Ferrari kan op zware kritiek rekenen van de analisten bij Sky Sports F1. Johnny Herbert en Nico Rosberg waren er als de kippen bij om terug te blikken op het weekend van de Italiaanse renstal, de fout van Charles Leclerc en de dubieuze strategische beslissingen van het team bij Carlos Sainz. Hoofdschuddend keek Rosberg toe hoe Ferrari een mogelijke podiumplek door het putje spoelde in Le Castellet.
Allereerst liet Herbert zijn licht echter schijnen op de middag van het team uit Maranello. Alles leek goed te gaan, en Leclerc lag na de openingsfase voor op titelconcurrent Max Verstappen. Eén momentje in de derde sector kostte de Monegask uiteindelijk de zege, en dus 25 belangrijke punten. 'Dit is een fout die voor Ferrari heel erg duur is', denkt Herbert.
'Zijn racelijn is vergelijkbaar met wat hij daarvoor deed, maar plots breekt de achterkant nét uit', zo vervolgt de Engelsman zijn analyse van de gebeurtenissen te Frankrijk. Medeanalist Anthony Davidson bekeek de beelden van de Ferrari-rijder, en merkte niets bijzonders op. Zijn conclusie leek dan ook dat Leclerc zelf de fout ingegaan is.
Tegen het einde van de race maakte Ferrari echter ook een bijzondere pitstop-call door Sainz zo'n tien ronden voor het einde binnen te halen. In die tien ronden moest hij dus zo'n veertig seconden dichtrijden om weer op zijn oorspronkelijke positie te komen, een onmogelijke exercitie. 'Helaas zien we dit (strategische onkunde, red.) vaker gebeuren, maar niet bij Red Bull en Mercedes. Op een bepaalde manier moeten ze dit soort strategische keuzes beter zien te maken.'
Rosberg twijfelt aan schuld Leclerc, en kijkt hoofdschuddend naar Ferrari
Ook Rosberg heeft het na afloop van de Grand Prix over Ferrari. 'Ik denk dat het te voorbarig is om de schuld op zich te nemen', meent de Duitser, die hoorde hoe Leclerc de schuld van het incident op zich nam. 'Het is erg ongebruikelijk dat dat daar gebeurt. Je pusht daar niet eens tot je maximum, je bespaart daar de banden', zo legt Rosberg uit waarom hij denkt dat er eventueel een technisch probleem achterzit.
'Dat punt op het circuit is ook een plek waarop de wind precies van de achterkant kwam. Daar had het dus ook mee te maken kunnen hebben', zo verdedigt hij de Monegask. 'Wat gebeurde er daar met de motor? Er is niet veel voor nodig om de achterkant te verliezen, het hoeft geen rijdersfout te zijn.' Wel hebben Leclerc én Ferrari al aangegeven dat de fout bij Leclerc vandaan kwam.
Strategische misser Ferrari
Wederom lijkt het erop dat Ferrari een strategische misser gemaakt heeft door Sainz in de slotfase van de race de pitstraat in te roepen. Rosberg kon het niet met droge ogen aanzien: 'Ik was hoofdschuddend aan het toekijken. Wat deden ze daar in hemelsnaam? Hij zat midden in een gevecht en het team verzocht hem om de pitstraat in te duiken.'
'Waar waren ze mee bezig? Carlos stond op P3, die had hij makkelijk binnen kunnen hengelen. Zelfs Lewis Hamilton in P2 was nog mogelijk, en toch haalden ze hem binnen. Ik denk dat het tijd wordt om daar eens serieuze veranderingen door te voeren', concludeert de enkelvoudig wereldkampioen. 'Daar moet Mattia Binotto nu eens serieus naar kijken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties