De Grand Prix van Las Vegas wist op een hoop punten het tij keurig te keren, maar wat het tijdschema betreft blijft er nog een hoop te wensen over volgens de teams en coureurs. Na afloop van het raceweekend benadrukten onder andere Christian Horner en Daniel Ricciardo dat de late sessies uiteindelijk toch zorgden voor oververmoeidheid.
De Grand Prix van Las Vegas kon al sinds de aankondiging rekenen op felle kritiek, en ook het unieke tijdschema werd al snel gebombardeerd met vragen en opmerkingen. De race is inmiddels verreden en dus is het nu tijd om de balans op te maken, maar wat de planning betreft ziet het er niet al te rooskleurig uit. Vanuit de teams klonken al snel verschillende geluiden over de problemen die de late sessies met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld oververmoeidheid onder coureurs en andere betrokkenen. RaceFans.net citeerde een aantal kritiekpunten, onder andere afkomstig van Horner en Ricciardo.
Horner oppert ideeën voor verschuiven van sessies
Het uitstel van de tweede vrije training was ongetwijfeld een onverwachte tegenvaller, maar ook de late sessies maakten het er niet makkelijker op. Zo benadrukte Horner, de teambaas van Red Bull Racing, al dat begrip voor de situatie niet betekent dat hij het er ook mee eens is. 'In eerste instantie zijn er natuurlijk veel dingen die we konden leren van de race in Las Vegas,' benadrukte de Brit, 'en ik denk dat het tijdschema één van die lessen zal zijn. Het was een wreed weekend voor het hele team, dus ook voor iedereen achter de schermen.
Horner is dus groot voorstander voor een aanpassing van het tijdschema als de Grand Prix van Las Vegas in de toekomst weer op de kalender verschijnt, en heeft zelfs al een paar ideeën over mogelijke verbeteringen. 'We rijden nu zo laat op de avond dat het fijner is voor ons om eerder op de avond te beginnen. Je kan niet alle kijkers achter de buis tevreden houden.' Horner denkt niet zozeer in drastische veranderingen, want volgens hem is één à twee uur verschuiven al voldoende. 'Als we om acht uur 's avonds beginnen of iets in die richting wordt het al een stuk beter voor iedereen achter de schermen.'
Druk weekend werkte niet in het voordeel van Zhou
Zhou Guanyu kwam echter met een volledig ander punt, want volgens de coureur van Alfa Romeo mist het raceweekend in Las Vegas vooral de balans tussen actie op en buiten de baan. 'Ik denk over het algemeen, vrijwel ieder weekend maar hier in het bijzonder, dat er veel op onze planning staat wat activiteiten betreft. Het is misschien wat extreem, vooral na dagen als bijvoorbeeld de donderdag of vrijdag, hoe je het ook wil noemen.' De Chinese coureur heeft het in dit geval vooral over het uitstel van de tweede vrije training nadat een putdeksel op het circuit losschoot.
'Het was zeker niet het makkelijkste weekend,' benadrukte Zhou, 'want we kwamen amper aan rusten toe.' Toch geeft de Chinese coureur de organisatie het voordeel van de twijfel in de hoop de komende jaren verbetering te zien. 'Maar dit was pas de eerste race in Las vegas, dus ik denk dat ze voor volgend jaar wel kijken naar een eventuele vermindering op de donderdag zodat we meer tijd met onze ingenieur hebben, bijvoorbeeld. Dan is er meer tijd voor racen.'
Ook AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo benadrukte dat de uitgestelde tweede training, die in Las Vegas dus in de nacht van donderdag op vrijdag plaatsvond, grote negatieve gevolgen had op alle betrokkenen. 'Na die late sessie op de donderdag voelde het echt alsof iedereen heel erg oververmoeid was, of zelfs gek leek te worden. Het voelde vanaf dat moment echt als een wervelwind.' Toch had de Australiër het, op al het ongemak na, wel naar zijn zin in Las Vegas. 'De paddock is echt enorm, en de atmosfeer is geweldig. Ik vond het wel oké.'
Tijdzones speelden ook een rol
Tot slot sprak ook Matt Harman, de technische directeur van Alpine, zich nog uit over de tijdsschema's tijdens het raceweekend, met name in combinatie met de andere tijdzone. 'Het leek haast alsof je buiten die nieuwe tijdzone om ook nog eens een nachtdienst moest draaien!' Toch benadrukte Harman wel dat het, ondanks de moeilijkheden, een bekend probleem was. 'Het was lastig, maar als team wist je van tevoren al dat het zo zou lopen. We hebben een paar dingen gedaan ter voorbereiding om ons overal doorheen te slepen, dus dat hielp heel erg.'
Toch benadrukte ook de technisch directeur dat hij zeker geen nee zal zeggen tegen eventuele veranderingen, zolang deze de situatie aangenamer maken voor de teams en coureurs. 'Dit is weer één van die dingen waar we in de toekomst vooral over moeten blijven praten om ervoor te zorgen dat het welzijn van iedereen in de paddock in de gaten gehouden wordt.' Er liggen dus genoeg alternatieven op tafel, en de Formule 1 heeft vooralsnog ruim de tijd om alle voor- en nadelen af te wegen en tot een eigen conclusie te komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties