Max Verstappen heeft zijn negende overwinning van het seizoen gepakt. Ondanks die indrukwekkende statistiek lijkt Red Bull Racing wel als derde te eindigen in het constructeurskampioenschap. Helmut Marko is daardoor alleen maar blijer met het topresultaat van zijn wereldkampioen. Hij merkt op dat Verstappen de race volledig onder controle had.
Verstappen won na de Grand Prix van Spanje tien weekenden op rij niet, maar in de afgelopen drie weekenden was het twee keer raak. Na een geweldig optreden in Brazilië sloeg een wederom getergde Verstappen in Qatar opnieuw toe. Ditmaal zegevierde de wereldkampioen in een droge race. 'Deze overwinning was heel erg belangrijk voor het gevoel in de winter', laat Marko optekenen bij ServusTV. 'We kunnen dit goede gevoel en de motivatie nu meenemen naar volgend jaar. Het wordt in 2025 nog zwaarder.'
Verstappen had de touwtjes in handen
De verwachting voor de race was dat George Russell en Lando Norris de voornaamste concurrenten zouden worden voor de overwinning. De Mercedes-coureur kon die rol niet waarmaken vanaf poleposition, maar Norris hield Verstappen als enige wel lang bij. 'Om even op de race in te gaan: Lando Norris was heel erg sterk, maar Max had de race zo qua tempo zo ingedeeld dat Norris geen DRS kon krijgen.' Marko benadrukt dat Norris eigenlijk nooit echt kans maakte op de overwinning.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alleen na de herstarts werd het even lastiger, omdat Red Bull het nog altijd lastig heeft met het op temperatuur brengen van de harde banden. 'Bij de herstart had hij wel last van koude banden. Hij had een keer wielspin, en toen werd het wel nog even spannend. Voordat Norris de straf kreeg, wisten we wel al dat we de race in de zak hadden', aldus de 81-jarige, die daarmee duidelijk wil maken dat Verstappen zijn overwinning niet aan de zware straf van zijn tegenstander te danken had.
Norris kreeg een stop-and-go penalty en viel dus weg in het gevecht om de podiumplekken. 'Hij ging bij de gele vlag niet van het gas. Max was al dominant onderweg op dat moment.' Marko twijfelde er niet aan dat de Brit bestraft zou worden vanwege dat moment. 'We zeiden op dat moment ook tegen Max dat hij hem desnoods voorbij kon laten en het gevecht niet meer aan moest gaan', geeft de teamadviseur aan. 'Het was wel heel lastig soms, omdat de banden afkoelden, en dan krijg je last van graining.'
Pérez met een nieuwe blunder
Teamgenoot Sergio Pérez was redelijk bezig en schoof op naar de vijfde plek, maar spinde bij de herstart. Daarna was het ook einde verhaal voor de Mexicaan, die in de afgelopen races gemiddeld ongeveer één punt per weekend pakt. 'Het was zonde wat met Checo (Pérez, red.) gebeurde. Hij was goed onderweg, maar hij spinde en daarna brandde de koppeling door. We vieren onze zege nu vooral', zo sluit Marko af met een positieve noot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties