Max Verstappen won zondag voor het derde jaar op rij zijn thuisrace. In tegenstelling tot de voorgaande jaren gebeurde dat niet onder zonnige omstandigheden, maar in een chaotisch tafereel, waarin de Nederlander geen moment wankelde. Verstappen pakt zo zijn negende zege op rij en evenaart het record van Sebastian Vettel. Achter Verstappen gebeurde er meer dan genoeg, met onder meer een debutant, en een straf voor Sergio Pérez, waardoor de Mexicaan van het podium tuimelde. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mike van Weert.
Was dit de mooiste race van het jaar?
'De Grand Prix van Nederland had wel alles, behalve misschien een echte strijd om de leiding in de race. Toch denk ik dat de spanning tijdens deze race ongeëvenaard is dit seizoen. Regen vlak na de start, interessante bandenstrategie, een crash die resulteerde in een safetycar, een heuse plensbui vlak voor het einde, een rode vlag en een herstart. Ik kan me wat dat betreft geen Grand Prix herinneren die mij de gehele tijd op het puntje van mijn stoel heeft kunnen laten zitten. Daarnaast was de sfeer op de tribune ook weer prachtig. In de Verenigde Staten proberen ze het misschien wel op te leuken, maar zo authentiek als Zandvoort zal het nooit worden daar. Het is logisch dat deze race als voorbeeld geldt voor de promotors.'
Verstappen heeft nu negen keer op rij gewonnen. Hoe zou je die prestatie samenvatten?
'Ik denk dat het hele weekend in Zandvoort een perfecte samenvatting is van het seizoen van Verstappen. Een beetje geklaag over de radio over het gebrek aan grip, maar voor de rest eigenlijk een perfect weekend. Op de momenten dat hij zijn negende versnelling moet zien te vinden, dan vindt hij deze. Zelfs als alle mogelijke manieren van onvoorspelbaarheid op hem af worden gevuurd, maakt hij het alsnog voorspelbaar en dat is een weergaloze prestatie.'
'Verstappen is onoverwinnelijk en met zijn foutloze prestaties kan je hem echt wel bij alle legendes van de sport scharen. We willen allemaal spannende races zien, maar wat de Red Bull Racing-coureur doet is zo ontzettend knap. Misschien wordt het een keer tijd om, in de naam van de wetenschap, Verstappen open te snijden om zeker te weten of hij wel echt een mens is, want in zijn RB19 is hij een machine.'
Wie was jouw coureur van de dag, als we Verstappen buiten beschouwing laten?
'Fernando Alonso was ook weer fenomenaal deze zondag. Hij leest de race, is superagressief en laat opnieuw zien dat hij qua prestatie echt niks heeft ingeleverd als het aankomt op zijn leeftijd. Alonso heeft weer laten zien dat hij nog altijd wereldkampioensmateriaal is en dat is prachtig om te zien. Het was uiteraard ook knap van Pierre Gasly om die podiumfinish over de streep te trekken met een wisselvallig presterende Alpine. De Spanjaard van Aston Martin was echter nog een stuk indrukwekkender op het natte circuit van Zandvoort.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding,
Hoe vind je dat Pérez dit weekend gepresteerd heeft?
'Weer niet goed genoeg, want een zevende plek in de kwalificatie is ook in wisselende omstandigheden allesbehalve voldoende. Hij moet de coureur zijn die Verstappen uitdaagt, maar dat doet hij keer op keer niet. Ook in de race liep het niet geweldig en dan heb ik het nog niet eens per se over zijn uitstapje op de uitloopstrook bij bocht 1 en zijn fout in de pitstraat.'
'Verstappen was drie seconden per ronde sneller in de regen in de openingsfase van de race. Dat is al een beschamende statistiek als je dit zou vergelijken met een AlphaTauri-coureur, laat staan met je teamgenoot. Voor de rest leek alles wel redelijk te lopen toen het normale ritme van de race terugkwam toen de baan opdroogde. De paniek sloeg echter weer toe op het moment dat er regendruppels uit de lucht vielen en ja, dan verlies je je podium.'
Zie jij een schuldige bij het incident tussen Russell en Norris aan het einde van de race?
'De regen. Het was in mijn ogen een race-incident. Niemand remde bizar laat, beide heren probeerden gewoon de bocht te halen en er was genoeg ruimte voor beiden, maar in de regen is alles net wat onvoorspelbaarder. Je kan elkaar een keer raken bij een inhaalpoging, dat is het leven van een Formule 1-coureur. Het is zuur voor George Russell, maar hij kan niet naar Lando Norris wijzen of vice versa.'
Hoe beoordeel je Lawson? Moeten Tsunoda en/of Ricciardo zich nog zorgen maken voor 2024?
'Het was een redelijk weekend voor de jonge Liam Lawson. Het is uiteraard heel erg knap dat hij voor zijn teamgenoot wist te eindigen. Uit de problemen blijven, is een vak op zich en dat heeft hij uitstekend gedaan. We kregen geen wereldprestatie, maar dat hoeven we ook niet te verwachten. Ik denk dat Lawsons prestatie Helmut Marko tevreden zal stellen en dat is al heel wat waard. Toch maakt één zwaluw nog geen zomer, dat hebben we ook bij De Vries gezien.'
'Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo kunnen gewoon rustig de rest van het seizoen uitrijden, zonder dat ze bang moeten zijn dat de Kiwi hun plekje even overneemt. Tsunoda kent een uitstekend jaar en Ricciardo heeft net twee races gehad, dus om hem te beoordelen is best lastig. Als er al iemand bang moet zijn binnen de Red Bull-familie, dan is dat Pérez, maar Marko en Christian Horner zijn redelijk duidelijk geweest over 2024.'
Wie is vandaag echt door de mand gevallen?
'De man die eigenlijk geen stoeltje verdient in de Formule 1: Lance Stroll. De Canadees reed op intermediates achter de coureurs die aan het begin van de race niet naar binnen waren gedoken ondanks dat het heel erg hard regende. Hij moet zich lekker gaan richten op tennissen. Hij durft het het niet op te nemen tegen Novak Djokovic, maar gezien zijn prestaties in de koningsklasse van de autosport zou hij eigenlijk ook niet op dezelfde grid moeten staan als Verstappen, Hamilton en Alonso. Ook Ferrari liet weer zien dat ze goed zijn in moeilijke situaties dom oplossen. Misschien is dat een leuke combinatie voor later.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties