Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen was Norris spuugzat: 'Hij deed gewoon een divebomb' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen was Norris spuugzat: 'Hij deed gewoon een divebomb'

Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen was Norris spuugzat: 'Hij deed gewoon een divebomb'

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk liepen de gemoederen hoog op tussen Max Verstappen en Lando Norris, al waren zij niet de twee enige coureurs die het op de baan aan het uitvechten waren. Er vonden meerdere gevechten plaats die voor wat verhitte boordradio's zorgden. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de race in Spielberg op een rijtje.

Om 15:00u op zondag was het tijd voor de Grand Prix van Oostenrijk, waarbij Verstappen vanaf P1 mocht beginnen met Norris op P2 en George Russell op P3. Oscar Piastri had tijdens de kwalificatie de derde tijd geklokt, maar vanwege track limits werd zijn tijd verwijderd, en zo belandde hij op de zevende plek. Vlak voor de neus van Sergio Pérez mocht hij de race dus beginnen. Tijdens de openingsronde zag de Mexicaan het wel zitten om wat plekken goed te maken, maar dat ging niet zonder het maken van wat slachtoffers. 'Hij duwde me van de baan, ik zat ernaast!' riep Piastri richting de McLaren-pitmuur.

Charles Leclerc was echter het echte slachtoffer van de actie van Pérez, de Ferrari-coureur had schade aan zijn voorvleugel opgelopen en moest terug naar de pitstraat om een nieuwe neus op te halen. Een soort zelfde incident vond later plaats bij teamgenoot Carlos Sainz, die in gevecht was met Hamilton. 'Geef die plek maar terug aan Sainz, we zijn under investigation voor bocht 1', zei Peter Bonnington, de ingenieur van Hamilton, tegen de coureur. Sainz werd alleen op de hoogte gehouden van de strategische plannen. 'Plan A, we zitten op Plan A', liet Riccardo Adami horen.

Bij Haas waren ze ook bezig met wat strategische plannen, maar of ze echt binnen waren gekomen bij Kevin Magnussen, vraagt men zich ongetwijfeld nog steeds af. 'We moeten de banden managen, Kev', zei de ingenieur van Magnussen. 'Ik, of Nico ook?' vroeg de Deen. Nico Hülkenberg was net de pitstraat uitgekomen en kwam voor zijn neus terecht. Hij wilde zijn teamgenoot inhalen, maar kreeg geen groen licht van Haas. 'Beide auto's moeten banden sparen', zei de ingenieur. 'Ja, fuck that', antwoordde Magnussen. Heldere taal dus.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen was Norris spuugzat: 'Hij deed gewoon een divebomb'
Pérez clashte al vroeg in de race met Leclerc, maar had zelf geen schade. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Piastri de klikspaan, Verstappens banden doen het niet meer

In ronde zeventien kreeg Leclerc alweer een verzoek om binnen te komen, zijn harde banden werkten namelijk totaal niet. McLaren had meegeluisterd. 'De harde band ziet er niet efficiënt uit, maar we hebben twee nieuwe sets medium. Verstappen heeft alleen een nieuwe set hard', zei de ingenieur van Norris. Een aantal ronden later gingen zowel Verstappen als Norris naar binnen voor een pitstop. 'Hij lanceerde zich gewoon mijn kant op', zei Norris verontwaardigd, die naar eigen zeggen bijna botste met Verstappen in de pitstraat. De stewards besloten er naar te kijken, maar kwamen tot de conclusie dat er van een unsafe release geen sprake was.

Piastri had over een andere coureur wat te melden. 'Lewis reed over de witte lijn bij het ingaan van de pitstraat', zei de Australiër. Deze melding was voor McLaren succesvol, niet veel later kreeg Hamilton een vijfsecondenstraf. 'We hebben een tijdstraf van vijf seconden omdat je over de witte lijn reed, Lewis', meldde Bonnington. 'Sorry, jongens', verontschuldigde Hamilton zich, die het boetekleed aantrok. 'Lewis, er is nog genoeg om te winnen hier', moedigde teambaas Toto Wolff aan. Het was een tijdje rustig op Formule 1-radio, maar niet veel later klonk VerstappenFM weer. 'Ik weet niet wat er aan de hand is, maar mijn banden zijn zo slecht', klaagde de Nederlander.

Norris met klaagzang over Verstappen

Verstappen kon ook niet veel meer op de harde band, al helemaal niet toen hij in verkeer terechtkwam en twee Haas-coureurs achter zich had op verse banden. 'Ik kan dit niet lang meer volhouden', liet hij weten. 'Het gat is 7,1 seconden, Max', antwoordde Gianpiero Lambiase. 'Ja, maar al die rijders achter me!' waarschuwde Verstappen. 'Mijn banden zijn echt shit!' riep hij daarna. Het duurde dan ook niet lang voordat Verstappen naar binnen werd gehaald door zijn team. Deze pitstop ging helaas niet vlekkeloos. De band linksachter wilde er niet op, en ditmaal moest hij op Norris wachten om een unsafe release te voorkomen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lmclaren redbullracing gevecht sprint norris piastri
Op zaterdag strijdden Verstappen en Norris ook al met elkaar, maar ditmaal was het een tikje erger. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Ugh, mijn god!' reageerde Verstappen, die Norris nu op 2,5 seconden achter zich had toen hij weer de baan op kwam. Verstappen reed op een gebruikte set mediums, Norris op een nieuwe set. Hij kwam absoluut snel dichterbij, en dus zat er voor de Nederlander niets anders op dan het gevecht aangaan. 'Hij reageerde op mijn beweging, maar dat mag niet. Hij zag mij bewegen, en bewoog toen ook', klaagde Norris. 'Er is iets mis met de auto, ik heb geen grip', zei Verstappen. 'Als je liever mid-6...', stelde Lambiase voor, maar kon zijn zin niet eens afmaken. 'Nee!' riep de drievoudig wereldkampioen.

Norris ziedend: 'Hij moet me die positie teruggeven!'

Verstappen deed er alles aan om zijn bolide op de baan te houden en met hand en tand zijn P1 te verdedigen. Ondertussen kreeg Norris al de zwart-witte vlag voor track limits, nog één keer buiten de baan en hij kreeg een penalty. 'Hij haalde me buiten de baan in!' zei Verstappen verontwaardigd. 'Hij kan niet elke keer bewegen nadat ik bewoog, dat is gevaarlijk en daardoor dwong hij me om wijd te gaan!' riep Norris over zijn boordradio. 'Ik kan dit niet blijven doen, dan blokkeren mijn wielen. Hij duwde me van baan, hij moet die positie teruggeven.' Lambiase vond het duidelijk flauwekul: 'Weet niet precies hoe jij hem van de baan forceerde terwijl hij zelf wijd ging, Max.'

Bij de ronde die volgde was het raak. Verstappen en Norris kwamen tegen elkaar aan en hadden allebei een lekke band. 'Hij duwde me, hij deed gewoon een divebomb', reageerde Verstappen. 'Nice, oh my god', klonk hij, overduidelijk flauw door de actie van Norris. Bij Mercedes roken ze bloed, want George Russell lag derde en kon op deze manier winnen. 'Je kan dit winnen, George', zei Wolff. 'Laat me verdomme rijden!' reageerde Russell, die bezig was om zijn bolide heelhuids over de finish te krijgen. Voor Verstappen maakte het allemaal niet meer. 'Je hebt trouwens een tijdstraf gekregen van tien seconden', zei Lambiase. 'Ja, prima', antwoordde Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws