Zo'n veertig ronden lang kabbelde de Grand Prix van Oostenrijk rustig verder. Max Verstappen was op weg naar P1, en met Lando Norris op de tweede plek en George Russell op drie leek het podium identiek te gaan zijn aan de volgorde op de startopstelling. De laatste stint leverde echter bakken aan spektakel op, en er is dan ook meer dan voldoende om na te bespreken in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Was de straf van Verstappen terecht?
'Voor het moment in ronde 64 in ieder geval absoluut niet. Er zijn eigenlijk vier ronden waarin het spannend werd: ronden 55, 59, 63, en 64. In ronde 44 opent Norris in bocht drie voor het eerst de aanval, waarop Verstappen reageert en de binnenkant afdekt. Daarbij wordt vaak gewezen naar de coureur die van richting verandert onder het remmen, maar dat is naar mijn mening een verkeerde denkwijze. De voorste coureur heeft in dit soort gevallen alleen de kans om op de achterste coureur te reageren, doordat die coureur van ver een divebomb inzet. Met een gat van twintig meter kan Verstappen dat gat nog dichtgooien, en Norris nog ontwijken. Er ontstaat dus geen gevaarlijke situatie, en dat is wat mij betreft van beide kanten prima. Als een coureur een aanval inzet van onder de achtervleugel van zijn voorganger, is het veranderen van richting veel gevaarlijker, maar dat deed Verstappen dan ook niet.'
'Het volgende moment doet zich vier ronden later voor. Norris is na veel gemiste kansen wanhopig om deze overwinning wel binnen te halen, ook omdat hij nog half hoop houdt op een titelstrijd. Hij remt weer extreem laat, en mist de bocht volledig, en komt buiten de baan terecht - een cruciaal moment met een strategische blunder van Red Bull, zoals in de volgende vraag besproken wordt. De 24-jarige coureur geeft de leiding terug aan Verstappen, dus ook hier gaan beide coureurs vrijuit. Tot nu toe is Norris echter beduidend agressiever dan de Nederlander, die vooral de Britse media en zijn reputatie tegen heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Vervolgens komen we aan bij moment drie, ronde 63. Hier remt Norris de Limburger opnieuw van ver uit, waarop Verstappen het hazenpad kiest en via de uitloopstrook de leiding bezorgt. Norris kwam hier van ver, maar hij zit aan de binnenkant, zit bij de apex van de bocht vóór Verstappen, en blijft zelf op het circuit. Dat maakt het een volledig legale inhaalactie. Deze inhaalactie was zeer vergelijkbaar met die van Verstappen op Lewis Hamilton in de openingsronde van Abu Dhabi in 2021. Hamilton sneed daar de baan af, behield de leiding en werd niet bestraft. Hoewel ik beide inhaalacties dus legaal vind, is de wedstrijdleiding hier in ieder geval consistent in.'
'Tot slot komen we aan bij de ronde van de crash, ronde 64. Verstappen krijgt hier een straf omdat hij bij het insturen van de bocht nog naar links zwenkt. Waar Peter Windsor pleit dat Verstappen dat niet deed, vind ik dat de wereldkampioen dit wel degelijk deed. Dit is echter absoluut geen straf waard, en een hele normale gang van zaken. Als een coureur wil inhalen, dekt de voorste coureur negen van de tien keer de binnenkant af. Als de achterste coureur dan de buitenkant kiest, gaat de voorste coureur terug naar buiten, als je maar een autobreedte ruimte laat. Dit is standaard in de racerij.'
'Ik vind het echt onbegrijpelijk dat Verstappen voor dat moment bestraft wordt. De wedstrijdleiding snapt er niks van en bestrafte Verstappen voor het verkeerde moment. Als ze Verstappen hadden willen bestraffen voor het behouden van zijn positie buiten de baan, een ronde eerder, had dat namelijk gekund, maar in de ronde van de crash liet Verstappen zeeën van ruimte over. Vergelijk het voor de lol eens met 2019, toen Charles Leclerc Verstappen tot over de rood-witte kerbstones drukte. Nu zat Norris nipt met twee wielen op die kerbstones, maar hij kreeg zo'n anderhalve meter extra ruimte vergeleken met Verstappen in 2019. De wedstrijdleiding laat hier zien volslagen incapabel te zijn. Dat vind ik persoonlijk ook niet heel verbazingwekkend met Johnny Herbert als aanwezige oud-coureur.'
- Wat valt er over de strategie van Red Bull te zeggen?
'Ik vond het een heel zwak weekendoptreden van Red Bull. De eerste fout werd al gemaakt op vrijdag. Terwijl alle topteams in de eerste vrije training op de harde banden openden, reden beide Red Bull-coureurs op de mediumbanden. Het wordt wel eens onderschat, maar die keuze uit de eerste run van het weekend is cruciaal voor de rest van het weekend. Het is die keuze waardoor Red Bull de race ingaat met één set nieuwe mediums en twee sets harde banden, terwijl de rest van de teams dat andersom deed.'
'Die keuze voor de harde band pakte slecht uit, omdat het helemaal niet zo warm en zonnig meer was. Die harde banden werkten dusdanig slecht dat Red Bull ervoor koos om Verstappen kwetsbaar te maken met gebruikte mediumbanden, in plaats van de nieuwe harde banden, die nooit aangeraakt werden. Het voordeel van het sprintweekend is dat Red Bull op zaterdag haar fout had kunnen herstellen. Ze hadden hun verlies kunnen nemen en één of twee punten kunnen inleveren door de harde banden in de sprintrace in te zetten, en zo de mediumbanden te bewaren voor de hoofdrace. Dat gebeurde niet, en daar werd de prijs voor betaald.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verder is het heel kwalijk dat Verstappen niet te horen kreeg dat Norris een straf boven het hoofd had hangen. De Limburger wordt juist vaak geprezen vanwege het feit dat hij zo goed overzicht kan houden in de cockpit, maar dan moet Gianpiero Lambiase hem wel voeden met de juiste informatie. Voordat het duel met Lando Norris begon kreeg de Brit al een laatste waarschuwing voor track limits. Dat moet Verstappen meteen te horen krijgen, want dat is belangrijk informatie in het gevecht. Norris gaat vervolgens van het circuit af, en Verstappen weet nog altijd van niks. De hele wereld weet dat Norris straf gaat krijgen, maar Verstappen weet van niks? Dat is op zijn zachtst gezegd gek. Verstappen heeft genoeg laten zien om het vertrouwen verdiend te hebben om de volledige informatie tot zijn beschikking te krijgen.'
Lees ook
Doornbos uitgesproken: 'Dit doe je in het karten, maar in de Formule 1 kan dat niet'
Windsor pleit Verstappen vrij en bekritiseert sportieve regels: 'Dit drijft me tot waanzin'
- Stelde Norris zich te hard op?
'Nee, ik vind het juist goed dat de Engelsman zijn tanden op het circuit laat zien. Hij is al heel vaak tweede achter Verstappen geworden, terwijl hij eigenlijk al zes weekenden op rij een auto heeft waar hij mee kan winnen. Hij heeft een uitstekend seizoen, maar met deze auto moet je resultaten pakken. Hij heeft een auto om mee voor de titel te kunnen strijden, maar dan moet je wel races winnen, en als je tegen Verstappen races wil winnen, moet je accepteren dat het hard tegen hard is.'
'In die zin heb ik geen probleem met zijn extreme uitremacties. Het is goed dat hij in Spanje ook Verstappen even op het gras drukte, maar je moet dan wel accepteren dat het in tranen kan eindigen. Dat hij na de race in Oostenrijk over zijn vriendschap met Verstappen begint, verontschuldigingen eist, en over respect begint, vind ik een beetje sneu en hypocriet.'
'Hij kan wel piepen dat hij geen ruimte krijgt, maar dan moet hij nog maar eens naar zijn eigen woorden luisteren. 'Ik kan toch geen meetlat erbij pakken, en het perfect uitmeten', reageerde Norris in Spanje toen gesteld werd dat hij Verstappen niet genoeg ruimte gaf. 'Ik ga zijn leven niet makkelijker maken en er was meer dan genoeg ruimte.' Prima als je zo wil racen, maar dan moet je ook accepteren dat je het terug gaat krijgen. Als Norris in Spanje genoeg ruimte gaf, was dat voor Verstappen in Oostenrijk zeker het geval. En of Verstappen zich moet verontschuldigen? Zelfs als hij fout zit, is het ook keiharde topsport. Vriendschappen tussen de coureurs zijn secundair aan het resultaat. Dat moet Norris begrijpen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Wat hij vooral ook niet slim deed, was dat hij met schade te snel terugreed naar de pitstraat. Toen zijn band echt kapot was, had hij nog maar drie bochten te gaan. Met zijn ervaring moet je dan weten dat je niet je hele vloer kapot moet rijden. Dat deed hij wel, en dat kost hem dan nog een punt of acht, want ook hij had veel voorsprong op de onderste helft van de top tien. Daarnaast kon hij hierdoor zijn vijfsecondenstraf niet uitzitten. Dat wordt normaal omgezet in een gridstraf van drie plekken voor de volgende race, maar hij werd gematst doordat de FIA hem toch klasseerde met zeven ronden achterstand, waardoor de tijd aan zijn totaal werd toegevoegd.'
Lees ook
Van der Garde hoort opvallende opmerking van Verstappen: 'Hij versprak zich een beetje'
Palmer: 'Iedere Verstappen-fan moet maar eens terugkijken naar hoe hij rijdt sinds hij in de F1 zit'
- Kan Pérez zich achter de schade verschuilen?
'Sergio Pérez liep al in de eerste ronde schade op aan zijn RB20. Het gat in de RB20 was duidelijk te zien, maar het kwam de 34-jarige coureur ook maar wat goed uit om zich te verschuilen achter wederom een teleurstellend optreden. Zonder die schade was hij natuurlijk wel voor Nico Hülkenberg geëindigd, maar op basis van de sprintrace en de voorgaande races maakt hij geen enkele aanspraak op het verschalken van een van de andere coureurs van de topteams. Dan rest hem dus weinig meer dan profiteren van uitvalbeurten van coureurs als Norris, of vleugelschade bij Leclerc.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De Monegask beschadigde zijn vleugel al in de eerste bocht op de MCL38 van Piastri: nog zo iemand die daar niet hoort te zitten. De Australiër stond in 2023 zeer hoog aangeschreven, maar in 2024 is hij nog duidelijker tweede coureur dan een jaar geleden. Zijn schoonheidsfoutje in de kwalificatie is dan ook pijnlijk. Hij gaat twee centimeter over de lijn heen, en valt daardoor terug van P3 naar P7 op de startopstelling. In de wetenschap wat tussen Verstappen en Norris zou gebeuren, kostte die twee centimeter over de lijn hem vermoedelijk zijn eerste Grand Prix-zege. Gezien de snelheid van McLaren kan die later dit seizoen echter nog volgen.'
Lees ook
Doornbos zoekt naar de juiste woorden voor Verstappen: 'Dit is niet eerder vertoond'
Leclerc haalt uit naar Pérez: 'Heeft onze race volledig verpest'
- Wie waren de schlemielen in het middenveld?
'Ik wil er graag twee coureurs uitpikken: Fernando Alonso en Esteban Ocon. Begin 2023 werd Alonso nog geroemd omdat hij eindelijk eens een keer een goede transfer maakte. Inmiddels ziet het er toch veel slechter uit. Aston Martin staat nog wel vijfde bij de constructeurs, maar het seizoen is nog niet halverwege. Haas, Visa Cash App RB, en Alpine lijken nu al sneller te zijn, en Aston Martin vormt met Williams en Sauber de achterhoede. Daar komt bij dat Alonso's teamgenoot Lance Stroll de laatste maanden nauwelijks de baas is, en zijn aanvaring met Zhou Guanyu in Oostenrijk was uitermate knullig en wereldkampioen-onwaardig. De Spanjaard heeft het gezicht tijdens het weekend ook steeds vaker op onweer staan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ook Esteban Ocon verdient een plekje in dit item. Ocon mag doen alsof het een gezamenlijk besluit was dat hij bij Alpine vertrekt, en dat is vast ook zo, maar dat is een gevolg ervan dat hij niet meer met de teamleiding door een deur kan. Na aanvaringen met eerdere teamgenoten als Pérez, Alonso, en nu Pierre Gasly, maakt hij zich ook niet populair bij het eigen team dus. In Oostenrijk was het puur aan de snellere Gasly te danken dat beide mannen niet weer schade reden. Als Ocon zijn teammaat nog eens raakt dit seizoen, is de kans groot dat hij vroegtijdig vervangen wordt, en als er één ding slecht zou zijn voor zijn carrière, is het wel aan de zijlijn gezet worden. Hij wordt in verband gebracht met het stoeltje van Kevin Magnussen, en met de Deen valt hij dan ook goed te vergelijken. Als ik teambaas in de Formule 1 was, zou ik liever voor een wat professionele teamspeler gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties