Verslag VT1 | Leclerc laat Tifosi juichen, Verstappen klaagt steen en been Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Leclerc laat Tifosi juichen, Verstappen klaagt steen en been

Verslag VT1 | Leclerc laat Tifosi juichen, Verstappen klaagt steen en been

Charles Leclerc heeft het thuisweekend van Ferrari op ideale wijze geopend. Met de verbeterde SF-24 zette hij als enige een 1:16 neer. George Russell eindigde op een tiende achterstand als tweede, voor Carlos Sainz. Bij Red Bull Racing bleef Sergio Pérez Max Verstappen nipt voor. De Nederlander eindigde als vijfde na een zeer lastige sessie, met verschillende momenten door de grindbak of het gras. Yuki Tsunoda zette knap de zesde tijd neer.

Bij de start van de sessie had zich al een file gevormd aan het einde van de zeer lange pitstraat. Fernando Alonso, voormalig winnaar op het circuit in Imola, reed als eerste het asfalt op. De Spanjaard kwam op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari onder een blauwe lucht te rijden, al stond er wel een stevige wind. Hoewel er drie trainingsuren zijn in Imola, waren alle coureurs binnen twee minuten naar buiten gereden.

De meeste coureurs deden dat met de mediumbanden, al startte Sainz met de snelste tijd op de harde banden. De snelste tijd van Sainz werd al snel aangescherpt door Max Verstappen op de zachtere C4-band, al kwamen de snelste tijden uit de eerste pogingen uit het Mercedes-kamp. George Russell en Lewis Hamilton waren drie tienden sneller dan de Nederlander na de eerste snelle ronde. De tijden kelderden echter snel, met eerst Yuki Tsunoda met de nieuwe toptijd. De Japanner werd al snel weer terugverwezen door anderen.

Snelle tijden op alle banden

Red Bull stapte als eerste team over naar de zachte C5-banden, wat niet geheel verrassend de twee snelste tijden opleverde. Verstappen was daar met 1:18,6 slechts 0,008 seconden sneller dan zijn Mexicaanse teamgenoot, maar de snelste tijden werden op alle bandencompounds neergezet. Russell was met de mediumbanden zelfs een halve seconde sneller dan de Red Bull-coureurs, terwijl er volop gebruik werd gemaakt van de nieuwe grindbakken. Verstappen, Hamilton, en Tsunoda behoorden tot de coureurs die even door het grind reden in de openingsfase.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Na twintig minuten veroorzaakte Alexander Albon de eerste rode vlag van het weekend. De Britse Thai, die eerder deze week een contractverlenging bij Williams aankondigde, zag zijn auto stilvallen en moest in het gras parkeren. De top drie werd op dat moment gevormd door drie andere coureurs met Mercedes-aandrijving: Russell, Oscar Piastri, en Hamilton stonden binnen één tiende van elkaar, terwijl Verstappen de nummer vier was, voor Tsunoda, en beide Ferrari-coureurs.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Ferrari meldt zich vooraan met upgrades

Met ruim een half uur op de klok werd de sessie hervat, waarbij Ferrari ook wisselde naar de C5-banden. Charles Leclerc greep de kans om voor het eerst wat van het potentieel van de vernieuwde SF-24 te laten zien, met een 1:17,4. Teamgenoot Sainz was met 1:17,1 nog sneller en zorgde voor een voorlopige één-twee. De Monegask werd even teruggezet door Hamilton naar P3, maar Leclerc versnelde bij zijn volgende ronde op zachte banden naar 1:17,3, en heroverde de tweede stek, voor Hamilton en een opvallend sterke Tsunoda.

Sainz werd aan de kop afgelost door Russell, waarbij het erop leek dat McLaren en Red Bull nog niet het achterste van hun tong lieten zien, en Ferrari en Mercedes voor de snelste tijden streden. Oliver Bearman viel daarachter in het middenveld op positieve wijze op. De Brit sprong op zachte banden naar de tiende plek, terwijl Sainz en Hamilton door het gras gingen, en Leclerc met een 1:16,990 als eerste onder de 1:17 dook.

Red Bull komt er niet aan te pas

Verstappen en Pérez betraden het circuit met een kwartier te gaan, en gingen er toen serieuzer voor zitten. Dat leverde niet het gewenste resultaat op: Verstappen moest eerst terug naar de pitstraat omdat er een tear-off in zijn brake duct terechtkwam. Bij de herkansing kwam Verstappen alsnog 0,25 seconden tekort op Leclerc, terwijl Pérez 0,007 seconden sneller was, en daarmee de vierde tijd neerzette voor Verstappen.

De Limburger klaagde vooral over bocht 11, en gaf aan dat hij veel last had van een stuiterende auto. De Nederlander was in de eerste en laatste sector het snelste, maar kreeg het in de middensector niet voor elkaar. Bij een tweede poging ging het qua snelheid beter, maar schoot Verstappen, die zich nogmaals beklaagde, door het gras. Het was aan de uitstekende reflexen van de wereldkampioen te danken dat hij niet spinde.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Bij een derde poging ging Verstappen in de eerste sector nóg sneller. Verstappen was heer en meester in de openingssector, maar wéér ging het mis in de middensector, met opnieuw een tripje door de grindbak. Leclerc sloot daardoor de sessie als snelste af, voor Russell, Sainz, Pérez, Verstappen, en Tsunoda. Hamilton eindigde als zevende, terwijl Norris, Piastri, en Alonso de top tien completeerden. Bearman sloot de sessie op P15 af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Uitslag eerste vrije training

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws