Priestley vindt klachten Mercedes maar niks: 'Het is een technische sport, dit hoort erbij' Formule 1
Formule 1

Priestley vindt klachten Mercedes maar niks: 'Het is een technische sport, dit hoort erbij'

Priestley vindt klachten Mercedes maar niks: 'Het is een technische sport, dit hoort erbij'

Al sinds het begin van het seizoen vormt porpoising een groot probleem voor sommige teams. De stuiterende auto's geven vooral de mannen van Mercedes hoofdbrekens, zo lieten George Russell en Lewis Hamilton afgelopen weekend in Baku weten. De vibraties zorgen voor fysieke klachten en daarom pleitten de Mercedes-coureurs voor maatregelen vanuit de FIA. F1-journalist Marc Priestley dicht dit verzoek echter een kleine kans van slagen toe.

'Ik denk dat we de huidige reglementen met rust moeten laten', zo begint Priestley op zijn eigen YouTube-kanaal. 'De FIA hoeft geen minimale rijhoogte te verplichten, dat lijkt me onzinnig.' De voormalig McLaren-ingenieur vindt dat de verantwoordelijkheid bij de teams ligt om het probleem te tackelen. 'Er is een hele makkelijke oplossing, maar dan wordt de performance weer gecompromitteerd.'

Door de rijhoogte te verhogen kunnen teams namelijk makkelijk de effecten van het porpoising ondervangen, maar dit kost veel rondetijd. 'De teams en ook de meeste coureurs willen de performance gewoon niet verliezen. Het is nu aan de teams om een compromis te vinden, waarin het comfortabel genoeg is voor de coureurs en waarmee niet te veel tijd wordt verloren.'

'Red Bull heeft het slimmer aangepakt dan Mercedes'

Bij het Red Bull van Max Verstappen heeft men veel minder last van het porpoising. De Britse renstal heeft het stuitereffect al vroeg de kop kunnen bieden en heeft minder moeite met het vinden van een juiste balans. 'Alles in de Formule 1 draait om compromissen. De teams zoeken naar de juiste balans op ieder afzonderlijk circuit. Soms heb je wat meer last van vibraties, maar dan is het aan jou om daar wat mee te doen. Red Bull heeft de zaken beter op orde met haar bolide, die heeft veel minder luchtweerstand', aldus Priestley.

'Teams rijden met minder downforce dan ze zouden willen'

Het vinden van het juiste compromis is lastig. Enerzijds willen teams zo min mogelijk luchtweerstand, maar hiervoor moeten vaak concessies worden gedaan aan de downforce. 'Je wil zo veel mogelijk downforce en grip, maar grote vleugels en lage rijhoogte kosten je snelheid op het rechte stuk.' Door het effect van porpoising rijden veel teams met minder downforce dan ze zouden willen. 'Hoe lager de auto ligt, hoe meer vibratie. Daardoor hebben veel teams het lastig en kunnen ze niet met zo veel downforce rijden als dat ze hadden gewild.' Het vinden van de juiste weg hierin, maakt de Formule 1 juist zo spannend volgens Priestley, die het verzoek van Mercedes maar niks vindt. 'Het is een technische sport, dit hoort erbij.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws