Peter Windsor had na de vrijdag in Oostenrijk twee interessante sessie om uitvoerig te bespreken. De 72-jarige analist genoot van de strijd tussen Max Verstappen en Lando Norris in de sprintkwalificatie, maar besteedde ook uitgebreid aandacht aan de aanpak van de verschillende teams in de eerste en enige vrije training voor de Grand Prix.
Net als in 2022 en 2023 is het weekend in Oostenrijk een sprintweekend. Dat betekent slechts één trainingsuurtje, met daarna een ingekorte kwalificatiesessie. 'In de sprintkwalificatie moet je mediumbanden gebruiken in SQ1 en SQ2, en daarna zachte banden in SQ3, dus je zou verwachten dat Mercedes wel minimaal een setje mediums of softs zou gebruiken in die sessie, maar dat deden ze niet, en Max deed dat wel', zo stipt Windsor meteen een groot verschil aan in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal.
Indrukwekkende racesimulatie van Hamilton
Windsor kaart aan dat Hamilton de hele sessie op één setje banden reed. 'Mercedes gebruikte alleen de harde banden bij Lewis Hamilton, en bij George Russell gebruikten ze de zachte banden maar twee ronden. Het was echter geen snelle ronde, maar gewoon een langzamer rondje', wijst Windsor aan. 'Alle complimenten voor Lewis voor die long run, maar je wil toch ook je auto klaarmaken voor de kwalificatie?' vraagt hij zich af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max richtte zich erop om de auto goed te krijgen voor de sprintkwalificatie, en reed drie ronden met brandstof aan boord. Lando Norris deed vijf ronden, en Charles Leclerc zes ronden, terwijl Lewis Hamilton 22 ronden reed', roept Windsor uit. 'Aan de ene kant is dat heel indrukwekkend. Lewis was heel constant, en Mercedes doet veel huiswerk. Aan de andere kant: waarom zou je op zo'n kort circuit zoveel informatie van je long run nodig hebben, als Verstappen maar drie ronden nodig heeft? Dat was gewoon bizar', vindt de Engelsman.
De keuze van Mercedes pakte ook niet geweldig uit. 'Hamilton kreeg geen enkel gevoel met de mediumbanden of de zachte banden. Ik neem aan dat dit met de coureur besproken is, en dat Lewis daar dus comfortabel mee was, maar het blijft een vreemde beslissing voor mij. Ze hebben in de sprintkwalificatie eigenlijk maar één poging, dus Mercedes ging die sessie redelijk blind in. De eerste ronde van Lewis in SQ1 was hij echt heel langzaam en niet blij met het gevoel met de auto. Hij haalde SQ2 maar net.' Hamilton ging uiteindelijk als dertiende door.
Kwalificatie: Verstappen versus Norris
Windsor bestudeert vervolgens de sprintkwalificatie zelf. 'Laten we eens in de details duiken. Max haalde een topsnelheid van 318 kilometer per uur. Niemand ging daar sneller dan de Red Bull. De Mercedes (van Lewis Hamilton, red.) was wel net zo snel, maar niemand was sneller', weet Windsor, die vervolgens de sectortijden van de coureurs laat zien. Daarbij valt op dat Verstappen én Norris allebei 16,3 seconden over de eerste sector doen, 28,9 seconden over de middensector, en 19,4 seconden over de slotsector.
'Dat vertelt echter niet het volledige verhaal', voegt Windsor toe. 'Als je ook de duizendsten bekijkt, was Max in de eerste sector 0,06 seconden sneller, en dat is best wel veel. Er zijn hier maar twee punten waarop coureurs van het kaliber van Max het verschil kunnen maken met hun gevoel met de auto. Het eerste moment is in de eerste bocht, waarbij de rotatie en acceleratie heel belangrijk zijn. Dat kan hij door het werk dat hij verricht bij het ingaan van de bocht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het andere punt is de lange linkerbocht richting het einde van de bocht', gaat Windsor verder. 'Ze gaan dan eerst naar links, en daarna naar rechts, waarbij ze op de kerbstones komen. Er is een moment waarbij het gewicht zich van de ene naar de andere kant moet verplaatsen. Ik had al voorspeld dat Max daar ongelofelijk goed zou zijn, om met die richtingswijzigingen omgaan, en ik denk ook dat hij daar poleposition pakte tegenover Lando Norris.'
Verstappen buit zijn talent uit
Verstappen was uiteindelijk 0,093 seconden sneller over de hele ronde. 'Dat komt doordat hij net wat kortere bochten neemt, en betere rotatie in de bochten pakt, waardoor zijn acceleratie net wat beter is. In de middelste sector kan iemand als Verstappen niet veel doen, omdat je beperkt bent in wat je kunt doen. Het is dus niet verrassend dat Norris in die sector nipt sneller was. Dat kan er ook mee te maken hebben dat Max zijn banden in die sector wat meer laat ademen, wetende dat die laatste sector het belangrijkste is.'
'In die laatste sector was Max 0,052 seconden sneller dan Lando Norris. Dat is best veel in die sector', oordeelt Windsor over de sector van negentien seconden. 'Hij had daar ook paarse minisectoren. Ze hadden bijna dezelfde rondetijd, maar Max was sneller in de eerste en laatste bocht, in die twee cruciale bochten. Het laat ook zien dat de McLaren echt een hele snelle auto heeft.'
Windsor komt vervolgens bij zijn eindconclusie terecht. 'Het was een hele goede ronde van Max, en hij gebruikte al het talent dat hij tot zijn beschikking heeft op een perfecte wijze op de enige plekken waarop hij dit kan benutten op de Red Bull Ring. Sergio Pérez kwalificeerde zich als zevende. Het is al wat beter dan voorheen, maar hij kwam nog steeds een halve seconde tekort. Hij heeft dus nog veel werk te verzetten, voordat hij staat waar hij hoort te staan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties