Max Verstappen heeft een enerverende Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. Een halve race lang was hij op weg naar een moeiteloze zege, en vervolgens werd het hectisch met een hard gevecht met Lando Norris. Het eindresultaat: P5 en tien punten winst op zijn concurrent, maar wel een tijdstraf. Norris wil graag excuses uit de mond van Verstappen horen, maar Olav Mol vermoedt dat de Brit dan lang kan wachten.
Hoewel het uiteindelijk in tranen eindigde, genoot Mol wel van de harde strijd vooraan. 'Het was een prachtige Grand Prix. Als je alleen maar wilt dat Max wint, is het anders, maar hier zat gewoon alles in', vertelt de commentator bij het Race Café van Ziggo Sport. 'To finish first, first you have to finish. George Russell zat op de goede plek voor als het vooraan fout gaat.' De Mercedes-coureur pakte zijn tweede Grand Prix-zege, waarmee hij de vijfde coureur met een zege in 2024 is.
Strategisch voordeel McLaren
In Canada en Spanje legde McLaren het strategisch nog af tegen Red Bull Racing, maar in Oostenrijk had het team het wat beter voor elkaar. Verstappen had in tegenstelling tot zijn concurrent geen nieuwe banden meer in de laatste stint. 'Hij gebruikte de banden in de eerste ronde alsof het een nieuwe set was, maar dat was het niet', aldus Mol over de Nederlander, die meteen een foutje maakte. Daarbij had McLaren volgens hem tot rust moeten manen bij Norris. 'Dat speelt natuurlijk ook mee, en ze hadden al bij McLaren moeten zeggen: rustig maar, je hebt nieuwe banden, je haalt hem wel binnen.'
Dat McLaren tweemaal in dezelfde ronde als Verstappen stopte, pakte dan ook goed uit vanwege het verschil in banden. 'Ze zijn alleen maar meegegaan, omdat ze wisten dat Verstappen geen nieuwe mediums had, en zij wel. Dan kom je in een betere situatie achter hem terecht, en dan kan je weer gaan jagen', zegt Mol. Dat jagen deed Norris ook, die vervolgens de aanval op de raceleider kon openen.
Excuses van Verstappen onwaarschijnlijk
Dat gevecht leverde verschillende spannende momenten op. Verstappen kreeg van Norris al vroeg de beschuldiging dat hij bewoog bij het remmen. 'Het is logisch dat Max reageert als hij hem ziet komen. Hij doet het netjes, want daarna houdt hij die lijn aan, dus je kan het zien als vroeg insturen. Daarom komt hij er ook mee weg', zegt de commentator over dat eerste moment, waarin hij Verstappen vrijpleit.
Vervolgens zet Norris een volgende inhaalpoging in, waarbij Norris doorschiet en buiten de baan terechtkomt. 'Er ging niks fout, dit wil ik elke week zien. Hij remt laat en haalt het niet. Hij schiet door, en weet dat hij buiten de baan zit. Hij zat al aan zijn taks qua track limits. Los van de plek, die hij teruggeeft, is dit ook de track limit die hem die straf oplevert', weet Mol. Die vijfsecondenstraf beslechtte het duel eigenlijk al, maar de beide coureurs wisten nog niet dat die straf zou komen.
Uiteindelijk eindigde het gevecht met contact. 'Dit was een optelsom. De rivaliteit is er wel geweest, maar Max was steeds de bovenliggende partij', weet Mol, die uitlegt dat Norris nu niet wilde toegeven. Mol vindt dat Verstappen terecht straf kreeg, maar dat Norris vooral niet te veel moet verwachten qua verontschuldigingen. 'Excuses uit de mond van een Verstappen moet je eruit trekken met een ringtang.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties