De achtste plek in het constructeurskampioenschap is niet het resultaat waar AlphaTauri op had gehoopt in 2023. Desondanks kan het zusterteam van Red Bull Racing de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Na een moeizame start van het seizoen, ging het team uit Faenza de filosofie van het grote Red Bull volgen en dit bleef niet zonder succes. De goede resultaten van de laatste paar races deden de Italiaanse renstal van de tiende naar de achtste plek stijgen. Ook in 2024 zal AlphaTauri onderdelen blijven overnemen en dat biedt hoop voor de toekomst.
Na een keurige zesde plek in 2021, moest AlphaTauri in 2022 een flinke stap terugdoen. De nieuwe reglementen boden kansen voor het team uit Faenza, maar de renstal wist enkel Williams achter zich te houden. Voor 2023 hield het Italiaanse team vast aan Yuki Tsunoda, maar zag het Pierre Gasly vertrekken naar Alpine. In de persoon van Nyck de Vries werd een vervanger aangesteld, maar hij zou het seizoen niet afmaken. De Nederlander werd na de Grand Prix van Groot-Brittannië de laan uitgestuurd en moest zijn stoeltje afstaan aan Daniel Ricciardo, die op zijn beurt door een blessure tijdelijk vervangen werd door Liam Lawson.
Yuki Tsunoda (6,4): Opnieuw wisselvallig
AlphaTauri maakte in 2023 als enige gebruik van de diensten van maar liefst vier verschillende coureurs. Als redactie van F1Maximaal hebben we ieder weekend een cijfer gegeven aan de coureurs, maar Tsunoda is van de vier AlphaTauri-coureurs de enige die in alle races aan de start verscheen. De Japanner maakte dus als enige coureur zowel de slechte seizoenstart als de sterke eindfase mee.
Het seizoen van Tsunoda kan, net als in de voorgaande jaren, samengevat worden als wisselvallig en zijn prestaties leverden hem een 6,4 op. De Japanner begon sterk aan 2023 en wist in de eerste vijf wedstrijden twee tiende en drie elfde plekken te behalen in een bolide die niet vooruit te branden was. AlphaTauri zakte vervolgens echter steeds verder weg in de pikorde en daarmee kwam ook de klad in de prestaties van Tsunoda, die steeds vaker foutjes begon te maken.
Halverwege het seizoen stond de teller bij Tsunoda pas op drie schamele punten, wat tot op dat moment ook de enige drie punten van AlphaTauri waren. Vanaf het moment dat het Italiaanse team de filosofie van Red Bull ging volgen, werden de prestaties van de AT04 beter en kon Tsunoda zich steeds frequenter vooraan in het middenveld melden. De achtste plaatsen in de GP's van de Verenigde Staten en Abu Dhabi en de zesde plek tijdens de sprintrace in Brazilië waren de absolute hoogtepunten van zijn seizoen. Daarnaast reed de 23-jarige op het Yas Marina Circuit zelfs voor het eerst aan de leiding van een F1-wedstrijd. Met zijn optredens heeft hij AlphaTauri voldoende weten te overtuigen en de Japanner zal in 2024 opnieuw uitkomen voor de Italiaanse renstal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nyck de Vries (5,1): Droom werd een nachtmerrie
De Vries kreeg in 2022 door het afmelden van Alexander Albon een gouden kans om zichzelf in de kijker te rijden bij Williams en die kans greep de 28-jarige met beide handen aan. Op het circuit van Monza gaf hij vaste coureur Nicolas Latifi meteen het nakijken en de Nederlander scoorde via een negende plek meteen twee belangrijke punten tijdens zijn debuut in de koningsklasse van de autosport.
Deze sterke invalbeurt en een goed woordje van Max Verstappen leverden hem een stoeltje op bij AlphaTauri. Op 5 maart 2023 ging in Bahrein een jongensdroom in vervulling, maar die droom ontaardde echter in een regelrechte nachtmerrie. De Vries kon niet imponeren en nadat hij in Bakoe tot tweemaal toe in aanraking kwam met de muur, nam de druk op zijn positie steeds verder toe. Ook Marko begon zich steeds kritischer uit te laten over de tegenvallende prestaties van de Nederlander.
De Vries had een goed resultaat nodig om weer wat steviger in het zadel te zitten. Dat resultaat kwam er echter niet en na een achttiende en een zeventiende plaats in respectievelijk Canada en Oostenrijk leek de maat vol voor Marko. Toen de Oostenrijker in Silverstone gevraagd werd of De Vries zijn thuisrace mocht rijden, volgde er allesbehalve een geruststellend antwoord. 'Wanneer is de race in Zandvoort?', zei hij destijds. Het bleek een voorbode voor wat komen ging, want het weekend in Groot-Brittannië zou zijn laatste zijn. De Vries ondervond aan den lijve hoe hard de F1-wereld kan zijn.
Daniel Ricciardo (6,8): Maakte twee keer een comeback
Na het ontslag van De Vries was de weg vrij voor Ricciardo om zijn rentree in de F1 te maken na zijn mislukte avontuur bij McLaren. Deze kans greep hij, zij het in twee instanties, met beide handen aan. Hoewel de Australiër slechts één keer in de punten wist te eindigen, liet hij regelmatig zien nog altijd uit het juiste racehout te zijn gesneden. Daarvoor werd de routinier beloond met een 6,8.
Ricciardo maakte het zichzelf echter niet makkelijk, want op de vrijdag in Zandvoort liep de Australiër na een crash in de Hugenholtz-bocht een gebroken middenhandsbeentje op. Daardoor stond hij na twee races alweer aan de kant en de 34-jarige moest met lede ogen toezien hoe zijn vervanger Lawson keer op keer wist te imponeren. Tot verbazing en ongeloof van velen maakte AlphaTauri in Japan bekend dat Ricciardo ook in 2024 de kleuren van het team zal verdedigen en dat Lawson nog minimaal een jaar op zijn kans zal moeten wachten.
In Mexico liet de Australiër echter zien waarom de keuze voor 2024 op hem is gevallen. In de kwalificatie verraste hij vriend en vijand door de vierde plaats voor zich op te eisen. Een dag later reed hij een volwassen race en wist hij zes belangrijke punten voor AlphaTauri te scoren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Liam Lawson (7,4): Indrukwekkend, maar niet indrukwekkend genoeg
Wat had Lawson nog meer moeten doen om een stoeltje te verdienen voor 2024? De Nieuw-Zeelander werd in Zandvoort opgeroepen als vervanger van de geblesseerde Ricciardo en maakte direct indruk. Hij reed slechts vijf races, maar wist daarin wel te overtuigen. Enkel tijdens zijn laatste race in Qatar kreeg Lawson een onvoldoende, maar met een gemiddelde van 7,4 kan hij zeker thuiskomen.
Vooral zijn optreden in Singapore zal velen nog heugen. De race op het Marina Bay Street Circuit staat bekend als één van de fysiek zwaarste wedstrijden op de F1-kalender, maar Lawson hield zijn hoofd koel en bezorgde AlphaTauri tot dan toe met een negende plaats het beste resultaat van het seizoen. Ook in Monza en Suzuka deed de Nieuw-Zeelander het uitstekend, maar blijkbaar was het niet voldoende voor een plekje op de F1-grid van 2024.
Nieuwe naam, nieuwe teambaas in 2024
Sinds AlphaTauri gestopt is met het volgen van de eigen route en de filosofie van zusterteam Red Bull is gaan volgen, zijn de resultaten er flink op vooruit gegaan. Het Italiaanse team zal ook in 2024 onderdelen van het team van Verstappen overnemen en dus lijkt de toekomst er voor de renstal uit Faenza een stuk rooskleuriger uit te zien dan een paar maanden geleden.
Wel zullen er een aantal dingen veranderen bij AlphaTauri. Zo zwaait Franz Tost na achttien jaar af als teambaas van de renstal en de Oostenrijker zal vervangen worden door Laurent Mekies, die overkomt van Ferrari. Daarnaast wordt er na vier seizoenen alweer afscheid genomen van de naam AlphaTauri en hoewel er nog geen officiële aankondiging is geweest, heeft het er alle schijn van dat het team uit Faenza in 2024 verder zal gaan onder de naam 'Racing Bulls'. Kan het team de lijn van de tweede seizoenshelft doortrekken naar 2024? Het belooft in ieder geval een interessant jaar te worden voor de Italiaanse renstal.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties