In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal.nl het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine
Alpine wist een dubbele puntenfinish te behalen, tot grote vreugde van allebei de coureurs. Allereerst was Esteban Ocon aan het woord: 'Het doel was om met beide auto's punten te scoren, en precies dat hebben we gedaan! Ik ben blij met mijn race, en het was mooi om voor zulke geweldige thuisfans te racen.'
'De hitte maakte het lastig, maar ik heb genoten van enkele gevechten op het circuit. We staan nu vierde in het constructeurskampioenschap, dus we gaan met een positief gevoel weg', concludeert hij. Voor de lokale fans wist de Franse renstal een succesvol weekend te verrijden, met een zesde plek voor Fernando Alonso, en een achtste plek voor Ocon.
Alonso: 'De race werd perfect uitgevoerd, en we hebben de banden goed beheerd. Een solide race waarin we flink wat punten hebben weten te behalen. Hopelijk kunnen we deze consistentie vasthouden.' Meermaals ging het dit jaar mis bij de Spanjaard. Zelf zegt hij dat betrouwbaarheidsproblemen hem tot nu toe zo'n vijftig punten gekost hebben.
Ook Alpine-CEO Laurent Rossi kijkt met tevredenheid naar het afgelopen weekend: 'Ik moet zeggen dat die vierde plek in de WK-stand verdiend is. Geweldig om op Circuit Paul Ricard te racen. We wisten dat de kans aanwezig was dat we met beide auto's konden scoren.'
'Ons doel is duidelijk. We moeten er alles aan doen om de vierde plek vast te houden. Dat gaat niet makkelijk worden, maar we moeten sterke raceweekenden af blijven leveren, zoals we hier in Frankrijk gedaan hebben', stelt hij. McLaren werd met het prima resultaat in Zuid-Frankrijk gepasseerd in het kampioenschap.
Also read
Blog Frankrijk dag 2 | 'Door jullie journalisten staan we volgend jaar niet op de kalender'
Aston Martin
Ook Aston Martin vertrekt uit Le Castellet met punten. Of beter gezegd één punt. 'Ik heb een frustrerende middag achter de rug', suggereert Vettel, die uiteindelijk elfde werd, en teamgenoot Lance Stroll wél een punt zag scoren. 'Ik zat de hele race vast in verkeer, maar dat valt te verwachten wanneer je in het middenveld rijdt. We moeten duidelijk meer grip hebben.'
'We vechten niet om een enkel punt. Netto was het resultaat voor het team hetzelfde, dus het maakt weinig verschil', voegt hij aan zijn verhaal toe. In de slotfase van de race zagen we de Aston Martins hevig strijden, en gooide Stroll de deur grof dicht in de laatste bocht van de Grand Prix.
'Ik had een klein momentje in de laatste bocht omdat mijn banden versleten waren', gebruikt de Canadees zelf als excuus voor het feit dat zijn teamgenoot hem bijna van achteren torpedeerde. 'Het gevecht met Vettel was goed, het belangrijkste was om een punt binnen te slepen voor het team.'
Teambaas Mike Krack had gehoopt op meer, maar ziet een stijgende lijn in de prestaties van zijn Britse renstal: 'Een dubbele puntenfinish was geweldig geweest, maar het zat er niet in. Onze racepace was prima en het zit goed met onze betrouwbaarheid. Dat is een solide basis om op voort te bouwen.'
Williams
Bij Williams was er slechts één coureur die de eindstreep zag. Nicholas Latifi moest opgeven vanwege overmatige schade bij zijn geüpgrade bolide. Albon werd dertiende. 'Het was lastig, maar vermakelijk', zegt de Thai. 'Het merendeel van de race hadden we zicht op punten. Qua pace misten we wat, we moesten veel van de banden vragen om de rest bij te houden, en aan het einde van de wedstrijd misten we daardoor aansluiting.'
Dave Robson, head of vehicle performance bij het team uit Grove: 'Die safety car was aantrekkelijk getimed, maar daardoor werd die laatste stint wel heel erg lang. Onze auto's konden niet gelijktijdig stoppen omdat ze te dicht bij elkaar lagen, dus Latifi deed een ronde extra, waardoor hij er niet optimaal van kon profiteren.'
'Allebei de coureurs hebben een goede race achter de rug, maar helaas moest Latifi de handdoek in de ring gooien vanwege een lekke band, en de daaropvolgende schade. Albon kon tot aan het einde blijven strijden, maar punten zaten er niet in', concludeert de Engelsman, die niet ontevreden lijkt over het eindresultaat.
Alfa Romeo
Alfa Romeo leek heel het weekend onzichtbaar. Valtteri Bottas, die doorgaans wel potten kan breken, heeft geen moment aan punten hoeven denken. 'Het was een lange race. Ik heb me kapot gezweet, maar ga met lege handen naar huis! Natuurlijk leer je elke race wat, dus dat moeten we ook na dit weekend doen', zo opent hij optimistisch.
'Bij de start verloor ik veel plekken, wat het een lastige middag maakte. Onze pace lag niet zo hoog als we verwachtten. We moeten meer snelheid vinden, maar ik weet dat we dat als team kunnen', zo spreekt hij Alfa Romeo moed in. Teamgenoot Zhou Guanyu moest de strijd staken na een touché met Mick Schumacher.
'Helaas konden we twee degelijke gridposities niet omtoveren tot punten', aldus teambaas Frederic Vasseur. 'Bottas had het moeilijk bij de start en moest wat vechtende collega's ontwijken. Na de eerste ronde lagen we dus achteraan.' Vanaf dat moment was er eigenlijk geen redden meer aan.
Haas
Magnussen: 'We hebben ons best gedaan en mooie inhaalpogingen gemaakt. De bandendegradatie lag uiteindelijk simpelweg te hoog. Aan het begin van de stint was de pace fantastisch, maar door de grote mate van degradatie konden we niet vechten.' Ook de Deen reed de race niet uit, terwijl teamgenoot Schumacher vijftiende werd.
'De start op de mediumband was lastig', zag de Duitser. 'We wisten dat het zwaar zou gaan worden voor de banden, dus we stopten vroeg. Tijdens die safety car kregen veel concurrenten een gratis stop. Vanaf toen lagen we ver achter, en had ik een aanvaring met Zhou.' Die aanvaring kostte hem niet een eindresultaat, maar punten waren vanaf dat moment al helemaal onmogelijk.
Günther Steiner zag een zwaar weekend eindigen in nul punten. Ook de teambaas wijt het resultaat deels aan de ongelukkige timing van de safety car: 'Vanaf de safety car ging het bergafwaarts. De strategen hadden perfect uitgestippeld hoe het zou gaan met de banden, maar omdat we op een tweestopper stonden, misten we die gratis safety car-stop.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties