Onder de loep | Verstappen en Red Bull laten Sky-boycot achter zich en gaan sprinten in Brazilië Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Verstappen en Red Bull laten Sky-boycot achter zich en gaan sprinten in Brazilië

Onder de loep | Verstappen en Red Bull laten Sky-boycot achter zich en gaan sprinten in Brazilië

De Formule 1 nadert het einde van het seizoen en traditiegetrouw strijkt de sport dan ook tegen het einde van het jaar neer in Sao Paulo voor de Grand Prix van Brazilië. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de volgende race.

1. We gaan weer sprinten

Iets dat aankomend weekend anders is dan normaal zal het format zijn. Zo zijn er maar twee vrije trainingen en is de kwalificatie op vrijdag. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat er een sprintrace op de planning staat. Die wordt op zaterdag om 20:30u Nederlandse tijd verreden en bepaalt de startopstelling voor de Grand Prix van zondag.

Het is de derde keer dit jaar dat er een sprintrace wordt gehouden en de zesde keer in totaal. Tevens is Interlagos, waar het evenement wordt gehouden, de eerste baan die voor de tweede keer een sprintrace organiseert. Vorig seizoen vond hier namelijk ook al een verkorte zaterdagwedstrijd plaats. Die werd toen gewonnen door Max Verstappen. De Nederlander won eerder dit jaar al de sprints van Imola en Oostenrijk.

2. Hoe nu verder tussen Sky Sports F1 en Verstappen?

Over die Nederlander gesproken: we weten allemaal wat er gebeurde in Mexico. Verstappen - en ook Christian Horner en Helmut Marko - weigerde te spreken met de Britse, Duitse én Italiaanse takken van Sky Sports F1. Een ongekende boycot, die welgeteld één weekend duurde - misschien maar goed ook. Aankomend weekend spreekt het gehele Red Bull-team weer met de tv-zender.

Red Bull en Sky zouden op maandag de lucht hebben geklaard na uitspraken van verslaggever Ted Kravitz. Samenvatting: Lewis Hamilton was bestolen in 2021, Verstappen kan niet op normale wijze kampioen worden en heeft zijn titels te danken aan Adrian Newey. Kravitz en Horner gaan het gesprek aan in Sao Paulo. Misschien is dit het punt van een nieuw begin.

3. Waar vechten we eigenlijk nog voor?

Verstappen is al coureurskampioen, hij heeft het record voor meeste overwinningen in één seizoen in handen én Red Bull Racing heeft de constructeurstitel al binnengesleept: je vraagt je af waar we eigenlijk nog voor racen. Nou, er is heus nog genoeg waar om wordt gevochten. Wat te denken van de strijd om plek twee in beide kampioenschappen?

Sergio Pérez nam in Mexico weer de tweede plaats in het coureurskampioenschap over van Charles Leclerc. De Monegask heeft nu een achterstand van vijf punten op de 32-jarige Mexicaan. Daarnaast liep Mercedes in op Ferrari bij de constructeurs. Daar is het gat momenteel veertig punten tussen de twee renstallen. In Brazilië gaan die twee gevechten gewoon vrolijk verder.

4. Ferrari vs. Mercedes

We blijven nog even bij de strijd tussen Ferrari en Mercedes, want deze is misschien wel de meest onvoorspelbare. Oké, Ferrari heeft veertig punten voorsprong, maar Mercedes lijkt vooral op de zondag de bovenhand te hebben ten opzichte van de Scuderia. Het toont opnieuw aan dat het Italiaanse team de zaakjes niet in orde heeft op de momenten dat het er toedoet.

In de Verenigde Staten en in Mexico was Mercedes sterker dan Ferrari tijdens de race en in Brazilië moet dat opnieuw het geval zijn, wil eerstgenoemde tweede worden in het constructeurskampioenschap. Strategisch directeur James Vowles verwacht echter dat zijn team het lastig krijgt op Interlagos. 'In vergelijking met Red Bull hebben ze (Ferrari, red.) nog steeds de voorsprong ten opzichte van ons.'

5. Duidelijkheid verwacht over tweede Haas-zitje

Haas komt deze week vermoedelijk met duidelijkheid over wie de teamgenoot wordt van Kevin Magnussen in 2023. Wordt het Mick Schumacher of keert oudgediende Nico Hülkenberg terug? Momenteel lijken de zaken meer in het voordeel van laatstgenoemde te zijn, waardoor Schumacher waarschijnlijk aan de kant wordt gezet na twee jaar Formule 1.

Wanneer Haas de tweede rijder naast Magnussen aankondigt, is er volledige duidelijkheid over hoe de grid van 2023 eruitziet. Nou ja, 'volledig': het is nog niet honderd procent zeker dat Logan Sargeant naar Williams gaat. De Amerikaan moet eerst nog genoeg superlicentiepunten pakken in de Formule 2. Doet hij dat niet, dan opent dat misschien toch nog een deur voor Schumacher...

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws