Michael Schmidt denkt dat de technische richtlijnen een verklaring kunnen zijn voor de grote achterstand van Ferrari op Red Bull Racing. De Duitse journalist denkt dat de Italiaanse renstal iets aan haar bolide moest aanpassen vanwege klachten over het stuiteren, ondanks dat Mattia Binotto dit stellig ontkende. Schmidt weet dat elke bolide wat hoger afgesteld moest worden om zo goed door Eau Rouge te komen en dat de auto van Red Bull nooit last heeft van een verandering in rijhoogte.
Op Spa-Francorchamps werden voor het eerst de technische richtlijnen gehandhaafd. Ook zonder deze richtlijnen moesten de teams hun auto hoger afstellen. 'We weten van Mercedes dat wanneer ze de auto hoger moeten zetten, dat de bolide uit het juiste werkvenster valt', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport. 'Bij Ferrari heeft het me echt verbaasd, omdat ze gedurende het seizoen juist goed waren met een hogere rijhoogte. Van de Red Bull-auto weten we dat het ongevoelig is voor een verandering in rijhoogte. Red Bull was dan ook zo goed als altijd, terwijl Mercedes en Ferrari duidelijk slechter waren.'
Schmidt denkt echter wel dat de technische richtlijnen een effect hebben gehad op de auto van Ferrari. In de vrije trainingen klaagde vooral Charles Leclerc over het stuiteren in lagesnelheidsbochten. Vanaf de kwalificatie kwam de Italiaanse renstal niet meer in de buurt van Max Verstappen. 'Het is dus een beetje vreemd dat Binotto in een reflex zei dat de technische richtlijnen geen effect hebben gehad op de prestaties en dat ze niks aan de auto hebben veranderd.'
Red Bull verandert afstelling
Op vrijdag zat men bij Red Bull toch ook even met de handen in het haar. Verstappen was snel, maar er waren enkele problemen met de banden. 'Op vrijdag maakte Helmut Marko zich nog zorgen. Hij zag dat Red Bull snel was, maar dat de banden heel snel sleten. Ze hebben wat aan de afstelling veranderd op zaterdag en op zondag de rest van het veld in een depressie gestort. Verstappen reed het snelst, maar nog kon hij het langste door op zijn softs.'
Schmidt: 'Ferrari heeft ook gewoon veel pech'
Het had een spannende strijd moeten worden tussen Verstappen en Leclerc vanuit het achterveld. Dit kwam er echter niet van nadat de Ferrari-rijder vroeg de pits in moest duiken. 'Ferrari heeft ook gewoon heel erg veel pech. In de eerste ronde komt natuurlijk de tear-off van Verstappen in de remklauw bij Leclerc terecht. Als de Monegask zoiets had gedaan, dan had deze waarschijnlijk in remmen van Sainz vast komen te zitten.' Schmidt denkt dan ook dat er niet meer zo veel te verliezen valt voor Ferrari. 'Het wereldkampioenschap is gespeeld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties