Red Bull Racing is onttroond als constructeurskampioen. De Oostenrijkse renstal pakte in Qatar wel haar negende zege van het seizoen met Max Verstappen, maar wist het gat naar McLaren onvoldoende te dichten om in de strijd te blijven voor de constructeurstitel. Helmut Marko verzet zijn zinnen dus naar een laatste dagsuccesje in 2024, en gaat in op de verbeterpunten voor 2025. Ook de rijderssituatie komt ter sprake.
Red Bull kende in 2024 regelmatig een lastige openingsdag. Soms werd het lek nog gedicht, soms ook niet. In Qatar was dat duidelijk wel het geval, want Max Verstappen won uiteindelijk na een valse start aan het weekend. 'Op vrijdag dachten we nog: oh jee, als we de top tien maar halen. In de sprintrace pakte Max godzijdank nog een achtste plek', laat Marko optekenen bij ServusTV. Verstappen viel bij de start terug naar de negende plek, en leek buiten de punten te finishen, tot hij Pierre Gasly nog inhaalde.
Kansen van Verstappen
Na de sprintrace mocht Red Bull de afstelling van de RB20 weer aanpassen, en daar maakte het team gretig gebruik van. 'Daarna hebben we de afstelling helemaal omgegooid. Bij lagere temperaturen hebben we het lastiger. Hopelijk krijgen we in Abu Dhabi weer zomerse temperaturen', zo kruist de 81-jarige zijn vingers. 'Het is lastig om te zeggen hoe het daar zal gaan. Er is niet echt een uitgesproken favoriet. Het zal dus weer dicht bij elkaar zijn. Als het dicht bij elkaar zit, dan is Max Verstappen de doorslaggevende factor', aldus Marko, die voorspelt dat Verstappen het seizoen met een overwinning afsluit. Verstappen won al vier jaar op rij in Abu Dhabi.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vizier op 2025
Red Bull heeft één titel al binnen, en is de andere titel al kwijt, en kan dus al toeleven naar 2025, het laatste jaar onder de huidige reglementen. 'Over het algemeen gaat het nu beter, maar we hebben wel een groter werkvenster nodig', geeft Marko aan, die na de overwinning van Verstappen in Qatar dus nog niet de vlag uit wil hangen. 'Het gebeurt regelmatig dat we een kleine verandering doorvoeren, en dat de gevolgen dan erg groot zijn.'
Marko weet ook waar het vaak misgaat bij Red Bull. 'De andere opdracht is dat we ervoor moeten zorgen dat we op het circuit aankomen met een afstelling die een fatsoenlijk startpunt vormt, zodat we alleen kleine aanpassingen hoeven door te voeren. Dit gaat nu te vaak fout, en dat is een gevolg van onze correlatieproblemen vanuit de simulator en ook de windtunnel. Wat we daar uitproberen, werkt in de realiteit vaak toch niet zo goed.' Red Bull heeft dit jaar vaak slechte openingsdagen van weekenden gekend, waarna het team herstelwerkzaamheden moet verrichten met wisselend succes.
Coureursdilemmma
Red Bull moet zich niet alleen bezighouden met de RB21, maar ook met de coureurs die in de nieuwe auto mogen stappen. De eerste naam is uiteraard wereldkampioen Max Verstappen, maar Sergio Pérez is nog lang niet zeker van zijn zaak. Marko gaat in op de situatie omtrent Pérez en streept Colapinto wel af als mogelijke kandidaat. 'We hebben na de race in Abu Dhabi een vergadering, maar de naam van Franco Colapinto staat niet heel hoog op het lijstje', deelde Marko na het weekend met Motorsport.com.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Oostenrijker kijkt eerder naar eigen talenten om Sergio Pérez mogelijk mee te kunnen vervangen. 'Yuki, maar Liam ook', zegt Marko over de coureurs die tot de kanshebbers behoren. 'We hebben dus een vergadering, en dan hakken we knopen door over onze rijders.' Volgens de geruchten zou Pérez net als Daniel Ricciardo een rol als ambassadeur aangeboden krijgen, maar rijdt hij in Abu Dhabi zijn laatste race voor Red Bull Racing, en mogelijk zelfs in zijn carrière.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties