Voormalig Red Bull-kopstuk brengt veel teweeg bij McLaren: 'Red Bull zei: vriend, dat is illegaal' Formule 1
Formule 1

Voormalig Red Bull-kopstuk brengt veel teweeg bij McLaren: 'Red Bull zei: vriend, dat is illegaal'

Voormalig Red Bull-kopstuk brengt veel teweeg bij McLaren: 'Red Bull zei: vriend, dat is illegaal'

De paddock is in de ban van de flexi-wings en welk team een te flexibele vleugel heeft. Na het debacle van 2024 vermoeden velen dat McLarens achtervleugel te flexibel was. De Britse renstal is sinds 2024 een Red Bull Racing-ingenieur rijker, die volgens het Italiaanse Autoracer.it in Milton Keynes ook al wat 'illegale' dingen voorstelde. Olav Mol ziet Zak Brown het met open armen ontvangen.

Voorafgaand aan het raceweekend in China kwam Autoracer.it met een artikel over de flexi-wings en dat McLaren mogelijk het team was dat de randjes te veel opzocht. Dat zou komen door de ideeën van voormalig Red Bull-kopstuk Rob Marshall. Volgens het Italiaanse medium komt hij met creatieve innovaties die wellicht niet altijd overeenkomen met wat in de technische wetten van de FIA staan geschreven.

Niet geschoten is altijd mis lijkt zijn motto te zijn, waar ze betreffende de flexi-wings mogelijk al goed gebruik van hebben gemaakt. Maar, een technische ontwikkeling is legaal tot het illegaal is bestempeld door de FIA. In 2024 kreeg de Britse renstal slechts een tik op de vingers. Tot nu toe is de McLaren door alle technische checks gekomen. Dit weekend mag de slot gap van de achtervleugel nog 0,75 mm variëren onder een belasting van 75 kg. Vanaf Japan mag die variatie maximaal 0,5 mm zijn. Met andere woorden: flexibele vleugels moeten stijver gemaakt worden.

Marshall niet vies van grijze gebieden

'Aan het einde van rechte stukken wil je met zo min mogelijk vleugel rijden', zegt Renger van der Zande bij het Race Café van Ziggo Sport. 'Maar de FIA moet dat natuurlijk onder controle houden.' Dat doet het bestuursorgaan vanaf dit weekend. 'En waarom zijn Red Bull en Pierre Waché hier (flexi-wings, red.) zo tegen?' stelt Mol. 'Er was een meneer die werkte bij Red Bull, en die heette Rob Marshall', vervolgt de Formule 1-commentator.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen podium 1 australie 2025 1 rob marshall lando norris george russell 1
Marshall viert de zege van McLaren op het podium in Melbourne.

Marshall werkt nu al een tijdje bij McLaren. Velen wijzen zijn komst aan als het moment waarop het beter ging met de Britse renstal. 'Red Bull zegt over Marshall: we weten van Rob dat hij in het verleden bij ons ook wel eens dingen naar voren bracht. Dingen waarvan wij dan zeiden: dat kunnen we maar beter niet doen, want dat is op het randje van legaal of illegaal', zegt Mol. 'Water in de velgen en allerlei zaken. Ze denken dat hij die dingen nu uitprobeert op de McLaren.'

Brown zegt er geen nee tegen

Red Bull vond het eind vorig seizoen vreemd dat McLaren zo goed de banden kon managen. In Oostenrijk werd het team van Lando Norris en Oscar Piastri nog verzocht om bepaalde gaten in de remtrommels af te plakken, die er mogelijk voor zorgden dat ze de banden en remmen beter konden koelen onder het rijden. Eind 2024 werd een theorie de wereld ingeslingerd over water in de banden, wat ook bij zou dragen aan de koeling. Volgens Pirelli was hier geen sprake van.

'Ze zeiden: Rob kwam bij ons met dingen dat we zeiden: nee, vriend, dat kan niet, want dat past niet in het reglement', gaat Mol verder, die vervolgens het antwoord van Marshall nadoet: 'Nou, dan kunnen we het toch proberen? En die Zak Brown zegt nu: kom maar op!' zegt Mol. 'Maar je moet altijd van dat soort gasten hebben', zegt Van der Zande. 'Want de regels zijn er om er een beetje omheen te werken, kijken wat het grijze gebied is. Dit soort gasten zijn gewoon slim en daar word je sneller was.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren slot gap analyse
De McLaren-bolide is tot nu toe door alle tests gekomen.

Mol is het niet met Van der Zande eens

Volgens de IMSA-coureur is het dan aan de FIA om daar op te controleren. 'Buiten de regels gaat mij te ver', neemt Mol over. 'Want je moet een auto wel legaal houden, vind ik. Dus ik zou het op het moment dat het echt illegaal is, en hoe knap je het ook verzonnen hebt, niet oké vinden. Ik vind niet dat iemand technisch bij een team iets illegaals op de auto moet zetten omdat hij zegt: het werkt en we komen er wel mee weg', luidt het oordeel van Mol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws