Alexander Albon wist vanaf het begin van het 2022-seizoen al dat hij de Williams onder de knie zou krijgen. Dit lukte hem in zijn carrière niet altijd. Toen de Thai uitkwam voor Red Bull Racing nam hij plaats in materiaal dat veel last had van onbalans. Een beetje onbalans is voor Albon geen probleem, maar toch was de stap van de relatief makkelijk te besturen Toro Rosso naar de pittige Red Bull van 2020 te groot.
In gesprek met Autosport zoomt Albon in op zijn huidige periode bij Williams, maar verdiept hij zich ook in hoe zijn F1-auto's in het verleden aanvoelden. 'In de Toro Rosso voelde ik me comfortabel', zo steekt hij van wal. 'Van de Toro Rosso naar de Red Bull was al een stap. Toen, van 2019 naar 2020, boekten we nogmaals progressie met de auto, en daarna voelde ik dat het toch wel echt verschilde van wat ik gewend was.'
Albon verving halverwege 2019 Pierre Gasly bij het topteam, en deed het dat eerste half jaar prima. Toen Red Bull gedurende de winterstop wijzigingen aanbracht aan het materiaal, gingen ze een richting op die Albon niet lag. Bij zijn huidige renstal, Williams, is hier geen sprake van: 'Dit jaar heb ik vertrouwen in het materiaal. Men zal waarschijnlijk suggereren dat ik graag een stabiele bolide heb, maar relatief aan de coureurs waar ik tegen race, vind ik het vrij vermakelijk als het materiaal wat instabieler is.'
'Dit jaar is dat wederom het geval. Ik houd ervan als de auto wat nerveuzer is en scherp instuurt. Het hindert mij niet dat de auto wat beweegt (aan de achterkant, red.)', aldus de 26-jarige, die in 2022 zijn rentree maakte in de F1. Bij Red Bull was dit eveneens het geval, maar Albon wist in een jaar tijd het snelheidsverschil naar Max Verstappen niet significant te verkleinen. Met de Williams heeft hij een auto tot zijn beschikking waarin de mate van downforce sowieso lager ligt dan bij de meeste concurrenten. De coureur moet dus worstelen met het materiaal, maar lijkt hier geen problemen mee te hebben.
Albon krijgt Williams onder de knie
Albon heeft er inmiddels een half seizoen op zitten voor Williams, en stelt dat hij aan het begin van het jaar al wist dat de bolide van Britse makelij op het circuit te houden was voor hem: 'Al heel vroeg had ik door dat ik deze Williams onder de knie kon krijgen, al heeft de auto een specifieke handelswijze. Ik had er voldoende vertrouwen in om de bolide zo te besturen als ik zelf wilde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties