Het werd afgelopen weekend geen vierde achtereenvolgende overwinning voor Max Verstappen in Mexico. Sterker nog: de Red Bull Racing-coureur haalde mede dankzij twee tijdstraffen van tien seconden niet eens het podium en zag zijn belangrijkste concurrent in de titelstrijd, Lando Norris, daar wel in slagen. Over de straffen wilde Verstappen het na afloop niet eens hebben, de WK-leider maakte zich vooral zorgen om de prestaties van de RB20. Weten Verstappen en Red Bull in Brazilië een oplossing te vinden voor de problemen of gaat Norris het verschil tijdens het aanstaande sprintweekend andermaal verkleinen? In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Kiest Verstappen voor een andere benadering?
Maar liefst twee keer kreeg Verstappen een tijdstraf van tien seconden opgelegd tijdens de Mexicaanse Grand Prix. Het koste de Nederlander vrijwel zeker een plekje in de top vier, maar zijn acties in bocht vier en bocht zeven hebben er naar alle waarschijnlijkheid wel toe geleid dat zijn titelrivaal Norris tekort kwam voor de overwinning, die uiteindelijk naar Ferrari-coureur Carlos Sainz zou gaan. Door de strijd met de McLaren-coureur aan te gaan, konden zowel Sainz als zijn teamgenoot Charles Leclerc afstand nemen en dat speelde Verstappen in de kaart. Het verschil in punten is immers nergens zo groot als tussen plek één en twee.
Met name voor zijn actie in bocht zeven ontving de 27-jarige Nederlander veel kritiek. Jolyon Palmer betichtte de drievoudig wereldkampioen zelfs van onsportief gedrag en ook FIA-steward Johnny Herbert, die afgelopen weekend medeverantwoordelijk was voor de dubbele straf voor de Red Bull-coureur, stelde dat Verstappen dergelijk rijgedrag niet nodig had. Maar zal de regerend wereldkampioen zich ook maar iets aantrekken van die kritiek en zijn aanpak in de komende races veranderen? Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk.
Verstappen kan het gevecht met Norris vanwege zijn ruime voorsprong immers veel agressiever aangaan. Gaan beide coureurs er samen vanaf, dan zal de WK-leider daar maling aan hebben, terwijl het voor de titelkansen van Norris funest zou zijn. Kortom: de straffen en de bijbehorende waarschuwing van de FIA aan het adres van Verstappen zullen waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben en Norris kan voor de komende races zijn borst natmaken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
2. Gridstraf voor Verstappen in mogelijk nat raceweekend
Voor de komende race in São Paulo kan Norris mogelijk opgelucht ademhalen. Verstappen zal naar alle waarschijnlijkheid een gridstraf pakken voor de hoofdrace op het Autódromo José Carlos Pace. De Nederlander had op de vrijdag in Mexico al problemen met de krachtbron en de vraag rees meteen of de WK-leider zijn RB20 voor het einde van het seizoen nog een keer van nieuwe motoronderdelen moest voorzien. In zijn column voor Speedweek.com bevestigt Red Bull-adviseur Helmut Marko dat er inderdaad een gridstraf aan zit te komen voor Verstappen in Brazilië.
De 81-jarige Oostenrijker liet zich echter niet ontvallen welke onderdelen precies zullen worden vervangen en dus ook niet hoeveel plekken de 27-jarige regerend wereldkampioen achteruit zal worden gezet op de startopstelling van zondag, een gridstraf geldt immers niet voor sprintraces. 'We onderzoeken momenteel of we de motor met het lek weer kunnen gebruiken', schrijft Marko. 'Maar ook hier is het eigenlijk niet de bedoeling om hem weer te gebruiken als het gaat om het aantal kilometers. Dit alles betekent dat we er niet omheen kunnen om de motor in Brazilië te vervangen, met een bijbehorende straf', aldus de woorden van Marko.
En aangezien Weather.com voor komend weekend aardig wat regen voorspelt, op zondag zou er zelfs zes millimeter aan neerslag vallen, is het misschien wel een uitstekend moment om die straf in te lossen. Verstappen is immers een meester in de regen en kan zich zodoende wellicht een stuk makkelijker naar voren knokken dan onder droge omstandigheden het geval zou zijn.
Lees ook
De dagen van Pérez lijken geteld: 'Zit in Las Vegas misschien al niet meer in de auto'
Herbert verwijst beschuldigingen over Britse partijdigheid naar rijk der fabelen: 'Belachelijk'
3. Wanneer is de maat vol voor Red Bull?
De toekomst van Sergio Pérez begint haast een terugkerend thema te worden in deze rubriek. De Mexicaan zou afgelopen weekend volgens de geruchten zijn F1-pensioen aankondigen, maar niets bleek echter minder waar te zijn. Toch beleefde de teamgenoot van Verstappen andermaal een rampweekend en naar eigen zeggen was het zelfs zijn slechtste raceweekend van het hele seizoen. En dat terwijl Red Bull en Verstappen Pérez zo hard nodig hebben in de strijd om beide wereldtitels. Wanneer komt het moment dat de maat vol is voor de kampioensformatie?
Dat moment zou volgens Louis Dekker inmiddels wel eens heel dicht bij kunnen zijn. De NOS-verslaggever stelde deze week dat er in de paddock gesproken wordt over een vroegtijdig afscheid van Pérez. De Mexicaan zou in Las Vegas al niet meer in de tweede bolide van Red Bull zitten en de Grand Prix van São Paulo, zoals de Braziliaanse Grand Prix officieel heet, zou wel eens de laatste wedstrijd van Pérez in het Red Bull-pak kunnen zijn. Of deze verhalen kloppen, is natuurlijk nog even afwachten. Tot nu toe heeft de kampioensformatie nog altijd niet ingegrepen, maar als zelfs teambaas Christian Horner al begint te benadrukken dat F1 een resultaatgerichte sport is, dan kan het zomaar eens zijn dat Pérez na Mexico inmiddels aan zijn negende leven is begonnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
4. Voert Ferrari de druk op McLaren verder op?
Een paar races geleden was vrijwel iedereen er nog van overtuigd dat McLaren de constructeurstitel wel even op zou gaan halen. Maar waar Red Bull definitief lijkt te zijn afgehaakt, daar doet Ferrari nog volop mee. Sterker nog: dankzij een dubbelzege in Austin en twee podiumplaatsen in Mexico heeft de Italiaanse renstal het verschil van 75 weten terug te brengen naar 29 punten. Het momentum lijkt duidelijk bij Ferrari te liggen, al had Norris in Mexico wel de pace om beide Ferrari-mannen te kloppen.
De renstal uit Maranello heeft hoe dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van Red Bull en McLaren. In tegenstelling tot de beide in Groot-Brittannië gevestigde teams beschikt Ferrari met Leclerc en Sainz wel over twee constante coureurs. Red Bull moet het al nagenoeg het hele jaar vooral van Verstappen hebben, terwijl ook Oscar Piastri zijn mojo sinds zijn gewonnen race in Azerbeidzjan lijkt te zijn verloren. De Australiër kwam in de afgelopen drie weekends zelfs twee keer niet door Q1, te weten tijdens de sprintkwalificatie in de Verenigde Staten en in de kwalificatie van de Mexicaanse Grand Prix. Op de overige momenten wist de teamgenoot van Norris ook nauwelijks te imponeren en een podiumplaats zat er in de afgelopen twee raceweekends niet meer in.
Lees ook
Vasseur baalt van derde plaats Leclerc: 'Hij verloor tijd tussen die idioten'
Leclerc wrijft in zijn handen: 'Ben blij dat Verstappen zo agressief is tegenover Norris'
5. Schorsing heeft Magnussen goed gedaan
Kevin Magnussen weet al dat hij na dit seizoen het veld moet ruimen bij het Formule 1-team van Haas, maar sinds zijn schorsing, de Deen moest de Grand Prix van Azerbeidzjan immers missen omdat hij in Italië het twaalfde strafpunt op zijn licentie binnenhaalde, heeft Magnussen de weg naar voren weten te vinden. In Singapore kwam het er nog niet helemaal uit, maar in de afgelopen twee raceweekends wist de 32-jarige coureur uit Roskilde zelfs teamgenoot Nico Hülkenberg te verslaan. Met twee zevende plaatsen tijdens zowel de sprintrace in Austin als in de hoofdrace in Mexico behaalde Magnussen zijn beste resultaten van het seizoen.
Magnussen heeft met zijn prima resultaten ook een flinke bijdrage geleverd aan de positie van Haas in het constructeurskampioenschap. De Amerikaanse renstal klom in Austin over Visa Cash App RB, het zusterteam van Red Bull, heen en heeft de zesde plek in het kampioenschap dankzij de zevende plek van Magnussen en de negende positie van Hülkenberg in Mexico inmiddels zelfs stevig in handen. Het gat naar RB is opgelopen tot tien punten. Het verschil naar nummer vijf Aston Martin is met veertig punten nog wel erg groot, dus een evenaring van de beste eindklassering (vijfde in 2018) lijkt er voor Haas dit seizoen niet meer in te zitten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties