Longruns | Verstappen doet weer mee, maar concurrentie is moordend Analyse
Analyse

Longruns | Verstappen doet weer mee, maar concurrentie is moordend

Longruns | Verstappen doet weer mee, maar concurrentie is moordend

Na de tweede vrije training gaf Max Verstappen aan dat het begin van de tweede vrije training nog niet geweldig verliep, maar het daarna beter ging in de racesimulatie. Dat gevoel van de wereldkampioen wordt bevestigd in de data, waar hij na een moeizaam weekend in Zandvoort weer vooraan meedoet. De verschillen zijn miniem, en dat maakt ook de kwalificatie enorm belangrijk.

In die kwalificatiesimulatie had Verstappen het nog niet voor elkaar, maar wat wel opviel was dat Red Bull Racing met beide coureurs onderin stond in de tabel met topsnelheden: negentiende en twintigste. Helmut Marko gaf al aan dat beide coureurs nog niet met het volledige motorvermogen reden, maar aangezien dit ook voor de andere teams geldt, lijkt het waarschijnlijk dat Red Bull net als in België en Nederland met meer downforce rijdt.

Dat geeft doorgaans een voordeel in de kwalificatie, mede doordat het effect van de slipstream, en het DRS-effect hierdoor groter worden. Daarnaast is de bandenslijtage vaak lager in de race, als je met minder downforce rijdt, al kwam daar vooral in Zandvoort niks van terecht in de praktijk. Een goede startpositie is in ieder geval cruciaal in Monza, want alleen in Monaco geeft een poleposition een grote kans op de overwinning.

Verstappen doet weer vooraan mee

Dit jaar kan dit wel iets anders liggen: de temperaturen zijn torenhoog, aangezien het kwik op alle weekenddagen tot zo'n 34 graden zal oplopen. Het gevolg is dat de slijtage van het rubber ook hoger zal liggen dan anders, en met hogere bandenslijtage kunnen er meer inhaalacties volgen in de race. Hierbij is het cruciaal om een goede exit te krijgen uit de Parabolica, typisch een bocht waar je genoeg grip moet hebben om vroeg op het gas te kunnen gaan.

Marko benoemde het grainen van de banden na de tweede vrije training al, en dit fenomeen is ook in de racesimulaties terug te zien. In de onderstaande tabel staan de tijden van zes coureurs van de vier topteams, aangezien Sergio Pérez en George Russell vanwege hun vertraagde start geen racesimulaties afwerkten die lang genoeg waren om graining een rol te kunnen laten spelen.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Longruns | Verstappen doet weer mee, maar concurrentie is moordend
Hamilton is het snelste, maar de verschillen zijn minimaal.

Waar Norris in Nederland nog zes tienden marge had op Verstappen in de racesimulatie, is die voorsprong nu helemaal verdwenen. Over de hele run, waarbij alle coureurs met de mediumbanden reden, was Lewis Hamilton gemiddeld genomen nipt het snelste. Hij was 0,027 seconden sneller dan Verstappen. Belangrijk voor de Red Bull Racing-coureur is echter dat hij ruim een tiende sneller was dan zowel Norris als Oscar Piastri. De Ferrari-coureurs waren op hun beurt weer een halve tiende tot een tiende langzamer dan het McLaren-duo.

Mercedes met duidelijk voordeel

Onderin de tabel is echter een extra rij toegevoegd: het gemiddelde over de eerste zeven ronden. In deze ronden speelde graining nog geen serieuze rol. Wat hierbij opvalt is dat de tijden bij iedereen lager lagen dan over de hele run, met uitzondering van Hamilton. De Brit was als enige in staat om in het tweede deel van zijn stint te versnellen, en Mercedes lijkt dan op zondag ook goed te zitten met het bandenmanagement. Het wordt dan wel belangrijk voor het Mercedes-duo om goed te kwalificeren, en juist hierin lijkt vooral McLaren het beter voor elkaar te hebben.

Hoewel Hamilton de snelste tijd neerzette in de tweede vrije training, was Oscar Piastri in de eerste twee sectoren de snelste coureur. De Australiër liep de snelste tijd mis doordat hij even van het gas ging in de slotsector, maar had zonder dat moment duidelijk de snelste rondetijd neer kunnen zetten. Piastri is dan ook de tip van F1Maximaal.nl voor de kwalificatie, terwijl Mercedes in de race snel zal zijn, maar mogelijk vast kan komen te zitten in verkeer, als de kwalificatie tegenvalt.

Kwalificatiespel voor Red Bull?

De verschillen zijn echter klein, en dat betekent dat de slipstream in de kwalificatie van levensbelang is. Niemand zal in Q3 de locomotief van het treintje willen zijn. Dit leidde er in het verleden in Monza toe dat veel coureurs tot het laatste moment wachten, en de chaos zorgt er vaak ook voor dat meerdere coureurs te laat hun ronde in willen zetten en zo vroegtijdig worden afgevlagd.

De tekst gaat verder onder de kwalificatie.

19 saturday monza 2023
In 2023 verraste Carlos Sainz nog met de poleposition.

Als Red Bull besluit om echt alles op Verstappen te zetten, kan het team beslissen om Pérez in Q3 enigszins te slachtofferen. Dat kan door Pérez anderhalve minuut eerder te laten rijden: in zijn snelle ronde pikt hij dan een slipstream mee van Verstappen, die op dat moment zijn outlap afwerkt, en voor Parabolica laat Verstappen zijn teamgenoot langs, waarna Pérez in zijn inlap Verstappen weer een slipstream kan geven, en kan zorgen dat Verstappen zo meer tijdwinst pakt op de rechte stukken dan de andere teams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws