Marko verklaart valse start: 'Kan zijn dat nieuwe onderdelen niet goed werken' Formule 1
Formule 1

Marko verklaart valse start: 'Kan zijn dat nieuwe onderdelen niet goed werken'

Marko verklaart valse start: 'Kan zijn dat nieuwe onderdelen niet goed werken'

De eerste vrije training in Imola leverde voor Red Bull Racing een vierde en vijfde tijd op. Sergio Pérez kwam vooral snelheid tekort, terwijl Max Verstappen geen foutloze ronde wist te rijden, en daardoor nog achter zijn Mexicaanse teamgenoot plaats moest nemen, terwijl Ferrari op thuisgrond wél met twee man in de top drie eindigde. Helmut Marko keek terug op de sessie, en beoordeelde de upgrades.

Verstappen kwam verschillende keren in de grindbak of het gras terecht, zag Marko ook. 'De auto gedroeg zich onvoorspelbaar, en daardoor mist Verstappen ook zelfvertrouwen', vertelt Marko bij de Duitstalige tak van Sky Sports. 'Er zijn hier twee of drie bochten waar de auto zich vreemd gedraagt, en we moeten uitzoeken waar dat mee te maken heeft. De auto reageert elke keer anders, en dan vooral totaal onvoorspelbaar.'

Oordeel over upgrades

Red Bull nam voor de tweede keer dit seizoen een serieuzer pakket aan upgrades neer, en Marko ziet daar dan ook een mogelijke verklaring voor het onverwachte rijgedrag van de RB20. 'Het kan zo zijn dat sommige van de nieuwe onderdelen niet optimaal functioneren als pakket of over één ronde', aldus de 81-jarige Oostenrijker. 'Dat zou dus het geval kunnen zijn. We denken niet dat het een fundamenteel probleem is, anders zou het in alle sectoren het geval zijn.'

Marko zag ook positieve punten na de eerste training: 'De snelheid in de eerste sector was indrukwekkend. Ik denk dat de nieuwe onderdelen ook voor een tijdsvoordeel zorgen daar.' Verstappen zette in zijn snelste ronden tot drie keer toe een paarse eerste sector neer, maar wist de ronde vervolgens keer op keer niet goed af te ronden.

Ferrari

De teamadviseur van Red Bull wees er ook op dat Verstappen ondanks de moeilijkheden in de middensector toch de snelste tijd had kunnen pakken. 'Als je de drie snelste sectoren combineert, is Max nog steeds twee tienden sneller dan de rest. Zo zorgwekkend is het allemaal nog niet', meent Marko, die wel beseft dat het lastig wordt om weekenden volledig te domineren, zeker nu concurrenten McLaren en Ferrari ook volop deelnemen aan de upgradestrijd. 'Het is indrukwekkend wat Ferrari laat zien.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws