Na in Italië slechts een zesde en achtste plek te hebben behaald, wilde het team van Red Bull Racing er alles aan doen om een beter resultaat neer te kunnen zetten in Azerbeidzjan. In een poging daartoe kwam het team richting Bakoe met een aangepaste vloer in de hoop dat dit de klachten van de twee coureurs over de balans van de auto zou verminderen. Nu de eerste resultaten binnen zijn, reageert Helmut Marko.
De eerste vrije training werd gedomineerd door regerend wereldkampioen Max Verstappen. Met een rondetijd van 1:45,546 was de Limburger de snelste op de baan. Tijdens de tweede vrije training was het Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez die de training naar zijn hand leek te zetten. Helaas werd de Mexicaan op het laatste moment verslagen door Charles Leclerc. Desalniettemin zijn de behaalde resultaten hoopgevend voor het team van Red Bull. 'Als het om het gevoel gaat, staan we er beter voor dan in Monza', vertelt Helmut Marko aan Auto, Motor, und Sport.
Niet te vroeg juichen
De in de trainingssessies behaalde resultaten met de aangepaste vloeren schetsen een veelbelovend beeld, maar daar wil Marko nog maar weinig van weten. 'We gingen ook goed van start in Monza. We willen niet te vroeg te euforisch zijn. (Vandaag in Bakoe, red.) was het circuit nog in slechte staat. Maar als het gaat om het gevoel, staan we er beter voor dan in Monza. De coureurs voelen de auto weer aan.'
Ook teambaas Christian Horner wil niet al te vroeg te hard van stapel lopen en plaatst een kanttekening bij de resultaten. Het team van Red Bull heeft eerder goede raceweekenden gekend in Azerbeidzjan. Vorig jaar was het Pérez die won op het stratencircuit en kwam Verstappen als tweede over de finishlijn. 'Bakoe is een circuit dat ons goed ligt. Het bestaat met name uit bochten van 90 graden en die maken het makkelijk voor ons om de auto af te stellen.'
Beste oplossing voor Pérez
De Oostenrijkse renstal rustte beide auto's uit met een aangepaste vloer, maar wel met verschillende versies. Na de twee versies te hebben vergeleken blijkt, meldt AMuS, dat de versie van Pérez de auto het meest betrouwbaar maakt. 'De versie van de auto van Verstappen was wat giftiger', vertelt Marko. Het verschil in rondetijd tussen de Mexicaan en de Nederlander bedroeg een halve seconde in het voordeel van Pérez. Wel moet daarbij worden genoemd dat de motor van Verstappen nog niet volledig opengeschroefd was.
De Red Bulls reden op de vrijdag met relatief hoge downforce over het circuit. Volgens de 81-jarige teamadviseur durfde het team het niet aan om de downforce te verlagen. 'Verstappen was bang dat de banden het dan niet vol zouden houden', vertelt hij. Tegelijkertijd klaagde de regerend wereldkampioen in de tweede sessie wel wederom over de balans van de auto.
Voor Pérez verliep de dag een stuk soepeler. In de bochten was hij zelfs sneller dan Leclerc die de snelste rondetijd neerzette in de tweede sessie. Pérez won al twee keer in Bakoe en ook nu spreekt Marko zijn vertrouwen in de Mexicaan uit voor dit weekend. 'Voor Pérez zou het het beste zijn als we tien keer per seizoen in Bakoe reden', grapt hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties