Pirelli luistert naar de coureurs na Monaco, C6-compound moet meer strategische mogelijkheden bieden Formule 1
Formule 1

Pirelli luistert naar de coureurs na Monaco, C6-compound moet meer strategische mogelijkheden bieden

Pirelli luistert naar de coureurs na Monaco, C6-compound moet meer strategische mogelijkheden bieden

Bandenleverancier Pirelli was al bezig met het testen van de eerste prototypes van de C6-compound, en is nu van plan om er verder aan te werken om de band mogelijk in 2025 al te laten debuteren. De Italiaanse fabrikant is van plan om in Monza te testen of later in het seizoen. De Grand Prix van Monaco heeft nieuwe discussies over de banden op stratencircuits in het leven geroepen.

Pirelli is al een tijdje bezig met een compound genaamd C6. Het zou de nieuwe zachtste compound moeten worden en kan mogelijk in 2025 al debuteren. De race op het stratencircuit van Monaco veroorzaakte nieuwe discussies betreffende de banden en de strategieën, omdat de race na de chaos van de eerste ronde niet bepaald spannend was. Het feit dat de pace erg langzaam was de hele race maakte het mogelijk om de race met een eenstopper te overleven, dus ook op het gebied van de strategie gebeurde er niet veel.

Om de Grand Prix nieuw leven in te blazen, hebben coureurs gesuggereerd om een zachtere compound in te zetten voor races op circuits als Monaco, zodat meer bandenslijtage meer pitstops afdwingt. Achter de schermen werkte Pirelli al aan een zesde compound die nog zachter is. Momenteel is de C5 de zachtste band in het assortiment. Een eerste test is gedaan op Paul Ricard, waar ook de herziene C4- en C5-compounds werden getest die volgend jaar moeten debuteren. 'We hebben slechts één test gedaan met de C6 op Paul Richard', onthult Pirelli-chef Mario Isola in gesprek met Motorsport.com Italia.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing monaco zondag
Er viel geen regen, er was geen chaos, er waren geen gevechten in Monaco: het moet anders, vinden de coureurs.

Aston Martin krijgt als eerste een voorproefje

Het is belangrijk om goede circuits uit te kiezen voor deze bandentests. Het idee is om de nieuwe prototypes van de C6 te testen op Monza, waar vorig jaar de C5 werd gebracht, of later in het seizoen, afhankelijk van het programma. Ook Pirelli heeft namelijk deadlines met de FIA voor zowel de constructie van de banden als de compounds, hoewel deze laatste later in het jaar afloopt. 'We denken eraan om deze opnieuw te testen in Monza. We hebben zeker het idee om een zachtere compounds te introduceren, en ook de reeks van de andere compounds iets te 'verschuiven'. De ontwikkeling gaat goed', zegt Isola.

'De constructie voor 2025 is negentig procent gedefinieerd, dus we weten dat we ons nu meer kunnen concentreren op de ontwikkeling van de compounds met als doel de oververhitting te verminderen', voegt de Italiaan toe. In september beginnen de werkzaamheden voor 2026, waarbij Aston Martin als eerste is geselecteerd om de nieuwe banden te testten in een sessie tussen de Grands Prix van Azerbeidzjan en Singapore. Teambaas Mike Krack verwelkomt de mogelijkheid van de introductie van een C6-compound omdat het verdere strategische mogelijkheden zou creëren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws