Carlos Sainz is achter zijn team gaan staan na een discutabele pitstop-call van Ferrari tijdens de Grand Prix van Frankrijk. In de slotfase van de wedstrijd besloot het team uit Maranello om haar coureur binnen te halen, terwijl Sainz op podiumkoers leek te liggen. Onder meer Sky-analist Nico Rosberg uitte flinke kritiek op het team, maar Sainz verwacht dat de renstal aan de hand van de beschikbare data de juiste beslissing gemaakt heeft.
'Aan de pitmuur hebben ze meer data dan ik in de auto, dus ik ga er vanuit dat ze de goede keuze gemaakt hebben', laat de Spanjaard weten bij Viaplay. Sainz had vlak voor de pitstop Sergio Pérez ingehaald op het circuit, en lag derde. Het enige dat hem nog te doen stond, was een gat trekken naar de Mexicaan, want hij kreeg halverwege de wedstrijd een tijdstraf van vijf seconden voor een unsafe release van Ferrari.
Sainz baalt van tijdstraf
Sainz baalt van het feit dat zijn team hem niet veilig het circuit opstuurde. Een Williams moest vol in de ankers om een aanvaring in de pitstraat te voorkomen met de F1-75 van de Madrileen. 'Jammer van de penalty door die langzame stop. We reden een prima herstelrace en het was van mij een goed weekend', beargumenteert hij.
'De snelheid lag hoog, de race verliep naar wens en we hadden het perfecte tempo te pakken. Een podium zat er dit weekend in', concludeert hij. Na de pitstop wist hij de McLarens en Alpines nog in te halen, maar meer dan een vijfde plek zat er na die late pitstop gewoon niet in. Daardoor is Red Bull Racing wederom uitgelopen ten opzichte van Ferrari, dat eerder dit jaar op strategisch gebied de mist al inging. In Monaco maximaliseerde het team het resultaat niet, en ook in Groot-Brittannië keek men vragend toe hoe ze Charles Leclerc in de slotfase niet binnenhaalden.
'Verstappen was vrij snel'
Later schoof Sainz aan bij Sky Sports F1, en daar gaf hij aan dat Max Verstappen niet in te halen zou zijn, na vanaf P19 te starten. 'De overwinning was te hoog gegrepen. Verstappen was vrij snel, dus die was denk ik niet bij te halen. Zonder de straf hadden we op poleposition gestaan, of aan de voorkant. Vanaf de negentiende plek, met de pitstop en wat er verder gebeurd is, is P5 oké. Met een perfecte race hadden we hogerop kunnen eindigen.'
'Het team doet het goed qua strategie dit jaar. Ferrari wordt hevig beoordeeld wanneer er iets fout gaat. Ik denk niet dat het zo rampzalig is als men doet vermoeden. Destijds was het naar mijn idee beter om het risico te nemen', benadrukt hij. 'We zullen nooit weten wat de beste keuze geweest was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties