Robert Doornbos heeft de fenomenale kwalificatieprestatie van Max Verstappen onder de loep genomen. De Nederlander was in slechts zeven bochten tijd meer dan vier tienden sneller dan de rest. Dat betekent dus een flink verschil per bocht, en Doornbos analyseert in welke bochten Verstappen zijn uitdagers stof liet happen.
Verstappen reed de vier snelste rondetijden in de kwalificatie, iets wat hij eerder dit seizoen ook al in China voor elkaar kreeg. Niet geheel toevallig was dat ook een sprintweekend, waarin Verstappen de afstelling na de sprintrace kon aanpassen. 'Dit is ongekend', zegt Doornbos in de nabeschouwing van Ziggo Sport. 'Dit circuit is maar 4,3 kilometer lang. Je hebt eigenlijk maar zeven snelle bochten, en je hebt de nieuwe track limits. Het is eigenlijk niet heel spannend, zou je zeggen.'
Verstappen en sprintweekenden
Dat maakt het in Oostenrijk ook uitzonderlijk dat er grote tijdsverschillen zijn. 'Om dan vier tienden, of een halve seconde, los te zijn van de nummer twee, dat is hier niet eerder vertoond, of misschien heel lang geleden.' De mannen van Ziggo Sport pakken vervolgens de statistieken erbij. In de voorgaande zeven kwalificaties in Oostenrijk was het verschil tussen de nummers één en twee zelfs maar één keer meer dan een halve tiende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De nieuwe opzet van dit soort sprintweekenden helpt ook', vervolgt de Rotterdammer. 'Je hebt eerst een training, en dan een kwalificatie voor de sprintrace, en dan de sprintrace. Na de sprintrace mag je wat je geleerd hebt eigenlijk weer toepassen. De auto's worden dan vrijgegeven, en dan mag je de auto weer afstellen voor de kwalificatie en de Grand Prix. Juist op dat moment zeggen ze dat ze nog wat geleerd hebben van de auto, en nog beter kunnen aanvallen.'
Pérez versus Verstappen
'Het is een combinatie van wat afstellingsveranderingen, en het vertrouwen van de rijder', zegt Doornbos over de dominantie van Verstappen in de kwalificatie. 'Het draait eigenlijk om de laatste twee bochten, negen en tien. Daar is Max zóveel beter dan de rest, dat je denkt: dat is niet alleen de auto, dat is ook de coureur. In Q2 reed hij eigenlijk al los van het veld. Dat was al een waarschuwingsschot voor de rest', weet de analist.
In Q2, waar Verstappen zoveel indruk maakte, moest Sergio Pérez al zijn laatste nieuwe setjes zachte banden gebruiken. 'Dit is een jongen die er mentaal doorheen zit. Topsport is kneiterhard. Normaal zak je dan door het ijs. Hij zal uit zichzelf niet opstappen', geeft Doornbos aan, die het wel een probleem vindt voor Red Bull. 'Er zijn twee kampioenschappen, waar je rekening mee moet houden. De rijderstitel vindt Red Bull onwijs gaaf, als Max dat nog eens kan winnen, maar stiekem vinden ze de constructeurstitel voor de 1300 man die in de fabriek werken nog wel prestigieuzer. Daar heb je een tweede rijder voor nodig, die constant punten scoort. In de afgelopen vier races heeft Pérez negen procent van de punten van het team gescoord. Dat is eigenlijk onverklaarbaar.'
Verstappen met big balls
'De afstelling van de Red Bull is dat ze voor de race pace gaan', gaat Doornbos verder, met de data van de poleronde tot zijn beschikking. 'Ik denk ook dat ze heel lastig in te halen zijn. De middensector is ook weer Verstappen-land, met hogere topsnelheden, en in de bochten verliest hij niet zoveel. Vervolgens komen we in de derde sector. Daar zie je dat Max zelfvertrouwen heeft. Hij ging acht kilometer per uur sneller maar liefst', zegt Doornbos over bocht zeven, de links-rechts-combinatie aan het begin van de slotsector.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het echte verschil wordt echter gemaakt met de finishstreep al in zicht. 'De big balls corners, bochten negen en tien, daar zie je dat Max heel laat van het gas gaat, en hij remt minder af. Hij gaat gelijk van de rem af en laat de auto rollen', laat Doornbos bij bocht negen zien. 'Dat scheelt zelfs tien kilometer per uur ten opzichte van Norris. Dat is veel, dat is echt veel. In de laatste knik hetzelfde, daar pakt hij ook zeven kilometer per uur extra. Dat is echt Verstappen-land.'
Doornbos pakt vervolgens ook de data van George Russell en Carlos Sainz erbij, en laat zien dat Verstappen ook op die mannen veel tijd pakt in de laatste bochten. 'Hij claimt het gewoon. De Red Bull Ring is gewoon de Max Verstappen Ring. Het wordt heel moeilijk voor de anderen om Verstappen bij te houden. Anders zien ze hem aan de horizon verdwijnen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties