Andrew Shovlin is bij Sky Sports F1 ingegaan op het testweekend van Mercedes. Hoewel er vanuit diverse bronnen binnen het topteam gesuggereerd wordt dat Mercedes niet de sterkste auto van de grid ontwikkeld heeft, kijkt de trackside engineering director relatief tevreden terug op het werk dat verricht is. Hij heeft het over de upgrades van de W13, de eigenschappen van de Pirellibanden en hoe George Russell en Lewis Hamilton de auto ervaren.
'De week is qua testprogramma redelijk goed verlopen. Wanneer je begint, weet je dat je negen tot tien dagen werk in zes dagen probeert te proppen. De auto is betrouwbaar, wat ons in staat gesteld heeft om de nieuwe aerodynamische eigenschappen te analyseren', zo opent Shovlin, die overwegend tevreden is over het werk dat Mercedes verricht heeft op Bahrain International Circuit.
Mercedes kwam op donderdag in het Midden-Oosten al met wijzigingen aan de W13. Met deze wijzigingen verkleinde Mercedes haar sidepods, wat betekende dat het team weer veel te analyseren had met betrekking tot de aerodynamische eigenschappen van de auto. 'We hebben veel veranderd, nu is het zaak die veranderingen, en de effecten die deze teweegbrengen, te begrijpen.'
Het feit dat de W13 in haar werkelijke vorm veel verschilt van het initiële ontwerp betekent overigens niet dat Mercedes aan de data van Barcelona niets heeft. 'We hebben veel geleerd in Barcelona. Als je beide weken hetzelfde blijft doen, is het makkelijk om de snelheid, balans en andere eigenschappen tegen elkaar af te wegen. Voor ons is het dus vooral belangrijk om te kijken naar de windtunnelcorrelatie.'
Mercedes worstelt met porpoising
Porpoising, het stuiteren op het rechte stuk waar de meeste teams last van hebben, vormt bij Mercedes een pijnpunt. 'We hebben een paar tests gedaan in een poging dit te verminderen. Iedereen had vrij snel door dat je dat effect kon neutraliseren door de rijhoogte te verhogen. Het is nu de vraag hoeveel performance je kan behouden. We kijken naar wijzigingen op aerodynamisch gebied, maar ook op rijhoogte.'
Shovlin over Pirellibanden
Ook is Mercedes al aan de haal gegaan met de eigenschappen van de Pirellibanden. Shovlin: 'We bepalen strategieën, welke banden we op vrijdag willen gebruiken en welke we willen bewaren voor de Grand Prix zelf. Het meeste werk dat we doen met de banden is dus gericht op strategie.' Daarnaast analyseert Mercedes al wat er met de bandendruk moet gebeuren en op welke temperaturen de coureurs de meeste grip hebben op het rubber.
Hamilton tevreden met wijzigingen FIA
Hamilton heeft bij het team aangegeven dat hij blij is met de reglementswijzigingen voor 2022. In testdag 3 reed hij een tijdje achter Pierre Gasly, waarna hij er achter kwam dat volgen een stuk makkelijker geworden is. 'Het is moeilijk om de meningen (van Russell en Hamilton, red.) kort samen te vatten, maar Hamilton deed vanochtend een racesimulatie, racete daarin tegen Gasly, en leek hem makkelijker te kunnen volgen.'
'De balans is ook makkelijker juist te krijgen dan verwacht. In de trage bochten leken we in eerste instantie moeite te hebben met de afstelling, maar dat viel uiteindelijk wel mee. Qua balans hebben we geen grote punten waarop we denken dat we nog verbetering moeten boeken', concludeert Shovlin. Al met al dus een testweek waaruit Mercedes veel op kan maken. Over het concurrentievermogen van het team uit Brackley heeft de Brit het niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties