Pierre Gasly vindt dat de FIA iets moet doen aan het stuiteren van de huidige generatie Formule 1-auto's. De coureur van AlphaTauri stelt dat hij een wandelstok nodig heeft voor zijn dertigste verjaardag, aangezien zijn ruggenwervels momenteel de klappen opvangen. Hij weet dat het dit jaar waarschijnlijk niet meer opgelost zal worden, maar hij verlegt zijn hoop naar volgend seizoen.
Dit weekend hebben meerdere rijders hun beklag gedaan over porpoising. Vooral Lewis Hamilton leek last te hebben van het stuiteren van zijn bolide. Toto Wolff trok na de race ook al aan de noodrem. 'Het is zeker niet gezond', vertelt Gasly bij Autosport.com. 'Ik heb een afspraak bij de fysiotherapeut voor en na elke sessie. Mijn ruggenwervels hebben heel erg veel last van het stuiteren, want we hebben gewoon geen vering in de auto. Je vangt die klappen gewoon op met je ruggengraat.'
Er lijkt momenteel maar één duidelijke oplossing te zijn voor de teams en dat is de rijhoogte verhogen. Gasly wil die optie niet lichten. 'Ik ben een coureur en ik wil gewoon de snelste auto hebben. Ik denk niet dat de FIA ons in een hoekje moet drijven waarin we moeten kiezen tussen gezondheid of performance. Dat is gewoon niet duurzaam. We hebben het hier in de driver's briefing over gehad en we hebben gezegd dat er een oplossing moet komen, want ik wil niet met een wandelstok lopen als ik dertig ben.'
Gasly: 'Auto beweegt uit zichzelf'
Het stuiteren is vooral een groot probleem op de rechte stukken. Daar krijgen de rijders de hardste klappen op hun lichaam. De Fransman stelt ook dat de auto niet al te best omgaat met klappen tegen de grond. 'Soms beweegt de auto gewoon uit zich zelf en dat komt alleen maar omdat het stuur trilt. Op dergelijke snelheden is dat gewoon niet makkelijk. Ik denk niet dat het nog opgelost kan worden dit jaar, maar ik hoop dat het volgend jaar voorbij is', besluit Gasly.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties