Rampscenario voor Red Bull, Verstappen op grote achterstand van polesitter Norris Formule 1
Formule 1

Rampscenario voor Red Bull, Verstappen op grote achterstand van polesitter Norris

Rampscenario voor Red Bull, Verstappen op grote achterstand van polesitter Norris

Lando Norris heeft voor het tweede weekend op rij de poleposition gegrepen. Oscar Piastri, George Russell, Charles Leclerc, Carlos Sainz, en Lewis Hamilton eindigden allemaal op ruim een tiende achterstand. Voor Red Bull Racing viel de uitslag zwaar, want Max Verstappen kwam zeven tienden tekort op Norris, en eindigde maar nipt voor Pérez. Piastri moet wel nog vrezen voor een gridstraf na een unsafe release.

Om 16:00 uur was het, na drie trainingssessies, tijd voor de kwalificatie, waarbij de coureurs op de zachte C5-banden de limieten in Monza volledig opzoeken. Ferrari zorgde voor het eerste applausje van de sessie door al snel het circuit op te rijden. De eerste richttijden van Haas waren niet voldoende, toen Charles Leclerc met een 1:20,0 opende, meteen de snelste tijd van het weekend. Carlos Sainz had een momentje in de tweede Lesmo-bocht, brak zijn ronde af, en vroeg het team om de vloer na te kijken.

Q1: Pérez in lastige situatie, Colapinto op de wip

Max Verstappen en Lando Norris waren de volgende toppers op het asfalt. Verstappen was in de laatste vrije training nog ontevreden met de grip aan de voorkant van zijn RB20. In Q1 opende hij met een 1:20,2, op anderhalve tiende achterstand van Leclerc. Norris dook met een 1:19,9 echter als eerste onder de grens van tachtig seconden. Teamgenoot Oscar Piastri verremde zich bij de eerste chicane en kende een valse start van de kwalificatie, inclusief flat spots. De Australiër strandde bij zijn volgende poging op P4, met bijna zes tienden achterstand.

Vervolgens was het de beurt aan Mercedes, die in de laatste vrije training weer een sterke indruk achterliet. George Russell en Lewis Hamilton kwamen echter niet verder dan 1:20,3 en 1:20,4. Daarmee was de top zes na tien minuten: Norris, Leclerc, Verstappen, Russell, Hamilton, Piastri. Sainz moest echter nog een snelle tijd neerzetten en schoot naar de derde tijd, tussen Leclerc en Verstappen. Na de eerste run was Sergio Pérez de enige topper in de problemen, met een negentiende tijd met zes minuten te gaan. Nieuweling Franco Colapinto stond op dat moment zestiende, 0,002 seconden onder de streep.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rampscenario voor Red Bull, Verstappen op grote achterstand van polesitter Norris
Franco Colapinto hoopt Q2 te halen.

Q1: Verstappen houdt in, Colapinto valt af

Met nog twee minuten op de klok reden de coureurs weer naar buiten. Daarbij moest Verstappen in de pitstraat vol in de ankers voor Piastri, die zich na afloop moet melden vanwege een unsafe release. De kans op een gridstraf lijkt hierbij behoorlijk groot. Pérez ging met een minuut te gaan naar de negende tijd, terwijl Colapinto in zijn snelle ronde door de grindbak schoot, en zo kansloos leek te zijn voor een Q2-deelname.

Bij de toppers bleven alleen Norris en Leclerc binnen. Verstappen was heel rap onderweg, maar besloot voor start-finish in te houden om zo zijn potentieel niet te tonen. Norris, Leclerc, Sainz, Russell, Verstappen, en Hamilton vormden de top zeven, voor Albon en Pérez. Voor Yuki Tsunoda, Lance Stroll, Colapinto en het belabberd presterende Stake met Valtteri Bottas voor Zhou Guanyu, zat de kwalificatie er alweer op.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Verstappen doet vooraan mee, minieme verschillen

In de tweede Lesmo-bocht pakten steeds meer coureurs een stukje van de grindbak mee, en dat zorgde ervoor dat de start van Q2 enige minuten vertraagd werd, terwijl de marshals met hun Nimbus 2000 het asfalt schoon aan het vegen waren. Om 16:29 werd het circuit weer vrijgegeven voor de coureurs om hun eigen magie te laten zien. Sainz en Leclerc reden als eersten naar buiten, en werden op het circuit van 5,3 kilometer gevolgd door applaus.

De coureurs van Ferrari reden al snel naar buiten, omdat de topteams hoopten dat ze op een gebruikte set zachte banden Q3 konden halen, om zo een extra set banden achter de hand te houden voor de race. Ferrari kwam echter niet verder dan 1:20,2 en 1:20,3. Verstappen ging op een nieuw setje naar 1:19,8, de snelste tijd van het weekend. Binnen twintig seconden werd hij eerst door Piastri, en daarna door Norris terugverwezen tot de derde stek. Het gat met uitdager Norris bedroeg 0,147 seconden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rampscenario voor Red Bull, Verstappen op grote achterstand van polesitter Norris
Norris hoopt dit weekend weer in te lopen op Verstappen.

Mercedes kwam wederom als laatste van de topteams in actie. Russell nam de vierde plek in, op anderhalve tiende van Norris, maar teamgenoot Hamilton liet het potentieel van de W15 zien met een 1:19,6, bijna een tiende sneller dan Norris, waarbij de Mercedes-coureur geholpen werd door een slipstream van Sainz, inmiddels voorzien van een nieuwe set banden. Op het rechte stuk kreeg Sainz die slipstream terug, waarmee hij een sterke eerste sector neerzette. Hij eindigde met de derde tijd, waar Leclerc niet verder kwam dan P7, op 0,366 seconden achterstand. Hamilton, Norris, Sainz, Piastri, Verstappen, Russell, en Leclerc leken op dat moment veilig.

Pérez, Hülkenberg, en Albon moesten wel nog vrezen voor hun plekje in de top tien, met onder meer Alonso als uitdager in de laatste minuten. Ditmaal bleven Norris en Sainz binnen staan, de rest ging naar buiten. Hülkenberg verbeterde zijn tijd, maar niet zijn plek, en datzelfde gold voor Pérez op P8, die nog twee tienden vond, maar ook nog twee tienden achter Leclerc op P7 stond. Ricciardo haalde het net niet, waardoor het uitliep op een duel tussen Albon en Alonso.

Albon verbeterde zich een plekje en verschalkte Hülkenberg, maar Alonso kwam één honderdste tekort op de Duitser, en eindigde als elfde. De vier topteams overleefden dus, plus Albon en Hülkenberg. Alonso en Ricciardo zullen de zesde startrij vormen, voor Kevin Magnussen en beide Alpine-coureurs, met Pierre Gasly voor Esteban Ocon. Vooraan verbeterde Verstappen zich wel nog tot de tweede tijd, op 0,021 seconden van Hamilton, en net vóór Norris. Verstappen deed dit op gebruikte zachte banden. Sainz zorgde voor vier teams in de top vier.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Verstappen start slecht

Om 16:52 uur begonnen de coureurs aan Q3. In Monza ligt de focus dan vaak op slipstreams, en niemand wil de locomotief van de trein zijn. Een goede banker lap is dan ook cruciaal, om ervoor te zorgen dat je aan het einde van Q3 de druk op andere coureurs kan leggen. Bij de topteams leek alleen Sergio Pérez geen kanshebber op de poleposition te zijn, dus de spanning lag hoog in het warme Monza.

Piastri ging als eerste aan de slag in Q3, maar zijn eerste sectortijd werd al snel aangescherpt door eerst Norris, en daarna Sainz. De jonge Australiër ging naar een 1:19,4, maar Norris was 0,035 seconden sneller. Sainz kwam drie tienden tekort, terwijl Verstappen helemaal geen sterke ronde reed, en op bijna zeven tienden achterstand achtste stond, zelfs nipt achter Pérez. Mercedes kwam nog het dichtste bij McLaren, op een kleine twee tienden achterstand. Na één run leidde Norris voor Piastri, dan Russell voor Hamilton, dan Sainz voor Leclerc, en dan Pérez voor Verstappen. De Nederlander klaagde over een compleet gebrek aan grip op zijn set banden: 'shocking!' Verstappen had overstuur in de Parabolica en verloor zes tienden in de slotsector.

Q3: Norris deelt enorme klap uit aan Verstappen

Red Bull greep de koe bij de horens in de slotminuten, en wachtte niet tot het laatste moment. De constructeurskampioen stuurde eerst Pérez en daarna Verstappen naar buiten, en leek de Mexicaan in te gaan zetten om Verstappen van een ideale slipstream te voorzien. Dat was ook hard nodig, want de tussenstand - Norris eerste en Verstappen achtste - zou voor Verstappen een rampscenario betekenen.

Verstappen liet echter een vrij groot gat vallen ten opzichte van zijn teamgenoot. In de eerste sector evenaarde hij Norris, maar in de tweede sector kreeg hij het grind van Pérez in zijn gezicht na een fout van Pérez, die daarna Verstappen een slipstream probeerde mee te geven. Verstappen had echter al twee tienden achterstand, en verloor weer veel tijd in de slotsector. Verstappen eindigde als zevende, Pérez als achtste in een rampscenario voor Red Bull.

De andere drie topteams vochten vervolgens voor de poleposition. Norris scherpte zijn eerste tijd aan tot 1:19,3. Piastri, Leclerc, en Sainz eindigden allemaal op ruim een tiende achterstand. Mercedes schoot met Russell nog naar P3, terwijl Hamilton op de zesde plek bleef steken. Norris pakt dus poleposition voor Piastri, Russell, Leclerc, Sainz, Hamilton, Verstappen, Pérez, Albon, en Hülkenberg. Een enorme klap voor Verstappen in het kampioenschap dus. Het verschil tussen P2 en P6 bedroeg slecht 0,077 seconden, terwijl Verstappen zeven tienden te langzaam was.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws