Max Verstappen is niet blij met de ingreep van de FIA om porpoising, het stuiteren van de auto's, tegen te gaan. De coureur van Red Bull Racing vindt het zonde dat er, net als in 2021, een reglementswijziging wordt doorgevoerd midden in het seizoen. Donderdag bracht de FIA immers naar buiten dat er beter zal worden gelet op het aantal 'verticale bewegingen'.
Het gaat om een technische richtlijn van de mondiale autosportbond. Hierin wordt aangegeven dat een auto binnen een bepaalde marge mag stuiteren. Dit om de gezondheid van de coureurs op termijn te beschermen. Wanneer het stuiteren dusdanig heftig is dat de marges worden overschreden, moet de auto minstens tien millimeter omhoog gaan. Stuitert de bolide dan nog steeds te veel, dan ligt diskwalificatie op de loer.
Verstappen is alleen niet te spreken over het besluit van de FIA om tussentijds in te grijpen: 'Ik vind het teleurstellend dat er opnieuw een reglementswijziging midden in het seizoen plaatsvindt', vertelt de Nederlander tegenover RACER. 'Het gaat er niet eens om of het ons of andere teams meer raakt. Het zou alleen niet zo moeten zijn dat één team veel klaagt en ze dan opeens de regels op een bepaalde manier gaan veranderen.'
Also read
FIA wil gevolgen porpoising onderzoeken na klachten Mercedes
Bottas over porpoising: 'Het kan coureurs blesseren'
Mercedes lobbyt tegen porpoising
Het ene team dat 'veel klaagt', is in deze zin Mercedes. De afgelopen tijd, en al helemaal na de Grand Prix van Azerbeidzjan minder dan een week geleden, roept het Duitse team dat porpoising moet worden aangepakt. Lewis Hamilton en George Russell hebben al het hele seizoen last van de stuiterende W13. Zoveel zelfs, dat Hamilton in Baku met flinke rugpijn zijn auto uitklom.
'Ik denk dat er een hoop teams zijn die geweldig werk hebben geleverd om niet zulke problemen te kennen, dus het is mogelijk om eromheen te werken', stelt Verstappen, die nog een andere manier kent om porpoising op te lossen: 'Als je de rijhoogte verhoogt, zal je die problemen ook niet hebben, maar je verliest wel snelheid. Maar als je je auto niet fatsoenlijk kan ontwerpen, is het je eigen schuld en niet die van de reglementen. Daarom is dit in mijn ogen zonde.'
Verstappen vindt reglementswijziging oneerlijk
Verstappen vindt het naar eigen zeggen oneerlijk dat teams die goed werk hebben geleverd om geen problemen te hebben, nu benadeeld kunnen worden: 'Natuurlijk is iedere baan anders, maar ik vind het persoonlijk zonde om dit midden in het seizoen te veranderen. Er zijn duidelijk teams die hebben aangetoond normaal te kunnen rijden, of tenminste met veel minder problemen dan een paar andere teams.'
Also read
Gasly over porpoising: 'FIA moet ons niet dwingen om te kiezen tussen performance of gezondheid'
Update V | Marko staat achter vertraging FIA-ingreep: 'Dit was nog veel te ondoordacht'
Update 10.07 (17/06) | Marko uit ongenoegen over technische richtlijn FIA: 'Dit is complete onzin'
Helmut Marko is bepaald niet te spreken over de technische richtlijn van de FIA om porpoising, het stuiteren van de auto's, tegen te gaan. De adviseur van Red Bull Racing vindt het onbegrijpelijk dat de mondiale autosportbond de teams die volgens hem niet goed met de nieuwe reglementen zijn omgegaan zo kan helpen.
'Dit is complete onzin', opent de Oostenrijker in gesprek met Kleine Zeitung. 'Alleen omdat een team de veranderingen niet aankan, wil dat nog niet zeggen dat je de reglementen moet veranderen.' Marko denkt dat er een veel makkelijkere en betere oplossing is om porpoising te stoppen: 'Je kunt de rijhoogte van de auto makkelijk omhoog doen, dan is het opgelost.'
Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties