Peter Windsor is behoorlijk onder de indruk van de prestatie van Max Verstappen in Qatar. De Limburger leek zijn negende poleposition van het seizoen te pakken, maar moest die eer aan George Russell overhandigen na een controversiële straf. Windsor bekijkt de situatie tussen beide kemphanen, en komt met een verrassend oordeel over de situatie. Daarnaast schat hij de kansen voor de Grand Prix in.
Verstappen opende het seizoen met zeven polepositions op rij, een record. Daarna werd het echter lastiger en pakte Verstappen alleen in Oostenrijk nog een poleposition. In België zorgden de regenbuien er ook voor dat Verstappen de snelste tijd kon noteren, maar een gridstraf betekende dat Charles Leclerc in de statistieken gezien wordt als de man op poleposition. Datzelfde gebeurt in Qatar, waar Russell uiteindelijk als eerste mag starten.
Sleutelt Red Bull aan de rijhoogte?
'Het is een inkoppertje om te zeggen dat dit een waanzinnige ronde van Max Verstappen was', zegt Windsor, die zijn analyse op YouTube opnam voordat Verstappen zijn straf kreeg. 'Dit is zijn eerste echte poleronde sinds Oostenrijk. Dat is op zich niet zo gek, omdat Red Bull het heel zwaar heeft gehad in de zomer en de herfst met het gripniveau, de aerodynamische efficiëntie, en de balans. Ze raakten de sweet spot kwijt.' Red Bull raakte in de maanden na Oostenrijk de leiding bij de constructeurs kwijt, en daarna ook de tweede plek in het kampioenschap.
'Het was een zware tweede seizoenshelft voor Max, al veranderde dat in Brazilië met de regen. In Las Vegas was het ook wat rommelig, maar ging het op zich wel goed, en nu zijn we in Qatar. Hij staat nu dus op poleposition, terwijl hij op vrijdag nog nergens stond, als je het hebt over de aerodynamische efficiëntie, de balans, en de topsnelheid bij Red Bull. Dit was in de sprintrace ook te zien, toen hij Pierre Gasly wel inhaalde, maar vast bleef zitten achter Nico Hülkenberg', zo bekijkt Windsor de moeilijkheden van Red Bull eerder op de dag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het positieve van de mislukte sprintrace was dat Red Bull nog een kans kreeg om het roer om te gooien. De Oostenrijkse renstal greep die gelegenheid met beide handen aan, en schoot in de roos met de nieuwe afstelling. 'De focus lag daarna op de kwalificatie voor de Grand Prix. Red Bull voerde wat wijzigingen door aan de afstelling. Ik vermoed dat dit ook met de rijhoogte te maken heeft, en misschien hielp het ook dat het circuit meer grip kreeg', zo vermoedt de 72-jarige dat de omstandigheden ook gunstiger werden voor Red Bull.
Straf voor Verstappen: terecht of niet?
'Max stond dus op poleposition. George Russell evenaarde die rondetijd bijna', meldt Windsor, die vervolgens het moment tussen beide coureurs onder de loep neemt. 'Russell maakte na de kwalificatie duidelijk dat hij voor zijn laatste snelle ronde werd opgehouden door Max tussen bochten 12 en 13. Normaal rij je daar in de zevende versnelling. Hij moest flink remmen, en ging wijd. Mogelijk beschadigde hij daarbij de vloer. Max zou onnodig langzaam gereden hebben', zo geeft Windsor aan hoe Russell over de situatie dacht.
Windsor laat vervolgens weten wat hij van het incident vindt. 'Ik heb de situatie beter bekeken en het echte probleem was Fernando Alonso. In die langzame ronde ging Max vrij snel in de vijfde of zesde versnelling. Alonso schakelde echter terug naar de derde versnelling, tot 131 kilometer per uur. Max moest daarom remmen achter Alonso. Russell kwam daardoor achter Max te zitten, en hij zag alleen Max.' Verstappen gaf al aan dat hij niet begreep waarom hij naar de wedstrijdleiding moest gaan, en dat hij vooral andere coureurs (Alonso) niet wilde benadelen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het zou me dus verbazen als Max hier een straf voor krijgt', sprak Windsor uit voordat Verstappen die straf wél kreeg. 'Het zou zomaar Alonso kunnen zijn die hiervoor op het matje geroepen wordt.' De Spanjaard werd echter gespaard, in tegenstelling tot Verstappen. Naast Verstappen mocht ook Russell naar de wedstrijdleiding, om daar aan te geven waarom Verstappen een gridstraf verdiende. De Nederlander kreeg naast een gridstraf ook een zesde strafpunt op zijn licentie.
Verstappen met voordeel in de race?
Windsor stipt vervolgens aan dat de speed trap in Qatar vlak na start-finish ligt, en verzamelt de data van de coureurs uit Q3. De 72-jarige gebruikt de cijfers om aan te geven wie welke afstelling heeft. Hij wijst op de hoge topsnelheid bij Verstappen in vergelijking met George Russell en de McLarens. Russell was juist sneller bij het opkomen van het rechte stuk, maar iets later heeft Verstappen toch meer snelheid, wat erop wijst dat de Nederlander met minder downforce rijdt.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Coureur | Start-finish | Speed trap | Verschil |
Max Verstappen | 283 | 323 | 40 |
George Russell | 286 | 321 | 35 |
Lando Norris | 283 | 319 | 36 |
Oscar Piastri | 284 | 318 | 34 |
Charles Leclerc | 282 | 322 | 40 |
Lewis Hamilton | 284 | 323 | 39 |
Carlos Sainz | 283 | 322 | 39 |
Fernando Alonso | 284 | 325 | 41 |
Sergio Pérez | 283 | 324 | 41 |
Kevin Magnussen | 283 | 323 | 40 |
'Sergio Pérez haalde Q3 ook, ongelofelijk!' lacht Windsor, die de data vervolgens wat serieuzer bespreekt. 'Verstappen versnelt in vrij korte tijd 40 kilometer per uur. Russell is sneller bij het uitkomen van de laatste bocht, maar hij versnelt daarna maar 35 kilometer per uur. Dat is een significant verschil. Dit is denk ik waar Red Bull extra snelheid gevonden heeft na de sprintrace. Dit wijst op meer aerodynamische efficiëntie bij Red Bull. Het kan er ook mee te maken hebben dat de auto beter werkt, omdat ze de RB20 lager konden afstellen.'
Verstappen heeft volgens Windsor ook een groot voordeel op Norris en McLaren. 'Lando Norris was net zo snel als Verstappen bij het uitkomen van de laatste bocht. Dat is ook significant, want we weten hoe goed de McLaren in dit soort bochten is. Norris versnelt daarna, maar naar 319 kilometer per uur, en bij Oscar Piastri was het nog slechter. De coureurs onderin de top tien hadden wel vergelijkbare cijfers als Verstappen, maar waren dus langzamer. Mijn conclusie is dat Red Bull dus heel sterk presteert qua aerodynamische efficiëntie, en kijk ook naar die topsnelheid! Dat geeft ze goede kansen in de Grand Prix', voorspelt de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Huzarenstukje van Verstappen
'Laten we nu de ronde van Max eens beter bekijken', zegt Windsor, die enthousiasme uitstraalt. 'Het interessante aan Max is dat hij in de drie kwalificatiedelen maar drie sets banden gebruikte. Alle andere coureurs gebruikten minimaal vier sets banden. Toen we dus in Q3 aankwamen, had Red Bull een totaal andere aanpak dan de rest', zegt Windsor. 'Verstappen sloeg het begin van Q3 over, terwijl de anderen een van de twee nieuwe setjes inzetten. Max wachtte dus, en ging naar buiten, toen de rest weer naar binnen reed. Hij wilde alleen op die ene set banden rijden.'
'Hij reed dus maar op één setje banden', gaat Windsor verder. 'Hij zette zijn eerste tijd neer op een vrij lege baan, en daarmee stond hij toen tweede achter Russell. De engineer (Gianpiero Lambiase, red.) van Max zei op de radio dat het een vrij goede ronde was, gezien de hoeveelheid brandstof. Hij bleef daarna dus buiten op diezelfde set banden. Hij reed op diezelfde set banden twee hele snelle ronden, terwijl de rest allemaal twee setjes banden gebruikte.'
Windsor denkt dat de wereldkampioen als enige de juiste keuze maakte. 'Ik weet niet of het aan de bandentemperatuur lag, maar Max deed het echt perfect door maar één setje banden te gebruiken. Of hij dat goed inschatte of dat hij geluk had, weet ik niet, maar het was heel goed om te zien. Hij gaf ook aan dat de auto heel stabiel was vergeleken met de sprintkwalificatie. Briljant werk dus van Max en Red Bull om de situatie zo in te schatten en die rondetijd neer te zetten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties