2024 bleek spannender dan verwacht. De Red Bull van Verstappen verloor snelheid en de concurrentie werd alsmaar beter. De teams zaten dichter bij elkaar dan ooit, dus in 2025 wordt er een echt gevecht voor het kampioenschap verwacht.
2023 was het jaar van Max Verstappen. Het kampioenschap kende 22 races en Verstappen won er negentien. Van de drie races die hij niet won, wist hij er twee op het podium te eindigen. De verwachting voor 2024 was dan ook dat Verstappen weer dominant zou zijn. Verstappen begon zoals hij was geëindigd en won zeven van de tien races. Toen werd de concurrentie sneller.
Red Bull verloor snelheid en Verstappen moest hard vechten om zo veel mogelijk punten binnen te halen. Teamgenoot Sergio Pérez had nog meer problemen met de auto en had teleurstellende resultaten. De concurrentie werd alleen maar sneller. Lando Norris en Oscar Piastri wonnen beiden hun eerste Grand Prix, en ook de coureurs van Ferrari en Mercedes wisten races te winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De voorsprong van Verstappen bleek uiteindelijk groot genoeg en hij won zijn vierde wereldtitel in Las Vegas. De strijd om het constructeurskampioenschap ging langer door en werd pas de laatste race beslist. McLaren bleek te snel voor Ferrari en won. Echter, de verschillen tussen alle teams lijken nu kleiner dan ooit en dus zal 2025 een spannend seizoen worden.
Weinig verschil tussen de teams
'Er zal niet veel verschil tussen de teams zitten, daar twijfel ik geen moment aan', zegt voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle tegen Sky F1. 'Er zal briljant gereden moeten worden en de teams weten wat ze moeten doen. Ze begrijpen deze auto's en de banden nu echt. Ik denk dat we een beetje hetzelfde zullen zien als dit jaar. Veel verschillende winnaars en het kampioenschap gaat, hoop ik, door tot de laatste race.'
Hoewel de reglementen geen grote veranderingen doorstaan, zullen de teams hun auto's nog wel ontwikkelen. 'Het is een opwindend vooruitzicht dat zowel Mercedes als Red Bull meer tijd in de windtunnel hebben dan de top twee, Ferrari en McLaren', zegt oud-coureur Anthony Davidson. Hoeveel tijd een team krijgt in de windtunnel, hangt af van de positie in het constructeurskampioenschap. Hoe hoger in het kampioenschap, hoe minder tijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We zullen zien wat ze kunnen doen met die kostbare tijd in de winter. Ze zullen een goede start moeten hebben', gaat Davidson verder. Ook hij durft niemand aan te wijzen als favoriet voor de titel. 'Ik heb het gevoel dat er niet één uitblinkend team gaat zijn. Er zal wellicht ook geen uitblinkende coureur zijn. Als we kijken naar het einde van 2024, dan hoop ik dat 2025 hetzelfde zal zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties