Red Bull Racing baarde tijdens de presentatie veel opzien met de RB20. Velen spraken van een gewaagd concept, maar volgens Adrian Newey, de topontwerper van de Oostenrijkse formatie, was het zeker geen sprong in het diepe. In de F1 Nation-podcast gaat de 65-jarige Brit dieper in op de filosofie achter de Red Bull-bolide van 2024.
Met 21 zeges uit 22 GP's liet Red Bull in 2023 slechts de kruimels over voor de andere teams. De RB19 was vrijwel onklopbaar en meerdere teams, waaronder Mercedes en Ferrari, besloten het eigen concept overboord te gooien en de filosofie van Red Bull te gaan volgen. En juist dat was de reden waarom de kampioensformatie met een nieuw concept op de proppen kwam. Het ontwerp van de RB20 doet op een aantal punten denken aan het zeropod-concept van Mercedes. Het Duitse team liet het concept na veel frustraties uiteindelijk varen.
Was de keuze voor een dergelijk concept niet een enorme sprong in het diepe? Newey zegt van niet. 'Nee, totaal niet', zegt hij stellig, alvorens hij zijn opmerking toelicht. 'Ik bedoel, de onderliggende architectuur van de auto is de derde generatie evolutie van wat begon als de RB18. Afgezien van de radiatoren hebben we alle onderdelen eigenlijk meegenomen', onthult Newey. 'Met de onderdelen die zichtbaar zijn en waarvoor duidelijk veel aandacht van buitenaf was, proberen we winst te boeken op aerodynamisch gebied. De visuele verandering is eigenlijk vele malen groter dan de verandering in de prestaties. En er zijn andere, veel subtielere onderdelen, die mensen niet hebben opgemerkt, maar waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor een grotere winst', aldus Newey.
Newey wilde niet te vroeg juichen
Red Bull begon afgelopen weekend in Bahrein uitstekend aan het nieuwe seizoen en de RB20 leek opnieuw de sterkste bolide op de grid. De resultaten in de wintertest waren veelbelovend, maar desondanks was Newey er nog niet zeker van dat de RB20 aan de verwachtingen zou voldoen. 'De test leek goed te gaan, maar je weet het nooit zeker', zegt Newey, die wijst op het feit dat ook de concurrentie zich tijdens de testdagen nog niet in de kaarten laat kijken. 'Het is behoorlijk lastig om de precieze verhoudingen in te schatten.'
Daarnaast begon het raceweekend ook niet meteen voortvarend volgens Newey. 'Om eerlijk te zijn, waren we op de eerste twee dagen van het weekend nog wat aan het worstelen. Richting de kwalificatie ging het beter, maar we waren zeker niet zo tevreden over de auto als tijdens de test. Maar uiteindelijk kwam alles toch samen', aldus een blije Newey.
Registreer je bij Bezwaarmaker.nl en maak gratis bezwaar tegen je WOZ-waarde! (Ad)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties