Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur denkt dat het beter zou zijn als de timing van de sessies in Las Vegas wat eerder zouden plaatsvinden. Het weekend was zowel voor de rijders als het personeel van de teams erg zwaar. Aston Martin-teambaas Mike Krack vindt echter dat de teambazen niet te vroeg uit emotie en vermoeidheid moeten reageren. AlphaTauri-CEO Peter Bayer kan zich dan wel weer vinden in de woorden van Vasseur.
Het tijdschema van de Grand Prix van Las Vegas was later dan ooit in de geschiedenis van de koningsklasse. Dat kwam door de lokale wegafsluitingen en het tegemoetkomen van de tv-kijkers in Europa, die vroeg hun bed uit moesten om de sessies live te kijken. De eerste dag was het langst vanwege het incident met de losse putdeksel, waardoor de coureurs pas tegen een uur of vijf in de ochtend hun hotels op konden zoeken. Op zaterdagavond begon de race om 22:00u lokale tijd. Het is al een lang seizoen geweest, dus iedereen kwam al vermoeid aan in Las Vegas.
'Als we iets moeten verbeteren, is het misschien de timing', kaart Vasseur aan bij Motorsport.com. 'Het is niet eenvoudig te vinden, als je een fatsoenlijke timing wilt hebben voor Azië, Europa, de oostkust, de westkust', erkent de Ferrari-teambaas. 'In het verleden hadden we geen problemen omdat de F1 alleen voor de Europese mensen was, en we ons aan de Europese timing moesten houden, en dat was oké. Nu is het een wereldwijd project, en het is veel moeilijker om iets te vinden dat past bij de verwachtingen van de 24-uurszone. Maar we zullen het aanpassen', aldus de Fransman.
Krack wil er nog wel even over nadenken: 'We moeten niet te snel reageren uit emotie'
Aston Martin-teambaas Krack wil eerst nog even nadenken over het weekend. Hij denkt dat iedereen nog wat meer tijd moet nemen om erop terug te blikken. 'We moeten nu niet te snel schieten uit emotie, uit vermoeidheid', zegt de Luxemburger. 'Ik denk dat het belangrijk is dat we een stap terug doen. De sportreglementen zijn vrij rigide wat betreft timing, ze berekenen alles van de race, van verschillende sessies. Dus je zou dat moeten veranderen', aldus Krack. 'Maar ik denk dat het mogelijk is om het aan te passen, en dan wat de racepromotie nodig heeft en wat het personeel nodig heeft. Het heeft gewoon wat werk nodig.'
Tekst gaat verder onder de foto.
AlphaTauri-CEO Peter Bayer, die extra inzicht heeft in de logistiek van straatraces vanwege zijn werkzaamheden bij de FIA, geeft aan dat AlphaTauri achter een verandering zou staan. 'Zeker zouden we dat ondersteunen', zegt Bayer. 'Ik ken niet alle details en waarom het zo is gepland, maar ik heb enige ervaring, komende van de FIA, en weet hoe moeilijk het was voor de Formule E in veel steden.' De Formule E heeft meerdere straatraces op de kalender staan, waaronder in Rome en New York. 'We moeten alles evalueren en kijken hoe we het kunnen verbeteren.'
Ritme zoeken niet altijd makkelijk
Na een aantal Grands Prix die overdag werden gehouden, in Austin, Mexico, en Brazilië, was het niet voor alle personeelsleden van de teams makkelijk om snel in hun ritme te komen. 'Ik sprak met een paar van onze jongens, sommigen vonden snel het ritme', vervolgt Bayer. 'Ik had een slechte dag op de tweede dag, ik dacht dat ik het niet ging halen! Maar dan zit je er ineens in. Natuurlijk gaan we nu naar het andere eind van de wereld. En het gooit alles weer compleet om. Maar tegelijkertijd was het de moeite waard', sluit de AlphaTauri-CEO af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties