James Vowles, ingenieur bij het team van Mercedes, merkt op dat het team nog altijd te veel tijd verliest in de kwalificatie. Afgelopen weekend was Mercedes een seconde langzamer dan Ferrari op de zaterdag, maar op zondag wist George Russell de Ferrari-bolide van Carlos Sainz bij te houden. Vowles denkt dan ook dat een podium mogelijk was als beide auto's nog in de race waren. Lewis Hamilton moest echter zijn race staken na een incident in de eerste ronde.
Op de zaterdag was Hamilton 1,8 seconde langzamer dan Max Verstappen. Qua racepace zat het echter wel goed bij de Duitse renstal. 'Dit patroon hebben we niet alleen in Spa gezien, maar het bestaat al voor het grootste gedeelte van het seizoen', vertelt Vowles in de video-debrief van Mercedes. 'We maken in de race gewoon stappen qua bandendegradatie. Het is echter wel duidelijk dat we onze kwalificatiesnelheid moeten verbeteren, want op zaterdag racen we niet alleen tegen Ferrari, maar ook tegen McLaren en Alpine.'
'Normaal is het gat ook niet zo heel erg groot', vervolgt Vowles. Het gat tussen de kwalificatiesnelheid en de racepace is tot nu toe een mysterie bij Mercedes. Dit jaar is het team slechts eenmaal snel geweest op de zaterdag. 'Normaal is het gat dat je moet dichten in de race één of twee tienden, maar dat is dit jaar al gauw zeven tienden. In Boedapest wisten we een paar stappen te zetten, waardoor we op poleposition konden kwalificeren. Dat was ook een beetje incidenteel.'
Impact van 45G voor Hamilton
Hamilton kon niet meedoen in de strijd om een podiumfinish. De coureur kende een harde klap na een incident met Fernando Alonso in de Les Combes-chicane. 'Het was een hele zware impact. Volgens de berekeningen kreeg hij 45G te verwerken.' De coureur kan echter zonder problemen meedoen aan de race op Zandvoort. 'Het enige wat hij echt voelt is frustratie over het feit dat hij een snelle raceauto had en een podium mogelijk was.'
Momenteel is het team aan het onderzoeken welke schade de auto heeft opgelopen tijdens de impact. Mogelijk moet Hamilton een gridstraf slikken in de komende races. 'We konden direct merken dat de koeling van de auto stuk was en dat de temperatuur in de auto steeds hoger werd. Dat was ook de reden dat we hem vertelden om te stoppen. We hebben nu een paar dagen nodig om te kijken welke schade er nog meer is', aldus Vowles.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties