Verstappen over Red Bull Powertrains: 'Wordt niet makkelijk om één-twee-drie mee te doen' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen over Red Bull Powertrains: 'Wordt niet makkelijk om één-twee-drie mee te doen'

Verstappen over Red Bull Powertrains: 'Wordt niet makkelijk om één-twee-drie mee te doen'

In 2026 gaan de reglementen volledig op de schop. Er komen nieuwe reglementen voor de motoren, maar ook voor het chassis. Red Bull Racing zal voor het eerst aan de start verschijnen met eigen motoren. Max Verstappen beseft dat dit een enorme uitdaging is, met de nodige risico's, en schat de kansen in na de reglementswijzigingen.

Mercedes domineerde in 2014 nog bij de introductie van de hybride motoren, en na aerodynamische wijzigingen met de introductie van het grondeffect in 2022 liet Red Bull zien dat het haar zaakjes het beste voor elkaar had. Waar veel volgers en analisten uitgaan van een ongelofelijk spannend 2025, kan het in 2026 nog alle kanten op. 'In 2026 komen er ook nieuwe regels, maar op dit moment ben ik daar niet zo mee bezig, om eerlijk te zijn', vertelt Verstappen tegen Viaplay.

Lonkt Mercedes?

Verstappen beseft dat er veel onzekerheden voor 2026 zijn, en dat vooral Mercedes als goede kanshebber gezien wordt, op basis van het verleden, en op basis van het vertrouwen dat Toto Wolff al meerdere malen heeft uitgesproken. Verstappen neemt dat soort uitspraken echter met een korrel zout. 'Iedereen denkt dat ze het beste pakket hebben', zegt hij over de Oostenrijker, die eerder in 2024 nog pogingen deed om Verstappen te contracteren.

Met de aanstaande regelwijzigingen voor 2026 wordt Verstappen nog altijd wel eens in verband gebracht met het Duitse fabrieksteam. Voorlopig ziet Verstappen daar geen aanleiding voor. 'Je kunt wel voor iets anders kiezen, maar dat is geen zekerheid dat het dan allemaal goed gaat werken', zo lijkt hij 2026 af te willen wachten, voor hij voorbarige conclusies trekt. 'Ik heb ook heel veel vertrouwen in mijn eigen team, dat ze dat voor elkaar zullen krijgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes w15 logo nederland
Toto Wolff zou graag een plekje inruimen voor Max Verstappen.

Verstappen beseft echter dat Red Bull voor een immense uitdaging staat. 'Natuurlijk zal het niet makkelijk worden om met de motor één-twee-drie mee te doen', zo rekent hij erop dat Red Bull Powertrains ook de nodige kinderziekten kan tegenkomen. 'Ik denk dat dit wel logisch is, als je het tegen fabrieksteams moet opnemen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat we competitief kunnen zijn, en daarom ben ik ook niet heel veel bezig met andere teams', zegt de wereldkampioen over zijn toekomst.

Informatie uit de fabriek

Verstappen is al jarenlang de kopman van het team, en de coureur die het team in moeilijke tijden bij de hand genomen heeft. Betekent dit ook dat hij betrokken is bij Red Bull Powertrains? 'Ze laten mij wel weten welke stappen ze zetten', zo is Verstappen wel bekend met de laatste cijfers van de testbank. 'Ik kom ook mensen tegen op de fabriek, en sommige mensen komen ook naar het circuit. Ze houden me wel op de hoogte, maar ik ben niet degene die ze gaat vertellen hoe ze het moeten doen. Daar heb ik natuurlijk geen verstand van', lacht de Limburger.

Verstappen was in 2024 wel nauw betrokken bij de problemen met de RB20. 'Ik denk wel dat mensen luisteren, maar het was gewoon heel moeilijk om het probleem te vinden. Uiteindelijk hebben we dat wel gevonden, maar dan gaat het er ook om hoe we het kunnen oplossen. Dat is wel weer een ander verhaal', zo wijst Verstappen erop dat hij nauwer betrokken is bij de aerodynamica, omdat dit rechtstreeks van invloed is op het gevoel dat hij als coureur heeft. Verstappen vond dan ook zelf het probleem van de RB20 in de data in Italië.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws