Max Verstappen kende een dramatisch weekend in Bahrein. Volgens de Nederlander ging er eigenlijk niks goed bij Red Bull Racing en dit leidde tot nieuwe verhalen over de toekomst van de viervoudig wereldkampioen. Ook Helmut Marko liet weten te vrezen voor een vertrek van Verstappen, maar Allard Kalff denkt dat Red Bull zich beter zorgen kan maken om een aantal andere zaken.
Het Grand Prix-weekend in Bahrein werd er voor Red Bull en Verstappen één om snel te vergeten. De regerend wereldkampioen was een week geleden in Japan nog de glorieuze winnaar, maar op het Bahrain International Circuit werd al snel duidelijk dat een herhaling van die prestatie er niet inzat. Na een teleurstellende P7 in de kwalificatie eindigde de Limburger een dag later een plekje hoger, maar daar kon Verstappen niet bepaald voldoening uit halen.
'Alles ging mis', zei Verstappen na afloop van zijn teleurstellende race. 'Ik had geen snelheid. De banden raakten oververhit. De balans was ook slecht, en ik had in de race ook een slechte start. De pitstops waren ook slecht. Alles ging dus verkeerd', lachte de 27-jarige Nederlander, die weinig zin had in een nabespreking met zijn team, als een boer met kiespijn. Wanneer Kalff in het Viaplay-programma In de Slipstream met dit interview wordt geconfronteerd, legt de analist de vinger op de zere plek. 'Hij zegt het met een lach en daarmee laat hij ook zien hoe belachelijk de situatie eigenlijk is.'
De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Vertrek Verstappen, en Horner?
De problemen van Red Bull zijn ook niet nieuw. Verstappen heeft immers al vaker op de tekortkomingen van de RB21 en die van zijn voorganger gewezen. Er is echter veel meer aan de hand bij de Oostenrijkse renstal en ook dat is volgens Kalff al oud nieuws. 'Het is al een hele tijd zo dat het slecht gaat met het team. Toen Dietrich Mateschitz overleed hebben wij al tegen elkaar gezegd: nu gaat het echt fout bij Red Bull', zegt Kalff terwijl hij naar collega Kees van de Grint wijst. 'En dat is ook echt het geval', stelt de 62-jarige Viaplay-analist, die vervolgens dieper ingaat op de problemen bij Red Bull.
'Dat je een keer een Rob Marshall kwijtraakt, is niet erg. Dat verlies kan je opvangen. Dat Adrian Newey vertrekt, is ook niet zo erg en dat Dan Fallows weg is, maakt ook allemaal niet uit. Maar als ze alle drie weggaan, plus Jonathan Wheatley en daarnaast is er een interne machtsstrijd gaande, dan valt het hele team uit elkaar. En dat is wel een beetje wat er aan het gebeuren is', stelt Kalff dat er van de goed geoliede machine, die Red Bull niet zo lang geleden nog was, geen sprake meer is.
Het zou zomaar eens kunnen dat dit voor Verstappen een belangrijke reden is om de overstap naar een ander team te maken. Marko liet weten daar ook voor te vrezen, al vindt Kalff dat Red Bull zich beter zorgen kan maken om andere dingen. 'Ze moeten zich misschien niet eens zorgen maken of Max wel blijft, ze moeten zich zorgen maken of ze überhaupt wel een goede auto kunnen bouwen. Als ze dat kunnen, dan blijft Max ook', is de overtuiging van Kalff. 'De vraag is wel of dat onder leiding van Christian Horner moet gebeuren. Of moet je iemand anders op zijn plek zetten?', stelt de 62-jarige de positie van de Britse teambaas ter discussie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties