Peter Windsor heeft de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk onder de loep genomen. De 72-jarige analist stond uitgebreid stil bij een waanzinnig optreden van wereldkampioen Max Verstappen, die de vier snelste tijden van de sessie liet noteren. Windsor dook in de data, en merkt op dat Verstappen een andere aanpak hanteerde dan zijn rivalen in een cruciale bochtencombinatie: bochten zeven en acht.
'Het was heel interessant om te zien hoeveel voorsprong Max pakte in de derde sector, en dan vooral in die links-rechts-combinatie (bochten zeven en acht, red.)', geeft Windsor aan in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Het was fascinerend om te zien hoeveel sneller Max op dat stukje asfalt was. Ja, hij was ook heel precies in de laatste twee bochten, maar tegen die tijd had hij het verschil al gemaakt, door de snelheid die hij meenam uit bocht acht. Zo maakte hij het verschil.' Voor de volledigheid hebben we de sectortijden van de topcoureurs in de laatste sector in onderstaande tabel gezet, waarbij Charles Leclerc ontbreekt vanwege zijn uitstapje door de grindbak.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Coureur | Sector 3 | Verschil (s) |
Max Verstappen | 19,269 | +0,000 |
Oscar Piastri | 19,440 | +0,171 |
Lando Norris | 19,494 | +0,225 |
Lewis Hamilton | 19,532 | +0,263 |
George Russell | 19,555 | +0,286 |
Carlos Sainz | 19,576 | +0,307 |
Sergio Pérez | 19,595 | +0,326 |
Verschil gemaakt in de bochten
Windsor geeft vervolgens aan dat Lewis Hamilton in shock was door het gat van een halve seconde naar Verstappen, op zo'n kort circuit. 'Net als velen in de Formule 1, vroeg hij zich af hoe die auto zoveel sneller kon zijn dan een Mercedes op zo'n korte ronde. Als je naar de topsnelheden kijkt, zat er ook heel weinig verschil in. Max was nipt de snelste, maar het scheelde niet veel. Dan hebben we het niet over drie, vier of vijf kilometer per uur. De verschillen in topsnelheden zijn heel klein.' Dat betekent dus dat Verstappen zijn tegenstanders daadwerkelijk in de bochten declasseerde.
'Op dat kleine stukje asfalt - en ook in de eerste bocht, daar moet ik Max krediet voor geven, want dat is een hele goede bocht voor Max - was Verstappen uitmuntend, in die bochten zeven en acht', gaat Windsor verder. 'Max gebruikte geen nieuwe banden in Q1, in tegenstelling tot de anderen. Hij had dus twee setjes banden voor Q2 en twee setjes voor Q3. Dat benutte hij optimaal. Hij sloot af met een 1:04,314. Lando Norris staat tweede, en daar was al een groot verschil met vier tienden achterstand.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor haalt de topsnelheden erbij om te laten zien dat de verschillen klein waren. 'Als we het over topsnelheid hebben, heeft Red Bull een heel goed compromis gevonden tussen de topsnelheid en de hoeveelheid downforce. Max had in zijn snelste ronde een topsnelheid van 319 kilometer per uur. George Russell kwam tot 318 kilometer per uur.' Windsor laat daarnaast zien daarnaast zien dat Norris, Sainz, Leclerc, en Hamilton allemaal een topsnelheid van 317 kilometer per uur hadden, terwijl Piastri op 315 kilometer per uur bleef steken.\
Verstappen in hogere versnelling
Windsor zoomt vervolgens in op bochten zeven en acht, waar Verstappen volgens hem het grootste verschil maakte. Hij laat met data zien wat hij bedoelt. Verstappen is namelijk de enige coureur die in bocht acht in de zevende versnelling zit. De rest zit in een lagere versnelling. 'Dit is precies hetzelfde stukje asfalt, op hun snelste ronden. Max Verstappen rijdt daar 264 kilometer per uur, in de zevende versnelling. Hij is daar al opgeschakeld van de zesde naar de zevende versnelling. Ik weet dat de verschillende auto's verschillende versnellingsbakverhoudingen hebben, maar laten we dit het voordeel van de twijfel geven', verzoekt Windsor.
'Max schakelt op naar een hogere versnelling om de auto in balans te brengen', meent Windsor te weten als verklaring voor de afwijkende keuze van versnelling. De Engelsman denkt dus dat Verstappen bewust short shift voor de balans. 'Daardoor kan hij die richtingswijzigingen perfect aanpakken, terwijl de rest nog in de zesde versnelling zit. Lewis Hamilton is daar de op één na snelste met 259 kilometer per uur. Dat zegt veel over Lewis, en zou hem veel vertrouwen moeten geven. Bij dit soort subtiele verschuivingen in de balans zit hij nog steeds in de Verstappen-klasse, al is de Red Bull een wendbaardere auto in die bochten, zoals Russell (met 254 kilometer per uur, red.) laat zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen als buitenbeentje
'Het beste nieuws is wel voor Max Verstappen, die hier laat zien hoe goed hij is, en hoe anders hij is dan de anderen', analyseert Windsor. Dat is des te opvallender, omdat de rivalen ruimschoots de kans hebben om de data van Verstappen te bestuderen. 'Ja, de Red Bull is een geweldige auto, maar hij haalt er absoluut het maximale uit. Dat is zo extreem dat hij in de zevende versnelling rijdt, waar de rest nog in de zesde versnelling zit. Dat is heel indrukwekkend, en dit zegt alles over de kwalificatie, op zo'n klein circuit. Dat Max dan toch zoveel voorsprong heeft in de sprintrace én de kwalificatie, is echt heel erg indrukwekkend', herhaalt Windsor nog maar eens.
Windsor kijkt nu al uit naar de Grand Prix. 'Als Verstappen gewoon een goede start heeft - en daar heeft hij er de laatste tijd heel veel van gehad - dan wordt het weer een Verstappen-demonstratie. Het is een demonstratie van finesse, en van hoe goed hij is, op een circuit waarbij de concurrentie in theorie dichter bij Max zou moeten zitten. Er zijn gewoon niet zoveel bochten, maar hij kan in die bochtencombinatie (zeven en acht, red.) echt wat anders doen dan de anderen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties