Anthony Davidson, voormalig Formule 1-rijder en simulatorcoureur van Mercedes, heeft zijn analyse gedeeld over de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De Brit legt de schuld voornamelijk bij de coureur van Red Bull Racing, ondanks dat hij in kan zien waarom de wedstrijdleiding het zag als een race-incident. Davidson denkt dat Verstappen verrast werd door een trucje van Hamilton.
Een gefrustreerde Verstappen zat tweemaal lang vast achter Hamilton. De coureur van Red Bull probeerde met man en macht de zevenvoudig wereldkampioen in te halen, maar de deur werd telkens dichtgegooid door Hamilton. In ronde 63 ging Verstappen voor een ambitieuze inhaalactie op Hamilton, maar gezien de afstand tussen beide coureurs leek een inhaalmanoeuvre gerechtvaardigd. Desondanks raakten de coureurs elkaar en vloog de achterkant van de RB20 van Verstappen een paar meter de lucht in.
Verstappen was niet blij met Hamilton na het contact. De Red Bull-coureur was van mening dat de Brit tijdens het remmen aan het bewegen was, iets waar de FIA in 2016 een Verstappen-regel van maakte, maar dat voor het 2017-seizoen alweer liet vallen. Een onverwachte bijkomstigheid was dat beide coureurs ook nog een Williams-coureur op een ronde zette. 'Lewis dook daarna terug naar de racelijn, wat je zou kunnen verwachten. Ik denk wel dat hij iets eerder instuurt, wat Max een beetje verrast', is de analyse van Davidson bij Sky Sports.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De data wezen uit dat Verstappen op hetzelfde moment remde als in eerdere ronden, maar toch schoten de banden van de coureur op slot. Zijn snelheid lag dusdanig hoog door de DRS, dat hij de auto niet meer op tijd kon vertragen. De actie van Hamilton hielp Verstappen daardoor ook niet. 'Op een bepaald moment moet je de bocht maken. Wat Hamilton deed, was spelen met dat grijze gebied waarmee al deze coureurs spelen. Max deed het in Oostenrijk. Lewis doet het hier. Je maakt het ongemakkelijk voor de coureur die je probeert in te halen.'
Davidson legt schuld bij Verstappen
Davidson wil de actie van Hamilton geen moving under braking noemen, iets wat hij na Oostenrijk nog wel aanhaalde na de crash tussen Verstappen en Lando Norris. De oud-coureur benoemt dan ook dat Verstappen voldoende ruimte had gekregen van Hamilton. De Nederlander was echter een passagier op het moment dat hij wilde insturen. 'Het is niet slechts één wiel dat blokkeert, het zijn beide voorwielen die blokkeren. Dat zorgt ervoor dat de auto rechtdoor gaat. En omdat de auto rechtdoor gaat, is dat de oorzaak van de botsing.'
'Het was een race-incident, denk ik, maar de hoofdoorzaak van de botsing lag bij Max. Hij werd alleen een beetje in het nauw gedreven bij het ingaan van de bocht', aldus Davidson. Hamilton sprak na afloop van de race ook over een race-incident en de FIA ging mee in die lezing. De wedstrijdleiding gaf aan dat juist de Mercedes-coureur meer had kunnen doen om de botsing te voorkomen, maar zijn bijdrage aan de crash was niet significant genoeg om een straf uit te delen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties