Ruth Bushcombe, voormalig strateeg van Ferrari en Haas, heeft opgemerkt dat McLaren met een speciale dunnere achtervleugel is afgereisd naar de Grand Prix van België. Dit zou betekenen dat het team niet meer met een high downforce-afstelling hoeft te rijden, iets wat McLaren vorig jaar pijn deed. Bushcombe merkte zelfs op dat de achtervleugel van de MCL38 dunner was dan de achtervleugel bij Red Bull Racing.
Tijdens het Grand Prix-weekend in België hoopt McLaren uiteraard weer punten in te lopen op Red Bull. De Britse renstal heeft in ieder geval een specifieke update meegenomen naar Spa-Francorchamps om daarbij te helpen. 'McLaren heeft eindelijk een dunnere achtervleugel', zegt Bushcombe in de Weekend Warm-Up van Formula 1. Vorig seizoen kon McLaren geen gebruik maken van een dergelijke achtervleugel, omdat ze deze simpelweg niet hadden. Daardoor moest de Britse renstal met een high downforce-afstelling rijden en dat kwam het team redelijk duur te staan.
Oscar Piastri wist vorig jaar nog tweede te worden in de sprintrace. Tijdens de Sprint Shootout kwam de high downforce-afstelling nog goed van pas, aangezien het regende op het circuit van Spa-Francorchamps. Lando Norris kwam op de zondag uiteindelijk niet verder dan P7, wat het beste resultaat was voor McLaren die dag. Voor dit weekend staat er opnieuw regen op het programma, dus het is nog afwachten voor welke afstelling de teams gaan kiezen. McLaren heeft zichzelf dit jaar in ieder geval de optie gegeven om met een low downforce-afstelling te rijden.
Wat gaat Red Bull doen?
Dit moet de aerodynamische efficientie van de MCL38 alleen maar ten goede komen. 'Als je naar die achtervleugel kijkt, dan is deze echt heel erg dun. Ik moet zelfs zeggen dat deze dunner is dan de achtervleugel van de Red Bull.' Bushcombe vindt het een vreemde keuze van de Oostenrijkse renstal, zeker gezien het feit dat Max Verstappen ergens achteraan zal starten vanwege een gridstraf. 'Voor Pérez is het misschien slim, want dit kan hem helpen bij de kwalificatie. Van Verstappen verwachten ze juist een speciale inhaalrace, dus het zou me niet verbazen als ze zijn achtervleugel nog veranderen.'
Will Buxton haakt echter in met zijn theorie. 'Red Bull heeft de afgelopen seizoenen wel laten zien dat de DRS meer effect heeft met deze grotere achtervleugel.' Red Bull verwacht dit weekend de snelste te zijn, maar de regen kan dus ook een factor gaan zijn. Alex Brundle denkt dat de Oostenrijkse renstal mogelijk wel voor een afstelling kiest die beter bij de nattere omstandigheden pas. 'In de regen spendeer je meer tijd in de bochten dan op het rechte stuk. Het is dus een belangrijke overweging. We moeten echt de weersomstandigheden goed in de gaten houden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties