Sinds 2021 is het budgetplafond van kracht in de koningsklasse van de autosport. Dat was ook meteen het jaar dat een jarenlange dominantie van Mercedes ten einde kwam via een keiharde strijd met Red Bull Racing. Sindsdien werden nieuwe aerodynamische reglementen geïntroduceerd, en is Red Bull aan de horizon verdwenen. Adrian Newey verwacht dat die huidige situatie nog wel even kan standhouden.
De budgetlimiet werd geïntroduceerd om de financiële situatie van de Formule 1-teams te verbeteren, en om de 'kleintjes' tegemoet te komen. Deze kleine teams baalden ervan dat de pikorde door de budgetten bepaald werd, en ze hierdoor nooit een kans kregen om de strijd met de grote teams aan te gaan. Sinds het budgetplafond is er echter weinig veranderd in de verhoudingen: de vier beste teams van 2021 zijn ook nu nog de beste teams.
Grondeffect
Newey, Chief Technical Officer bij constructeurskampioen Red Bull, ziet dat de toon al meteen gezet werd bij de introductie van de huidige aerodynamische reglementen. Vooral Mercedes heeft het lastig om de auto uit te vogelen, maar ook Ferrari en McLaren komen nog tekort ten opzichte van Red Bull. De Brit verklaart dat dit veel met het grondeffect te maken heeft. 'De venturi-regels zorgen voor complicaties in de aerodynamica, waar de vorige auto's met een platte bodem en diffuser geen last van hadden', vertelt Newey aan Motorsport.com. Belangrijk detail hierbij is dat Newey over het grondeffect schreef tijdens het eindproject van zijn PhD-studie.
Status quo
Red Bull had dus, op wat technische probleempjes in de openingsraces van 2022 na, een vliegende start bij de huidige reglementen. Sinds de start van 2022 zijn er 48 Grands Prix verreden. Daarvan won Max Verstappen er 37, en Sergio Pérez vier; een totaal van 41 zeges dus. De overige zeven races werden gewonnen door Charles Leclerc en Carlos Sainz, met ieder drie zeges, en George Russell, met de enige Mercedes-zege in het huidige tijdperk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Die extreme mate van dominantie wordt volgens Newey in stand gehouden door het budgetplafond. 'We werken nu met de budgetlimiet. Het gevolg is, dat als je eenmaal verkeerd begonnen bent, dat het dan extra lastig is om daar weer van terug te komen, vergeleken met de jaren waarin de uitgaven minder beperkt waren. Ironisch genoeg hebben de regels, die bedoeld waren om de teams dichter bij elkaar te brengen, dus aantoonbaar het tegenovergestelde effect gehad', glimlacht de meesterontwerper.
Onder de huidige reglementen hebben teams als Mercedes geen financiële ruimte om een nieuwe auto te bouwen als ze in eerste instantie de plank misslaan. Een echte B-auto is dus iets uit het verleden geworden. Naast de budgetregels zijn er echter wel ook regels waardoor de topteams minder CFD-simulaties en windtunneltijd hebben. Red Bull zat vorig jaar daarnaast een extra straf uit vanwege het overschrijden van de limiet in 2021, maar deze straf lijkt voorlopig weinig gevolgen te hebben.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties