Red Bull Racing-topontwerper Adrian Newey legt uit dat hij verwacht dat de teams in 2026 eerst heel ver uit elkaar liggen, en dat de grid daarna weer begint samen te komen. Naar zijn idee is het gebruikelijk dat dat gebeurt, want hij ziet dat dat nu ook gaande is. Red Bull doet haar best, maar kan nog maar kleine winsten halen betreffende de aerodynamica, aldus Newey.
Vanaf 2026 worden heel veel dingen betreffende de Formule 1-auto's anders, en dat kan zorgen voor een hele opschudding. Momenteel is Red Bull Racing dominant, omdat ze onder het huidige reglement precies weet wat ze moet doen om ervoor te zorgen dat ze haar voorsprong behoudt. Newey waarschuwt dat dit heel anders kan lopen als het 2026-seizoen begint. De Brit twijfelt er niet aan dat de concurrentie dichterbij komt naarmate de kampioensformatie het steeds moeilijker krijgt om winsten te boeken met haar auto. Newey ziet dan ook geen reden waarom een van de concurrenten, zoals Ferrari, niet zelfs voorop kan lopen onder de huidige regelgeving, voordat alles wordt opgeschud door de nieuwe auto's en motoren die vanaf 2026 komen.
Newey zegt dat wat er nu gebeurt niet anders is dan bij vorige regelcycli, waarbij één team begint met een voordeel dat gestaag wordt weggevaagd naarmate iedereen een beter begrip krijgt van de zaken. De ingenieur geeft aan dat de geschiedenis suggereert dat de teams dichter bij elkaar zullen zitten voordat de nieuwe auto's weer één team duidelijk vooraan zetten. 'Mensen doen hun beklag erover dat de sport wordt gedomineerd, gelukkig in ons geval door ons, door één team tijdens deze regelgeving', begint Newey in gesprek met Motorsport.com. 'Maar dat kan natuurlijk veranderen. Het sluit zeker op elkaar aan. En wie weet wat er volgend jaar zal gebeuren? Een van onze rivalen kan ons gemakkelijk inhalen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Newey is de geschiedenis met de dominantie van Mercedes een voorbeeld. 'Als je naar de geschiedenis kijkt, dan leest meestal één team de regels beter dan een ander. En dan is er een periode van dominantie', zegt de 65-jarige. 'We hadden dat met Mercedes aan de kant van de power unit, toen er een grote PU-verandering was in 2014. We hebben het gehad in andere tijden dat er regelwijzigingen waren. We hebben ook deze enorme verandering gehad in 2022, en de grid begint nu waarschijnlijk wat dichter bij elkaar te komen. Ik zou verbaasd zijn als dat niet zo zou zijn. Ik denk dat het dit jaar spannender voor ons is dan vorig jaar.'
Newey met knipoog: 'Misschien was het tijd voor een nieuwe set regels'
Dat de concurrentie dichter bij Red Bull komt en andere rijders kunnen vechten met Max Verstappen en Sergio Pérez is voor de fans natuurlijk wel gunstig, aldus Newey. 'En ongetwijfeld zal het voor iedereen volgend jaar nog spannender zijn. Dus, net als alles begint samen te komen, en fans krijgen wat ze willen, hebben we een nog grotere verandering - want het is de eerste keer dat ik me kan herinneren dat we een nieuwe krachtbron en chassis tegelijkertijd hebben', geeft de Brit aan. 'Dus, de kans dat dat de grid 'uit elkaar blaast' moet behoorlijk significant zijn.' Newey was eerst niet enthousiast over de huidige regelgeving. Hij gaf vorig jaar zelfs aan dat hij het 2022-reglement een beetje deprimerend vond.
Uiteindelijk zag hij toch in dat er meer vrijheid was dan dat hij eerst dacht, waardoor Newey zijn creatieve brein erop los kon laten. Maar nu de huidige ground-effect era zijn derde jaar ingaat, zegt Newey dat hij tekenen heeft gezien van teams die de grens hebben bereikt van wat mogelijk is. 'De jaar-op-jaar winsten die de teams hebben geboekt in het derde seizoen zijn redelijk significant. Aan onze kant vlakt de ontwikkeling van de aerodynamica zeker af, bekeken vanuit het winstpercentage per maand, zoals je uiteindelijk zou verwachten. Dus in dat opzicht is het misschien vanuit een technisch oogpunt tijd voor nieuwe regels!'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties