Günther Steiner was de teambaas van Haas, maar is nu vooral bezig als analist. Hij is vaak te gast bij de Red Flags Podcast, waar hij de Formule 1 bespreekt en zijn ongezouten mening geeft. Zo heeft hij het onder andere over de actie die Max Verstappen populair had kunnen maken bij Ferrari.
Max Verstappen pakte de wereldtitel tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Na een strijd tegen Lando Norris is hij opnieuw de beste coureur in de Formule 1. Voor Red Bull Racing gaat het alleen wat minder. Het team heeft twee langzame auto's en weet niet genoeg punten te scoren. Red Bull strijd niet meer mee om het constructeurskampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren vs. Ferrari
Deze strijd is een spannende strijd. Zowel McLaren als Ferrari maken kans op de titel en wordt pas beslist in het laatste raceweekend van het seizoen. Ferrari gaat het weekend in met een achterstand en heeft daarna nog meer pech. De batterij van de auto van Charles Leclerc moet vervangen worden. De Monegask start de race van achter op de grid.
Echter, de race begint en er ontstaan weer kansen voor Ferrari. De start van Carlos Sainz valt tegen en beide McLarens hebben een goede start. Alleen de start van Verstappen is beter. De Nederlander probeert Piastri in te halen, maar komt van te ver. De mannen crashen en zakken verder terug. Leclerc rijdt ondertussen een geweldige inhaalrace.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max was erg agressief', vindt Steiner. 'Oscar (Piastri, red.) had het kunnen vermijden, maar hij had die actie niet verwacht. Hij had niet verwacht dat Verstappen er zo hard voor zou gaan.' De voormalig teambaas geeft aan dat de start altijd lastig is voor zowel coureurs als teams, omdat ze niet te voorspellen zijn. 'Je kunt een coureur niet vertellen hoe hij moet starten, want de start gebeurt nou eenmaal. Auto's gaan alle kanten op.'
Erelid Ferrari
'Je kunt niet tegen je coureur zeggen Oh doe dit niet, doe dat niet, want er komen situaties aan die je niet kunt voorspellen', legt Steiner uit. 'Ze hebben zeker tegen Piastri gezegd laten we proberen crashes te vermijden, maar je kunt niet zeggen ik geef het op, ik dek Leclerc. Zo werkt het niet in racen.'
McLaren ging de race in met een voordeel en wist uiteindelijk het constructeurskampioenschap te winnen. 'Zelfs als ze achter Ferrari zouden finishen, zouden ze nog steeds wereldkampioen zijn geweest', aldus Steiner. 'Ze zaten op een goede plek. Ze moesten hun best doen om het te verkloten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen zou wel de populairste persoon in Maranello zijn geweest als McLaren door hem de race had verloren', zegt Brian Muller van de Red Flags Podcast. 'Als hij beide auto's had uitgeschakeld wel ja!' antwoordt Steiner. De presentatoren zeggen dat Verstappen dan voor de rest van zijn leven een erelid van Ferrari zou zijn. Steiner gooit er nog een schepje bovenop: 'Voor altijd!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties