Het duurde even voordat Mick Schumacher op gang kwam, wat de Duitser veel kritiek en vragen over zijn toekomst in de Formule 1 opleverde. Haas F1 heeft hem bewust geïsoleerd van de onrust van de media om hem de kans te geven zich te herpakken. En dat is precies wat Schumacher heeft gedaan.
De eerste helft van het seizoen was niet makkelijk voor Schumacher. Na een moeizaam jaar met een lastige relatie met Nikita Mazepin was er een reset nodig. Tegen Kevin Magnussen rijden bleek nogal een karwei te kunnen zijn. Haas-teambaas Gunther Steiner legde bij Motorsport.com uit hoe ze Schumacher hebben geholpen zijn focus terug te vinden. 'We hebben altijd vertrouwen in hem gehad, en we moesten hem de rust geven die hij nodig had', vertelde Steiner.
Eerder dit jaar stond de Duitser regelmatig achterstevoren op de baan, daarnaast hielpen problemen met de auto ook niet mee. In Canada was hij op weg naar zijn eerste punten, maar door een uitvalbeurt kon hij dit niet waarmaken. In Engeland was het dan eindelijk zo ver, Schumacher zijn harde werk werd beloond met punten van een achtste positie. 'Het was ons doel rust en kalmte te bieden daar waar onrust was. We werkten er naar toe om Mick snel en succesvol te krijgen. Dat is gelukt.'
In het voorgaande jaar was Schumacher constant sneller dan Mazepin. Het was dus even wennen voor de Haas-coureur dat teamgenoot Magnussen nu de overhand heeft. 'Hij voelde zich inferieur ten opzichte van Magnussen, hij legde daardoor meer druk op zichzelf. Dat beïnvloedde zijn rijstijl', vervolgde Steiner. 'Maar dat moet hij allemaal leren.'
Leerproces van Schumacher
Fris vanuit de Formule 2, waar hij het kampioenschap van 2020 won, kon Schumacher niet veel opsteken van het achteraan rijden tijdens het Formule 1-seizoen van 2021. Dit jaar is dat anders. 'Hoe hogerop je gaat, hoe dikker je huid moet zijn. Kijk naar het gevecht met Max Verstappen op Silverstone. Die verloor hij, maar daar leerde hij van. Je leert het best van de allerbesten. Als je tegen zulke coureurs rijdt, daar steek je wat van op', legt Steiner uit.
Haas wil Schumacher in fases hogerop de grid krijgen. De eerste fase, het punten scoren, is nu behaald. Nu gaan ze door totdat het normaal wordt om voor punten te vechten. Aangezien Schumacher ook onderdeel is van de Ferrari Drivers Academy, speelt de wil vanuit Maranello een grote rol in deze planning. Steiner geeft aan dat de Italianen hierin echter niet alles kunnen bepalen. 'Ik ga niks zeggen over Ferrari-contracten', zei Steiner direct. 'Ik weet het belangrijkste, daar gaat het om. Je kan niet zeggen dat Ferrari alles voor ons bepaalt. We hebben zelf ook een stem.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties