Toto Wolff heeft het er moeilijk mee om zijn team zo te zien vechten met de nieuwe bolide. Bij Mercedes zit men met de handen in het haar, inclusief Wolff, omdat de W13 zo langzamerhand een hoofdpijndossier begint te worden. Het team krijgt de auto maar niet onder controle en kan de vinger niet op de zere plek leggen. Toch wil de Oostenrijker de auto nog niet helemaal afschrijven, want misschien is er maar één blokkade.
In gesprek met RaceFans laat Wolff weten dat zijn team er dit weekend naast zat. Desondanks kan het zijn dat er slechts één onderdeel is dat het volledig potentieel van de auto blokkeert. 'Dit weekend hebben we het mis. Het gebrek aan samenhang op de verschillende gebieden zorgt ervoor dat we niet presteren. Maar, misschien is er een enkel ding dat alles overschaduwt, en daarom hebben we niet het recht om bij echt elk deel van de auto vraagtekens te zetten.'
Wat dan dat probleem is, dat weet de Oostenrijker zelf ook niet. Het ontleden van dat probleem is namelijk niet makkelijk. 'Zijn de banden iets wat we fundamenteel niet begrijpen en is eigenlijk al de rest goed? Of is het de aerodynamica die het verpest, of de mechanische balans? Ik denk dat dat zo moeilijk te ontleden is. En dat is het punt van als je nooit verliest, leer je.'
Kwalificatie was ondermaats
In de kwalificatie presteerde het in ieder geval ondermaats, aldus de teambaas, die dan dus niet begrijpt waarom het team dan op de zondag ineens weer zoveel sneller is. 'We werden verslagen door de Alpines, Albon was erg sterk, Valtteri was daar, Norris waarschijnlijk. Vervolgens in de race gaan we soms drie seconden per ronde sneller. Er zijn grote vraagtekens over wat er aan de hand is. Het is niet waar we moeten zijn. We hebben de structuur en de kennis om een racewagen te begrijpen, maar dat is niet zo met deze.'
Wolff heeft het moeilijk
Wolff heeft het er in ieder geval moeilijk mee het team zo te zien. 'Ik kan je vertellen dat het verdomd moeilijk is, al die mooie Instagram-posts en alles waar we het acht jaar over hebben gehad, hoe we dit gaan aanpakken als je daar in de put zit, om vast te houden aan je principes en aan je waarden, de spirit hoog te houden en echt te blijven streven naar voortdurende verbetering.'
De Oostenrijkse teambaas stelt dat er over dit jaar al meer te vertellen valt dan over de acht jaar hiervoor, waarin het team zo enorm succesvol was. 'Er is meer om een boek over te schrijven dit jaar dan over de afgelopen acht jaar. De W13 zal dan ook niet een mooi plekje krijgen in de historie. 'Het zal niet de hoogste plaats krijgen in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het zal misschien in een kistje gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties