Red Bull Racing zal over niet al te lange tijd afscheid nemen van motorfabrikant Honda, waarmee het de afgelopen jaren vele successen boekte. Honda zal motoren gaan leveren aan Aston Martin, hopend op een wereldkampioenschap met Fernando Alonso, terwijl Red Bull juist zelf een powertrainproject opzet. Volgens technisch directeur Paul Monaghan kan deze autonomie de Oostenrijkse renstal sterker maken dan het was als klantenteam.
Aan het eind van 2025 komt er een officieel einde aan de samenwerking tussen Red Bull en Honda. Het team van Max Verstappen zal vanaf dat moment zelf verantwoordelijk zijn voor het produceren van zowel het chassis als de motor. Honda kondigde al jaren gleden aan de Formule 1 te willen verlaten als motorfabrikant, maar bleef de onofficiële leverancier voor een periode van vier jaar terwijl de Oostenrijkse renstal Red Bull Powertrains ontwikkelt. Monaghan is werkt al bijna twintig jaar voor het team en heeft dus al meerdere motorfabrikanten meegemaakt. Hij is daarmee de uitgelezen persoon om inzicht te geven in het project.
Eigen power unit mogelijk beter dan die van Honda
Monaghan benadrukt meteen dat het debuut van de motoren samenvalt met een nieuw reglement. ‘Als je ernaar kijkt als team en power unit-fabrikant, dan maakt het ingaan van de regelgeving alles nog een stuk complexer’, is de technisch directeur van mening. Toch is hij voornamelijk positief over hoe het tot nu toe allemaal verloopt. ‘Het werk dat ik heb gezien aan zowel de kant van het chassis als de kant van de Red Bull Powertrain, is net zo goed, zo niet beter dan ik heb gezien bij onze power unit-fabrikanten’, vergelijkt hij het huidige project met de samenwerkingen met onder andere Renault en Honda.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De technisch directeur denkt dat er een mogelijkheid is dat Red Bull met de eigen power unit nog grotere successen zal behalen dan ze de afgelopen jaren met Honda deden. Daar kan echter wat tijd overheen gaan. ‘We zijn Honda enorm dankbaar voor alles wat ze voor ons hebben gedaan’, benadrukt Monaghan tegenover PlanetF1. ‘Maar nu zit alles onder ons eigen dak. We hebben de kans om beter te integreren met de power unit en die kans kunnen we onszelf niet ontnemen’, is hij van mening. ‘Als we in 2026 zo sterk mogelijk willen zijn, moeten we ervoor zorgen dat dit project slaagt’, weet hij.
Er is inmiddels geen weg terug en alles ligt nu in de handen van Red Bull zelf. ‘Het is een uitdaging’, realiseert Monaghan zich. ‘Ik denk dat we dit met beide handen zullen aanpakken. Er zullen moeilijke dagen komen en er zullen goede dagen komen’, voorspelt de Brit. ‘De mensen in de powertraingroep zijn enorm toegewijd en deze slimme mensen werken keihard’, stelt de technisch directeur. ‘Het ligt nu allemaal aan onszelf’, voegt hij er nog aan toe.
Rivalen hopen Red Bull in 2025 te verslaan
2025 zal het laatste seizoen zijn onder de huidige regelgeving en dat maakt het voor Red Bull en andere teams enigszins lastig om te beslissen waar ze hun focus op moeten leggen. De huidige auto kan verder ontwikkeld worden voor 2025, maar het is ook een optie om prioriteit te geven aan 2026. ‘2025? Ik weet niet hoe mensen om zullen gaan met het transitiejaar’, geeft Monaghan toe. Bovendien lijkt het veld langzaam dichter bij elkaar te komen, iets wat in 2023 onder de Red Bull-dominantie onmogelijk leek. ‘Anderen, onze meest competitieve rivalen, zullen misschien denken dat ze ons volgend jaar kunnen verslaan en focussen om die reden wellicht meer op 2025. Dat maakt het onvoorspelbaar’, vindt de Brit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties