Max Verstappen deed goede zaken in het kampioenschap in Oostenrijk, maar de kritiek was niet mals. Lando Norris en Andrea Stella waren uiteraard boos na de crash tussen beide kemphanen, maar ook analisten uit het buitenland én binnenland, waaronder Jolyon Palmer, Olav Mol, en Robert Doornbos waren unaniem in hun oordeel: Verstappen werd terecht bestraft. Toonaangevend analist Peter Windsor houdt er echter een geheel andere mening op na.
'Eerst de crash: wie was het schuld, Max Verstappen of Lando Norris?' zo valt Windsor meteen met de deur in huis met de analyse van de Grand Prix van Oostenrijk op zijn YouTube-kanaal. 'Ik ben waarschijnlijk de verkeerde persoon om dit aan te vragen, want ik heb keer op keer gezegd dat er een verschil zit tussen de sportieve reglementen, die aangeven dat dat je de coureur aan de buitenkant altijd ruimte moet geven, en hetgeen waarvan wij allemaal weten dat het de essentie van motorsport is, namelijk 'van wie' de bocht is. Dat is altijd de coureur aan de binnenkant. Dat weten we allemaal.'
Regels geven realiteit niet weer
Windsor baalt ervan dat de sportieve reglementen geschreven zijn door iemand die naar zijn idee geen verstand van racen heeft. 'Toch is er iemand die deze regel geschreven heeft in de sportieve reglementen dat je als coureur aan de buitenkant heel veel ruimte moet krijgen, en dat hij je niet wijd mag duwen. Als hij dat wel doet, krijgt hij een straf. Dat is feitelijk hoe het werkt, en dit drijft me tot waanzin, en veel anderen met mij', meent de 72-jarige te weten.
Verstappen had de race lange tijd onder controle, maar in de tweede helft van de race zakte alles als een kaartenhuis in. 'Max reed op gebruikte banden, en Lando op een nieuwe set. Dat levert een groot verschil in prestaties op met vrij weinig brandstof. Daarnaast verloor Max zo'n vier seconden bij een vertraging met de pitstop. Hij kwam de pitstraat niet met zes seconden voorsprong uit - wat zelfs op gebruikte banden genoeg zou zijn voor de zege - maar hij reed naar buiten met Norris in zijn spiegels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris of Verstappen?
Na de fout van het team ontstond een titanenstrijd. 'Oostenrijk heeft drie DRS-zones, dus daardoor was hij een sitting duck. Het was op dat moment fascinerend om te bekijken hoe Max die race zou gaan winnen. Het leek onvoorstelbaar dat Max Verstappen de Oostenrijkse Grand Prix niet zou gaan winnen. Het is de thuisrace van Red Bull, en hij leidde al sinds de start. Hij stond op poleposition, hij won de sprintrace, en hij had poleposition voor de sprintrace', somt Windsor op.
Ook voor een andere uitslag viel veel te zeggen. 'Toch leek er ook geen mogelijkheid te zijn waarmee Norris niet zou gaan winnen, want hij had drie DRS-zones en nieuwe banden, en de McLaren was duidelijk sneller als het op grip aankomt. Op de rechte stukken zou hij het ook niet verliezen tegen de Red Bull, vanwege de DRS', geeft de Engelsman aan.
Verstappen houdt stand
Het duurde dan ook niet lang totdat de aanval geopend werd. 'Er kwam veel verwarring, vanwege de DRS, met dus grote snelheidsverschillen. Daardoor kwam Norris zonder het zelfs maar te proberen vijftien tot twintig kilometer per uur sneller aan bij de bocht', laat Windsor optekenen. 'Hij zat een paar keer aan de buitenkant van bocht drie, en dat is een van de inhaalplekken. Hij ging wijd, en schoot door, en moest de plek teruggeven aan Max. Dat deed hij ook. Daarna probeerde hij het bij het volgende rechte stuk, richting bocht vier, en dat werkte niet echt.'
Het gevecht verplaatste zich weer naar de derde bocht, waar Verstappen in 2019 ook al een hard duel uitvocht met Charles Leclerc. 'Daardoor moest hij het wel weer proberen bij bocht drie. Daar gaan ze ruim 300 kilometer per uur, en moet je voor een hele trage bocht remmen. Daar heb je het grootste nadeel zonder DRS. Lando wilde aan de buitenkant blijven, en dan bij het uitkomen van bocht drie terug te snijden, en hem voor bocht vier te pakken. Dat zou ook gewerkt hebben, maar het probleem zit in de regels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max deed dit heel goed'
'Hoe zou Max gaan verdedigen, gezien de sportieve reglementen, en aangezien hij een coureur is die de Grand Prix wil winnen?' vraagt Windsor zich af. 'Hij wil zijn plek natuurlijk verdedigen. Max deed het tot dat punt, en ook op dat moment zelf, heel goed. Hij zat midden op de weg toen hij ingehaald dreigde te worden. Hij bewoog steeds op een klein beetje naar buiten voor bocht drie, net genoeg om Lando af te leiden. Lando klaagde dan ook dat Max bewoog in reactie op zijn beweging, maar Max deed dit heel goed. Hij deed dat op prachtige wijze', zo is Windsor vol lof over de acties van de wereldkampioen.
Windsor gaat vervolgens in op de ronde van de crash, ronde 63. 'Max remde perfect, ook al had hij niet zoveel grip als Lando Norris. Hij verremde zich niet, en zat midden op de weg. Hij beschermde de bocht, en maakte duidelijk dat Lando hem niet aan de binnenkant kon inhalen. Lando ging nu ook braaf naar de buitenkant. Hij wilde een undercut doen bij de exit. Als je de onboardbeelden van Max goed bestudeert, stuurt hij helemaal niet terug naar links.'
Straf irrelevant
De wedstrijdleiding beoordeelde het incident volgens Windsor dan ook verkeerd. 'Wat werkelijk gebeurt, is dat de bocht wat naar links buigt, maar hij stuurt zelf niet. De wedstrijdleiding denkt dat hij naar links stuurt, maar hij doet helemaal niks. Hij houdt het stuur gewoon recht. Het echte probleem is dat het snelheidsverschil vanwege DRS kunstmatig uitvergroot wordt', zo herhaalt hij zijn kritiek op het openklappen van de achtervleugel.
Uiteindelijk leidde het dus tot contact. 'De linkerachterkant van de Red Bull raakte de rechtervoorkant van de McLaren. De Red Bull had meteen een lekke band, en de McLaren niet veel later. Norris viel daardoor uit. Verstappen kreeg een straf omdat hij naar links gestuurd zou hebben. Dat is gewoon vreemd. Die straf maakte overigens niet uit, omdat Verstappen toch wel vijfde werd', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties