Max Verstappen is de afgelopen jaren niet bij veel incidenten betrokken geweest, en als dat wel het geval was, gebeurde dit vaak in duel met Lewis Hamilton. De Grand Prix van Oostenrijk toonde echter de agressieve kant van de Nederlander, en voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos beoordeelt of dat goed of slecht was.
In de kwalificatie voor de Grand Prix leek Verstappen met zijn Red Bull Racing-bolide eindelijk zijn dominante vorm hervonden te hebben. Met vier tienden voorsprong en de vier snelste ronden uit de kwalificatie leek het erop dat het een ouderwetse zondag vol machtsvertoon zou worden. Daar had het in de eerste stint ook alle schijn van, maar in de tweede helft van de race ging het heuvelafwaarts bij de wereldkampioenen.
In de tweede stint begon Verstappen het al Spaans - of Oostenrijks - benauwd te krijgen, waarna een pitstop van 6,5 seconden ook niet echt hielp. 'Dit zijn ze niet gewend', zegt Doornbos over de mislukte pitstop van zijn voormalige team. 'Het wiel ging er eerst niet af, en daarna moet hij nog wachten omdat Lando Norris voorbij komt rijden, dus dat was een beetje pech. Het gat van zeven seconden was opeens nog maar twee seconden', aldus Doornbos bij het Ziggo Sport Race Café.
Verstappen niet foutloos
Na de mislukte pitstop verremde Verstappen zich ook nog eens. 'De frustratie van Max op de boordradio - dat hij zei: jongens, wat was dit nou? - dat uitte zich ook meteen in een concentratiefoutje in bocht vier, waar hij meteen zijn wiel blokkeert.' Dat kostte Verstappen nog eens ruim een seconde. 'Dat is eigenlijk niks voor hem. Het telt allemaal op. Het begint te koken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos analyseert het moment vervolgens beter. 'Hij blokkeert zijn wiel als hij begint in te sturen. Wat hij dan goed doet, is dat hij de rem loslaat, en hem iets laat lopen, maar je ziet die flatspot al. Daar begint de frustratie nog verder op te lopen. Je moet dan de rembalans naar achteren aanpassen, en dat betekent dat je niet meer zo laat op de limiet kan remmen. Dat was alleen maar winst voor Lando. Die rook zijn kans', weet de Rotterdammer. 'Het is ook de druk om hier voor Red Bull te winnen op dit circuit. Het is extra prestige om op het eigen circuit te winnen, en überhaupt is zijn drang om te winnen natuurlijk heel groot.'
'Dit mag je niet doen bij deze snelheden'
De analist is vervolgens kritisch op de acties van de wereldkampioen. 'Hij haalde manoeuvres uit, die je normaal eigenlijk niet ziet bij Verstappen, zoals het verdedigen in de remzone. Dat mag je eigenlijk niet doen bij deze snelheden. Omdat hij ziet dat Lando voor de binnenkant gaat, kiest hij daar ook voor, instinctief. Dat doe je in het karten, en stiekem in de juniorklassen, maar in de Formule 1 kan dat niet. Sterker nog, dat ziet iedereen, en daar staan gelijk straffen voor.' Verstappen kreeg dan ook tien seconden straf, al maakte dat gezien de voorsprong op Nico Hülkenberg niet uit voor zijn eindklassering.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties