Na de Grand Prix van Frankrijk is er meer dan voldoende om over na te praten. Na Oostenrijk hoopte Charles Leclerc ongetwijfeld wederom het gat in de titelstrijd naar Max Verstappen te verkleinen, maar het mocht niet baten. In 'De Nabeschouwing' blikken we met hoofdredacteur Mike van Weert, aanwezig op locatie, terug op de afgelopen wedstrijd. Uiteraard komen onder meer de spin van Leclerc en de groeiende voorsprong van de Nederlander aan bod.
We beginnen bij de start: vond je de tijdstraf voor Ocon terecht na de touché met Tsunoda?
'Als je kijkt naar de pure consistentie van de straffen die gegeven zijn in de afgelopen weken, is dit een terechte straf. Maar ja, hij onderstuurt tegen Tsunoda aan. Volgens mij kon Ocon die bocht totaal niet meer halen. Hij tikte hem op zijn achterband, eigenlijk precies hetzelfde als wat er bij Sergio Pérez en George Russell gebeurde in Oostenrijk, en bij Sebastian Vettel en Pierre Gasly. De wedstrijdleiding kan dan eigenlijk niets anders doen dan die tijdstraf geven.'
Waarom kon Verstappen er volgens jou niet langs bij Leclerc in de eerste stint?
'Die Ferrari ging ongelooflijk goed in de eerste en derde sector. Dat zijn dan net de momenten waarop Leclerc dat gat kon slaan naar Verstappen, en dan zag je vaak dat het gat op de rechte stukken, waar de Red Bull het van moest hebben, tussen de zeven en negen tienden lag. Dat verschil was gewoon veel te groot voor Verstappen om, zelfs mét DRS, dicht te rijden.'
'Alonso zei het al heel erg mooi: je moet concurrenten in je DRS houden, in je vuile lucht. Het was zó warm, de degradatie lag misschien lager dan verwacht, vergeleken met de eerste paar dagen, maar zoals Alonso zei, je wil de banden van degene achter je kapotrijden. Dat gaat heel makkelijk. Ferrari had ook nog een auto die het in de bochten goed deed. Het was voor Verstappen eigenlijk onbegonnen werk om Leclerc te passeren.'
Leef je mee met Leclerc, en zit een WK-titel er nog in?
'Ja, ik leef wel mee met Leclerc. Misschien niet per se vandaag, want het kan het gaspedaal geweest zijn, maar het leek toch vooral op een vreemde eigen fout. Hij verloor de controle en knalde de muur in, maar deed niet zoveel bijzonders. Dat is een beetje het vervelende aan deze crash. Aan het einde was hij schuldbewust, dat kan ook getipt zijn door Ferrari. Dat hij zich maar even moest verontschuldigen in plaats van het team de grond in te boren. Ik vind Leclerc echter wel een eerlijke jongen, dus ik denk dat het zijn eigen fout was. Dan is het minder zielig.'
'Die andere momenten met strategische fouten en ploffende motoren, daar heb ik wel medelijden mee. Ik vind eigenlijk dat iedereen met een Formule 1-hart dat wel zielig moet vinden, al ben je de grootste Max Verstappen-fan. Dat gun je niemand. We willen een mooi gevecht zien. Of dat gevecht er gaat komen, begin ik me nu wel af te vragen. Verstappen en Leclerc steken met kop en schouders boven de rest van het veld uit. Als er niets misgaat voor die twee dan kan je ze eigenlijk altijd wel invullen voor plek één en twee. Als we de snelste raceronde achterwege laten, moet Leclerc negen keer vóór Verstappen eindigen op de eerste plek, wil hij de stand gelijk trekken. Ik denk dat het een heel erg lastig verhaal wordt voor hem.'
Moet Ferrari op zoek naar nieuwe strategen?
'Ja. Honderd procent. Dit sloeg zó nergens op. Ik wil niet volledig de schuld bij de strategen leggen. Carlos Sainz is in een paar races namelijk al bijdehand genoeg geweest om de strategie naar zijn hand te zetten, en te doen wat hij wil. Als je dan het gevoel hebt dat je de race uit kan/wil rijden dan moet je dat maar gewoon doen. Zeker wanneer ze je naar binnen roepen op het moment dat je Pérez inhaalt voor P3.'
'Ik kan er met mijn kop niet bij hoe je aan de pitmuur zit, alles nauwlettend volgt, ziet dat je enige overgebleven coureur een inhaalactie oplijnt voor een podiumplek, en dan denkt: laten we die eens naar binnen halen. Typisch Ferrari noem ik dit. Een beetje in de lijn van Turkije 2021. De vraag van Leclerc: waar gaan we eindigen, en het antwoord van Ferrari: als je Bottas achter je houdt, word je eerste. Ja, duh.. Soms zijn het echt idioten.'
De opportunistische inhaalactie van Russell in de chicane: netjes, of een tijdstraf waard?
'Het was inderdaad wel heel opportunistisch, maar een tijdstraf waard? Ja, ik zeg van wel. Ik vind dat Verstappen in Brazilië 2021 ook een tijdstraf had moeten krijgen voor zijn actie bij Lewis Hamilton. Dit was van een vergelijkbaar kaliber. Russell ging voor een gat dat niet bestond, en probeerde de divebomb van de eeuw om Pérez in te halen. Hij had zó veel meer pace dan Pérez, hij werd volgens mij wat ongeduldig. Het is een jonge jongen, dus ergens begrijp je het wel. Hij dwong Pérez van de baan en er was contact. Ik zie de schuld sowieso niet bij Pérez liggen, dus dan ligt deze eigenlijk volledig bij Russell, en dat verdient een straf.'
Waarom kwam Pérez totaal niet lekker uit de verf in Frankrijk?
'Dit is eigenlijk iets dat alleen Pérez en Red Bull weten. Als ik een gok moet doen, denk ik dat het te maken heeft met het feit dat de Red Bull veranderd is. Ik vind het echter vreemd dat iemand die doorgaans zo goed is op zijn banden eruit wordt gereden door een Mercedes. De balans ligt hem denk ik niet. De afstelling is niet goed, of hij kon niet omgaan met de temperatuur. Er zullen vast mensen zijn die de Red Bull-mythe uit de kast trekken en echt zeggen dat Red Bull zich puur richt op Verstappen, maar daar geloof ik niet echt in. Het was gewoon een off-weekend voor Pérez. Verstappen had dat in Monaco, nu gebeurde het bij Pérez.'
Circuit Paul Ricard wordt niet gezien als de meest spectaculaire baan van het jaar. Hoe vond je deze editie?
'Bijna slaapverwekkend. Ik vond het geen geweldige race. Leclerc crashte, dat is eigenlijk het enige dat er voor zorgde dat de race enige vorm van spanning had. Zonder die crash denk ik dat Leclerc zonder moeite Verstappen achter zich had gehouden. Toen Leclerc eenmaal uit was gevallen wist je wel dat Verstappen als eerste over de streep zou komen, zo lang zijn motor niet de geest zou geven. Het enige leuke was het gevecht tussen Russell en Pérez, en Sainz en Pérez. Pérez heeft dus vooral voor de entertainment gezorgd dit weekend. Eromheen was het in ieder geval niet zo leuk als de race in Oostenrijk, waar je elke ronde op moest letten. Dat miste ik wel.'
'Qua sfeer vond ik het eigenlijk ook niet geweldig. De Franse vlaggetjes waren leuk, maar het hele weekend was het haast doodstil op het circuit. Vrijdag denk ik dat er misschien tienduizend toeschouwers waren, ondanks dat er honderdduizend man toegelaten kan worden. Op zaterdag was het halfvol, op zondag vol. Maar ook toen heb ik niet veel gezang, geklap of iets dergelijks meegekregen. Het was af en toe leuk als Ocon, Gasly of Pourchaire in de Formule 2 voorbijreed, maar het was niet echt om over naar huis te schrijven.'
Ga je de Franse Grand Prix missen?
'Frankrijk verdient honderd procent een Grand Prix. Het is de geboorteplek van de motorsport. Ik denk dat we voldoende talenten hebben die Frankrijk vertegenwoordigen. We hebben met Alpine een Frans team, dat team is hier mateloos populair. Overal waar je keek, zag je het blauw van Alpine. Een goede suggestie voor een circuit, mocht de Grand Prix van Frankrijk ooit terugkeren? Dan raad ik dat stratencircuit in Nice niet aan. Daar hebben we er in de F1 al teveel van. Dan kijk je al snel naar Magny-Cours. Daar zijn in het verleden voldoende races verreden. Maar daar gaat de Formule 1 denk ik niet aan in de komende periode.'
'Ik denk dat we dus afscheid nemen van de Franse Grand Prix, en ik ben wel blij dat we niet terugkeren naar Paul Ricard, ondanks dat er wel veel inhaalacties mogelijk zijn. Het circuit heeft gewoon geen karakter, waar Spa-Francorchamps in België dat bijvoorbeeld wel heeft. Iedereen houdt van dat circuit, met Eau Rouge-Raidillon, natuurlijk. Dat heeft Paul Ricard totaal niet. Paul Ricard heeft verfstrepen. Misschien moeten ze het gebruiken als testcircuit, maar meer niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties