Helmut Marko is er zeker van dat Red Bull Racing op de goede weg is met het verbeteren van de RB20. Desondanks ziet de Oostenrijker ook dat McLaren nog een grote voorsprong heeft die niet zomaar ingehaald kan worden, terwijl ook andere teams naderen. Het was voor Red Bull dan ook een flinke opluchting dat Lando Norris in Singapore maar zeven punten inliep op Max Verstappen.
Marko is terughoudend in zijn optimisme wanneer hij gevraagd wordt naar de vooruitgang van de auto. ‘Het is een stap in de goede richting, maar het is niet genoeg’, spreekt hij klare taal in gesprek met Formel1.de. ‘Zoals je aangeeft, wanneer Norris negen tienden tot een seconde per ronde bij ons wegrijdt, dan is dat een wereld van verschil’, ziet de adviseur. Bovendien was de Brit niet de enige die op het Marina Bay Street Circuit snel was. ‘En, we moeten niet vergeten, tijdens de tweede stint was Leclerc net zo snel als Lando, of misschien zelfs iets sneller’, benadrukt hij daarom. ‘Voor ons was de tweede plaats een zege, zou ik bijna zeggen’, aldus Marko. ‘En we zijn heel blij dat Lando maar zeven punten op ons inloopt.’
Monza was op elk gebied slecht
Christian Horner uitte na Monza zijn onvrede over de RB20. Verstappen kwam daar niet verder dan een zesde plaats en Sergio Pérez moest het doen met een achtste plaats. Sindsdien is de bolide beter geworden, weet Marko. ‘Men heeft er heel hard aan gewerkt. Ik denk dat het echte verschil in performance in Austin getoond zal worden’, vertelt de Red Bull-adviseur er direct bij. ‘Dan komt er nog iets anders. Maar ik ben het met Horner eens, Monza was meer dan een wake up call’, moet hij zelf ook toegeven. ‘Dat was de slechtste race sinds… Ik kan het me niet eens herinneren. Zowel op het gebied van strategie, van de pitstop, van de snelheid zaten we er ver naast’, somt de Oostenrijker op wat er allemaal misging tijdens de Grand Prix van Italië.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko benadrukt dat er betere tijden aankomen. ‘We zijn nu goed onderweg’, kan hij al verklappen. ‘We moeten niet hebben dat kleine veranderingen de performance verpesten of dat temperatuurverschillen van zes of zeven graden de performance al om zeep helpen’, stelt de Oostenrijker. Daarna kunnen ze naar voren kijken en uitzoeken hoe de auto Verstappen beter kan helpen. ‘Dan meer snelheid en bandbreedte zodat Max kan aanvallen. Hij heeft een auto nodig die aan de voorkant bijt’, zegt Marko. Verstappen heeft een voorsprong die groot genoeg is om zelfs met een tweede plaats achter Norris in alle overgebleven races en sprintraces, inclusief een extra punt voor de snelste ronde, kampioen te worden. Die gok wil Red Bull uiteraard niet nemen. ‘Erop vertrouwen steeds tweede te worden, dat is te weinig’, maakt Marko duidelijk.
Pérez een klasse apart in Bakoe, Verstappen overal
De topadviseur van Red Bull gaat ook nog kort in op de teamgenoot van Verstappen. In Azerbeidzjan was de Mexicaan op weg naar een mooie eindklassering, totdat hij samen met Carlos Sainz in de muur belandde. Marko uit regelmatig kritiek op de tweede coureur van zijn team, maar deinst er ook niet voor terug hem een compliment te geven wanneer dat gepast is. ‘In Bakoe is Sergio Pérez een grootmacht’, vindt Marko. ‘Hoe de auto ook rijdt, hij is daar snel’, voegt hij eraan toe. De Oostenrijker maakt echter nog wel even duidelijk dat Verstappen altijd de betere van het duo blijft. ‘Wat de twee onderscheidt is dat Max met de veranderingen in de afstelling die tussen de sessies door doorgevoerd worden, goed kan omgaan’, sluit hij af, daarmee aangevend dat Pérez dit niet kan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties