Verslag VT2 | Hamilton troeft Norris af, Red Bull in grote problemen met Verstappen op P17 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Hamilton troeft Norris af, Red Bull in grote problemen met Verstappen op P17

Verslag VT2 | Hamilton troeft Norris af, Red Bull in grote problemen met Verstappen op P17

Lewis Hamilton kende een perfecte openingsdag in Las Vegas, met de snelste tijd in beide sessies. De voorsprong op landgenoten Lando Norris en George Russell was wel klein, terwijl ook de Ferrari's niet veel tijd toegaven. De Red Bull Racing-coureurs zagen hun kwalificatiesimulaties afgebroken worden door een rode vlag en eindigden als zeventiende en negentiende op de mediumbanden. Max Verstappen was na twee sectoren echter op weg naar hooguit een zevende of achtste plek, en Red Bull lijkt dus grote zorgen te hebben.

Nadat Mercedes compleet domineerde in de eerste vrije training, stonden de coureurs om 07:00 uur Nederlandse tijd klaar voor de tweede sessie. In Las Vegas was het tijdstip op dat moment 22:00 uur, waarbij de buitentemperatuur tot onder de tien graden zakte. Ook de baantemperatuur was met slechts dertien graden zeer laag, wat het lastig maakt voor de coureurs.

Red Bull met andere aanpak qua banden

In de eerste vrije training was Red Bull Racing het enige team dat twee setjes zachte banden gebruikte, waar alle andere teams eerst met mediums reden en daarna pas met de zachte banden. In de tweede training reden alle teams wederom met de C4-banden met gele markeringen naar buiten. Dat betekent waarschijnlijk dat Red Bull aan het begin van de derde vrije training het bandenverschil ongedaan zal maken, door dan eerst met mediumbanden rijden, terwijl de rest dan tweemaal met de zachte banden kan rijden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

In de tweede vrije training waren de teams in ieder geval goed te vergelijken gezien de unanieme bandenkeuze. De eerste serieuze richttijd kwam van George Russell met een 1:36,4. Lewis Hamilton ging echter bijna zeven tienden sneller, en is voorlopig de snelste man van de dag in Las Vegas. Lando Norris, Charles Leclerc, en Max Verstappen klaagden stuk voor stuk over een gebrek aan grip, en kenden ook allemaal momenten van overstuur. Het kon dus duidelijk nog veel sneller voor iedereen.

Na tien minuten stonden de drie Britten bovenaan. Russell had inmiddels een 1:34,9 laten noteren, de nieuwe snelste tijd van de dag. Lando Norris was vier tienden langzamer, en Hamilton acht tienden langzamer na een mislukte tweede poging. Verstappen stond op een voorlopig vijfde plek, al wijzigde de top van het klassement constant. Carlos Sainz liet de eerste serieuze tijd van Ferrari zien en kwam met 1:35,009 slechts drie honderdsten tekort op Russell.

Red Bull in moeilijkheden

De Brit was al bezig met een volgende snelle ronde, en scherpte de toptijd wederom flink aan naar een 1:34,6. Verstappen reed achter Russell op de baan, maar verloor alleen in de eerste twee sectoren al een seconde. De Nederlander miste vervolgens ook de chicane, en kon zijn ronde afbreken. Zowel het gevoel als de snelheid aan boord van de Red Bull lijken voorlopig niet goed te zijn. Ook Sergio Pérez kende meerdere momentjes, en stond slechts achtste, op 1,6 seconden achterstand, maar wel nog voor Verstappen.

De grootste uitdager van Mercedes lijkt Ferrari te zijn. Na een kwartier veroverde Leclerc de eerste tijd, nipt voor Russell. Verstappen begon wederom aan een nieuwe poging, maar de achterstand bleef snel oplopen. Ditmaal liet hij zeven tienden in twee sectoren liggen op Leclerc. De laatste chicane ging hem nu beter af, maar over de gehele ronde bedroeg de achterstand nog steeds 1,36 seconden op Leclerc. Daarmee stond hij voorlopig zevende, achter de Ferrari's, de Mercedessen, en de McLarens.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Kwalificatiesimulaties

De tweede vrije training wordt doorgaans in drie delen opgesplitst: eerst een run op de mediumbanden met wat snelle tijden, dan een kwalificatiesimulatie met de zachte band, en vervolgens een racesimulatie op die gebruikte mediumbanden. Na ruim twintig minuten begonnen de eerste coureurs zich dus op de zachtste C5-banden te melden.

Russell reed als eerste coureur van de topteams op de zachte banden, waarop hij bijna een halve seconde sneller ging dan Leclerc. Zijn 1:34,015 vormde de nieuwe richttijd voor teamgenoot Hamilton. De 39-jarige strandde op ruim twee tienden achterstand. Vervolgens ging de aandacht uit naar de McLaren-coureurs, maar het Britse team lijkt dit weekend voorlopig niet de favoriet te zijn. Norris brak zijn ronde af, terwijl Piastri op bijna acht tienden achterstand bleef hangen.

Verstappen komt er niet aan te pas

De volgende topcoureur die de tijd van Russell probeerde aan te vallen was Carlos Sainz. De Spanjaard kwam net wat minder dan een tiende tekort. Leclerc leverde ook niet op de zachte banden, en was twee tienden langzamer dan zijn teamgenoot. Norris slaagde er bij een tweede snelle poging wel in om Russell te verschalken met een 1:33,8. Russell was op weg naar een nieuwe snelste tijd, maar kwam Zhou Guanyu in de laatste sector tegen en moest zijn poging staken.

Verstappen had het lastig om temperatuur in zijn banden te krijgen, en kon zijn eerste snelle poging daardoor al na twee bochten afbreken. Een tweede poging kon Verstappen nooit doen, want nadat Alexander Albon eerder al lang binnenstond vanwege technische problemen, veroorzaakte hij nu een rode vlag door stil te vallen. Lewis Hamilton had net voor die rode vlag wel de snelste tijd heroverd, met 0,011 seconden verschil tegenover Norris. Verstappen had in zijn snelle ronde al twee sectoren gereden, en gaf na die twee sectoren al acht tienden toe. Meer dan een zevende of achtste plek, nog achter Pierre Gasly, leek dan ook niet haalbaar te zijn.

De tekst gaat verder onder de Tweets.

Racesimulaties

Na de onderbreking richtten alle teams zich op de racesimulaties, waardoor er geen veranderingen meer in de top zes kwamen. Hamilton sloot de dag als snelste af, voor Norris en Russell. Sainz en Leclerc zaten met plekken vier en vijf wel op het vinkentouw, met Pierre Gasly als best of the rest. De Red Bulls deden geen nieuwe poging meer op de zachte banden en eindigden dus zonder kwalificatiesimulatie op P17 en P19, met Verstappen wel voor Pérez. Zelfs mét kwalificatiesimulatie was Verstappen echter onderin de top tien geëindigd.

Inhalen is echter goed mogelijk in Las Vegas, dus de race pace is bepalend. Hierin kwam Verstappen duidelijk beter voor de dag dan in de kwalificaties. De Nederlander kon zich qua tijden meten met de coureurs van McLaren en Ferrari, terwijl Mercedes op dit onderdeel minder overtuigde. Het lijkt er dus op dat Red Bull de zeer oude vrijdag van Verstappen heeft teruggeschroefd, en zich qua afstelling op de race richt. Aan het einde van de stint oogde vooral Ferrari sterk.

Uitslag tweede vrije training

Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws