Mercedes wordt benadeeld door de technische richtlijn van de FIA om porpoising, het stuiteren van de auto's, tegen te gaan. Dat vertelt Sky Sports F1-analist Ted Kravitz vanuit Canada. De mondiale autosportbond bracht donderdag naar buiten dat er maatregelen worden getroffen om het stuiteren tegen te gaan. Hierin staat dat een team de rijhoogte moet verhogen wanneer deze te veel stuitert.
Toto Wolff, teambaas van Mercedes, was één van de personen die de afgelopen tijd aan het lobbyen was om veranderingen door te voeren onder het mom van veiligheid. De Formule 1-coureurs kregen immers last van hun rug door her gestuiter van hun bolides. Lewis Hamilton stapte bijvoorbeeld na de Grand Prix van Azerbeidzjan uit zijn auto met veel rugpijn.
'Dit werkt Mercedes juist tegen'
Die veranderingen zijn gekomen, maar Kravitz denkt niet dat het voordelig uit zal pakken voor Mercedes: 'Wat Mercedes had willen horen, was een regel voor iedereen waarin stond dat ze hun rijhoogte moeten verhogen. In plaats daarvan hebben ze nu een richtlijn gekregen die de auto's aanpakt die veel stuiteren, waaronder Mercedes zelf. Dit werkt Mercedes juist tegen. Dit kan een heel negatief effect hebben op het seizoen van Lewis Hamilton.'
Mercedes is één van de teams dat veel last heeft van porpoising en lijkt dus de W13 te moeten verhogen: 'Zodat de auto niet de grond raakt en rugpijn veroorzaakt bij Hamilton en George Russell', verklaart Kravitz. 'De consequentie daarvan, is dat de Mercedes-auto's langzamer zullen gaan. Dus als je geen rugpijn wil, moet je de rijhoogte van je auto maar verhogen. Dit is niet wat Mercedes had gewild.'
Also read
Priestley vindt klachten Mercedes maar niks: 'Het is een technische sport, dit hoort erbij'
Mercedes schuldbewust na rugklachten Hamilton: 'We hebben ons pakket te ver gepusht'
Mercedes mogelijk terug naar middenveld
Dit seizoen is Mercedes al niet meer één van de absolute topteams. Door de technische richtlijn van de FIA gelooft Kravitz zat de regerend constructeurskampioen zelfs helemaal de aansluiting bij Red Bull Racing en Ferrari kan kwijtraken. Terugzakken naar het middenveld lijkt een mogelijkheid: 'Je zal misschien zien dat mensen die er niet zoveel last van hadden, denk aan Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en Lance Stroll, opeens ervoor zitten.'
Wie heeft dan wel profijt van deze technische richtlijn? 'Ik denk dat het een voordeel oplevert voor Red Bull, want zij hebben nooit problemen gekend met porpoising', aldus Kravitz, die ook Ferrari benadeeld ziet worden: 'Ferrari heeft daarentegen wel problemen gekend. Na de motorproblemen van Ferrari kan deze richtlijn dus nog een voordeel bieden aan Red Bull.'
Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties